به گزارش بانگ اقتصاد، چهارشنبه (24 آبان)، در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه قهوه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کمیسیون های عمران، اقتصادی، اجتماعی سیاست خارجی و به همراه سفیران برزیل، وینام، اندونزی، کنیا و ریاست اتاق های بازرگانی تهران، ایران، اورآسیا و برخی نمایندگان بخش دولتی همچون ریاست سازمان غذا و دارو، ریاست پژوهشکده غذایی استاندار، ریاست سازمان بازرگانی استان تهران حضور داشتند تا علاوه بر علاقمندان، فعالان این حوزه همچون تولیدکنندگان قهوه، برشته کاران، واردکنندگان دانه سبز، صاحبان کافه های ثابت و سیار، فروشندگان و تعمیرکنندگان تجهیزات و ارائه دهندگان خدمات مرتبط، آخرین دستاوردهای تجاری و تکنولوژی صنت قهوه معرفی و مورد ارزیابی قرار گیرد.
با توجه بر اینکه نمایشگاههای بینالمللی قهوه به عنوان یک فرصت مهم در صنعت قهوه شناخته میشوند از این رو مزایای متعددی برای اشخاص و شرکتهای حاضر در این صنعت ایجاد می کند به طوری که آرا شاوردیان دبیر کمیسیون عمران، ارز آوری صنعت قهوه را قابل دسترس و محتمل دانست و گفت: نیازمند به همسویی برخی قوانین به منظور حمایت از تولید و صادرات محصولات قهوه هستیم.
وی این صنعت را انحصاری عنوان کرد و افزود: قهوه هنوز در این حوزه رقابتی نشده و می تواند به تنوع بالایی از محصولات و بسته بندی دست یابد.
صنعت 100 درصد خصوصی
بر همین اساس و از آنجایی که صنعت نوشیدنیها ایران همواره در حال پیشرفت بوده و قهوه نیز از این صنعت جدا نبوده و خود به صنعتی سودآوری با گردش نقدینگی بالا تبدیل شده بنابراین سرمایه گذاران و صاحبان کسب و کارهای خرد را نیز به خود جذب کرده از این رو مهدی آزادواری کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: صنعت قهوه در این 100 درصد خصوصی بوده و باید برای توسعه، حمایت بخش دولتی و ارکان نظارتی را اخذ کرد.
وی تقویت و مسیر تامین مالی این صنعت را متنوع دانست و گفت: البته قوانین خاصی همانند برخی صنایع مانند پتروشیمی و برق برای صنعت قهوه تدوین نشده و حمایت هایی دولتی از بخش قانون گذاری نیز شکل تشویقی ندارد.
ارزش افزوده صنعت قهوه مانع خروج ارز
قابل ذکر است؛ هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی آحاد جامعه با برندهای مطرح ایرانی و نمایش پیشرفتهای این صنعت در عرصه تولید و فرآوری دانه قهوه به شمار می رود به همین منظور حسام ربیعی رئیس انجمن قهوه ایران ارزش افزوده این صنعت را جلوگیری از خروج ارز دانست و یادآور شد: هم اکنون ایران به یکی از تولیدکنندگان محصولات قهوه تبدیل شده و میزان واردات مواد اولیه همچون دانه سبز نیز با روند افزایشی روبه رو شده است.
افزایش مصرف داخلی قهوه
وی با تاکید بر آمار منتشر شده اعلام کرد: میزان واردات دانه قهوه سبز در سال 98 معادل 8 هزار تن بوده و این میزان سال 1401 به 33 هزار تن رسید.
ربیعی افزود: این آمار نشان از افزایش مصرف داخلی و تعداد شرکت های فعال در صنعت قهوه دارد که بر حسب آن میزان واردات مواد اولیه رشد را تجربه کرده است.
تعامل و حضور دوستداران قهوه در این نمایشگاه انگیزه تولیدکنندگان برای نوآوری و فرآوری در دانه قهوه را دوچندان خواهد کرد و شرکتها میتوانند با آخرین فناوریها، تجهیزات تولید، و روشهای نوین کاشت و فرآوری قهوه آشنا و از آنها بهرهمند شوند.
از این روست که اولین نمایشگاه تخصصی قهوه اجازه میدهد؛ فعالان این حوزه با محصولات جدید آشنا شده و شرکت ها نیز تنوع محصولات را به مشتریان و خرده فروشان معرفی کرده تا توسعه بازار و افزایش تقاضا به وجود آید.
یادآور می شود، نمایشگاه قهوه ایران در مرکز رویدادها بین المللی ایران مال از ساعت 12 تا 21 روزهای 24 الی 28 آبان برپا است.
انتهای پیام/