آغاز به کار  نخستین تشکل صنفی بانوان رسانه‌ای در آذربایجان‌ شرقی

رئیس کارگروه انجمن بانوان رسانه‌ای (رسبان) در آذربایجان‌شرقی از آغاز فعالیت نخستین تشکل صنفی بانوان رسانه‌ای در استان خبر داد.

بانگ اقتصاد، ساناز شهابی با اعلام این مطلب تاکید کرد: انجمن رسبان (در حال ثبت) صرفا یک تشکل صنفی است و به‌هیچ‌ وجه سمت و سوی سیاسی یا فمینیستی ندارد.

وی ادامه داد: هدف از فعالیت این تشکل، تلاش برای توانمندسازی تمامی بانوان فعال در حوزه رسانه، در هر موقعیت شغلی ( خبرنگار، مدیر مسئول، سردبیر، تایپیست، طراح و…) است.

شهابی با تاکید بر اینکه توانمندسازی به معنای تمام کلمه مورد نظر است، گفت: اولین و مهم‌ترین هدف انجمن توانمندسازی حرفه‌ای و شغلی بانوان رسانه‌ای در قالب برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی است.

وی بحث حمایت‌های مادی و معنوی را از دیگر برنامه‌های این انجمن عنوان کرد و افزود: بسیاری از بانوان رسانه‌ای علیرغم توانایی بالا بارها با انواع ‌ناعدالتی‌ها و کم‌لطفی‌ها مواجه شده‌اند اما به دلیل نبود تشکل صنفی واحد، تاکنون صدای آنها شنیده نشده است، لذا این انجمن با تکیه بر قدرت درونی خود بانوان قصد دارد تا این قشر را به جایگاه واقعی خود برساند.

شهابی از تمام بانوان فعال در حوزه رسانه دعوت کرد تا با قرار گرفتن زیر چتر حمایتی این انجمن، با خودباوری به پرورش استعدادهای خود بپردازند.

تلاش برای ارتقای سطح آگاهی و دانش بانوان فعال حوزه رسانه

مسئول کمیته حقوقی انجمن رسبان در استان در رابطه با چشم‌انداز کمیته حقوقی و بازرسی این تشکل گفت: این کمیته در نظر دارد با برگزاری کلاس‌های آموزشی و مهارتی در خصوص حقوق شهروندی و مهارت‌های زندگی با بهره‌مندی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کارشناسان و مربیان مجرب در راستای ارتقای سطح آگاهی و دانش بانوان فعال حوزه رسانه گام بردارد.

مریم خدابخش هم‌چنین از تعامل و همکاری با کانون وکلای مجرب و مشاوران حقوقی یا چند تن از کارشناسان حوزه قضائی، وکلا و مشاوران علاقه‌مند به ارایه خدمات رایگان و بلاعوض به بانوان عضو گروه استانی رسبان در قالب طرح «هم‌یار» خبر داد.

وی آموزش در حوزه قوانین مطبوعات و حقوق رسانه‌ای را یک ضرورت در جهت توانمندسازی بانوان رسانه‌ای دانست.

خدابخش نظارت بر تفاهم‌نامه‌های منعقده منطبق با قوانین و ضوابط حقوقی و نظارت بر عملکرد سایر کمیته‌ها و مساعدت در رفع مشکلات حقوقی و قانونی احتمالی را از دیگر وظایف کمیته حقوقی عنوان کرد.

ایجاد انگیزه، نخستین گام برای توانمندسازی بانوان رسانه‌ای

مسئول کمیته فرهنگ‌ و هنر رسبان در استان، نبود انگیزه برای هنرمندان را یکی از دغدغه‌های خود عنوان کرد و افزود: سرکوب و نادیده گرفته شدن در طول سالیان سال باعث شده است تا اهالی رسانه به خصوص بانوان هنرمند رسانه‌ای به انزوا کشیده شوند، لذا در اولین قدم باید با ایجاد انگیزه روح تازه‌ای در کالبد این قشر دمیده شود.

به گزارش دیبا خبر، پریسا رضاپور، وجود مشکلات مالی فلج کننده برای هنرمندان را یک مساله انکارناپذیر دانست و از تلاش برای اشتغال‌زایی برای این افراد خبر داد.