اختصاص بزرگترین فضای ابری کشور و تجهیز 20 هزار مترمربع برای شرکت‌های دانش‌بنیان پیام نور

با امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه پیام نور و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، این مرکز 50 هزار هسته پردازشی و 20 هزار مترمربع فضای اداری را برای شرکت های دانش بنیان دانشگاه پیام نور تجهیز می کند.

به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، تفاهم نامه همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با حضور رئیس دانشگاه پیام نور، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و مدیرکل پشتیبانی وزارت علوم امضا شد.

تخصیص 50 هزار هسته پردازشی به دانشگاه پیام نور/ تجهیز 20 هزار مترمربع فضای اداری برای استقرار شرکت های نوپا

امین کلاهدوزان سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این نشست با اشاره به گردش مالی 1230 هزار میلیارد تومانی تجارت الکترونیکی کل کشور در سال 1400 گفت: دانشگاه به عنوان رکن اساسی تربیت نیروی متخصص انسانی می تواند نقش موثری در تکمیل و افزایش این ظرفیت ایفا کند.

کلاهدوزان سهم تجارت الکترونیکی ایران را در حال حاضر معادل 17 درصد خرده فروشی کشور دانست و با عنوان اینکه این سهم ظرفیت افزایش حداقل به میزان 8 درصد را دارد، گفت: این ظرفیت افزایش معادل 600 هزار میلیارد تومان در سال آینده است که برای فعالسازی آن دانشگاه ها می توانند نقش بسزایی ایفا نمایند.

وی افزود: این صنعت یکی از پرظرفیت ترین ضنایع برای ایجاد اشتغال جوانان است؛ چرا که 60 درصد شاغلین فعلی این صنعت را افراد زیر 40 سال تشکیل می‌دهند و با توجه به نو بودن فناوری‌های این حوزه جذب منابع انسانی جدید عمدتا از فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهد بود.

کلاهدوزان سهم تجارت الکترونیکی ایران را در حال حاضر معادل 17 درصد خرده فروشی کشور دانست و با عنوان اینکه این سهم ظرفیت افزایش حداقل به میزان 8 درصد را دارد، گفت: اگر بتوانیم به این هدفگذاری برسیم به افزایشی معادل 600 هزار میلیارد تومان در سال آینده می رسیم که برای فعالسازی آن دانشگاه ها می توانند نقش بسزایی ایفا نمایند.

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: ظرفیت 50 هزار هسته پردازشی که ذیل این تفاهم نامه برای دانشجویان دانشگاه پیام نور فراهم می شود بزرگترین زیرساخت ابری کشور برای تجارت الکترونیکی در کشور است. در کنار آن هم تجهیز 20 هزار متر مربع فضای اداری برای شرکتهای دانش بنیان انجام خواهد شد که مجموع این اقدامات یک گام بلند برای توسعه تجارت الکترونیک در عرصه دانشگاهی و تجارت الکترونیک است.

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به مفاد تفاهم نامه مشترک با دانشگاه پیام نور اظهار داشت: طبق این تفاهم نامه قرار است 50 هزار هسته پردازشی به دانشگاه پیام نور تخصیص یابد که با این میزان، زیرساخت های شرکت های نوپا آماده سازی می شود و سرعت ورود به بازار را برای این شرکت ها افزایش خواهد داد.

کلاهدوزان ادامه داد: همچنین مقرر شده است که در فاز اول به میزان 20 هزار مترمربع از فضاهای تخصیصی دانشگاه پیام نور با رویکرد اولویت مناطق محروم، توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای استقرار شرکت های تجارت الکترونیکی تجهیز شود و در فاز دوم نیزبرای تجهیز 50 هزار مترمربع دیگر اقدامات لازم صورت گیرد.

رئیس دانشگاه پیام نور: مهارت افزایی و اشتغال آفرینی دانشجویان؛ مهم ترین مسئولیت اجتماعی دانشگاه پیام نور

ابراهیم تقی زاده رئیس دانشگاه پیام نور نیز مهارت افزایی، اشتغال آفرینی و پویایی دانشجویان را مهم ترین مسئولیت اجتماعی دانشگاه پیام نور عنوان کرد و گفت: این دانشگاه با ایجاد مراکز نوآوری و خانه های خلاق و همچنین مرکز رشد استان سمنان ، مسیر هدفمند کارآفرینی و اشتغال زایی دانشجویان را آغاز کرده و با امضای این تفاهم نامه می تواند گام های موثرتری برای رشد و بالندگی اعضای هیات علمی و دانشجویان کشور بردارد.

رئیس دانشگاه پیام نور در نشست امضای تفاهم نامه با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: این تفاهم نامه بسترهای پیشرفت و ورود به بازار شرکت های نوپا را فراهم خواهد کرد و در فاز اول تقویت استان ها و مناطق محروم در اولویت قرار می گیرد.

هم چنین مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست بر لزوم توسعه و تکمیل زیرساخت ها و استفاده از زیست بوم دانشگاه ها در حوزه فناوری و نوآوری تاکید کرد و با اشاره به قانون جدید جهش اقتصاد دانش بنیان گفت: این قانون فرصت نقش آفرینی دانشگاه ها در حوزه علم و دانش را که لازمه کشور است، افزایش خواهد داد.

امید رضایی فر امضای این تفاهم نامه را نقطه عطفی برای تاسیس پردیس ها و مراکز رشد مشترک و همچنین پارک ها و پردیس های تخصصی در سنوات آتی دانست و اظهار داشت: مجموعه فناوری و نوآوری وزارت علوم، برنامه های جدید و متنوعی در حوزه توانمندسازی، اشتغال دانش بنیان و نوآوری دارد تا به این وسیله بسترهای بهره مندی اساتید و دانشجویان را از مزایا و امکانات طرح ها فراهم آورد.

وی همکاری مشترک اداره کل امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت و دانشگاه پیام نور را مثبت ارزیابی کرده و ابراز امیدواری کرد: این همکاری منشاء خدمات ارزشمندی برای دانشجویان و کشور باشد.

انتهای پیام/