ارتقاء جایگاه شهرداری تهران با تغییر قانون مدیریت بحران شهری

رئیس شورای شهرستان تهران واگذاری مسئولیت مدیریت بحران به شهرداری تهران را گامی موثر در جهت ارتقاء جایگاه و بهبود شرایط مدیریتی شهرداری تهران دانست.

به گزارش بانگ اقتصاد، "احمد صادقی" رئیس شورای شهرستان تهران و عضو شورای شهر تهران،  با بیان اینکه در قانون سابق مدیریت بحران کشور، شهردار تهران عهده‌دار مدیریت بحران شهری بود گفت: در گذشته شهرداری تهران با استناد به این طرح بودجه خود را از شورای شهر تهران می‌گرفت و بر این اساس یک شورای فرادستی وجود داشت که سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف عضو این شورا بودند و شهردار تهران فرماندهی تمام این بخش‌ها را بر عهده داشت.

وی ادامه داد: در قانون جدید، این شورا حذف شده است و اختیارات آن از شهرداری تهران سلب و به ستاد مدیریت بحران که مسئولیت آن بر عهده وزارت کشور است سپرده شد که در گذشته این ستاد در سطح محلی فعالیت داشت و اکنون در سطح ملی و در سطح معاونین وزرا می‌باشد.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در جلسه گذشته انتقادی که به این موضوع وارد شد این بود که وزیر کشور با توجه به مشغله‌های زیادی که دارد نمی‌تواند تمام سطوح مدیریت بحران شهر تهران را مدیریت کند و دستگاه‌های مختلف در این خصوص در یک بلاتکلیفی قرار دارند.
 
رئیس شورای شهرستان تهران خاطر نشان کرد: در این راستا، ستاد ملی مدیریت بحران با توجه به اختیاراتش، اختیارات وزیر کشور را مجددا به شهردار تهران تنفیذ کرد که شهردار تهران بر همین اساس می‌تواند برنامه‌‌های گذشته خود را به شورای شهر هدایت کند تا بتواند براساس آن بودجه لازم را دریافت  و شورای هماهنگی مدیریت بحران را با حضور کمیته‌های قبلی احیاء کند.

وی یادآور شد: این موضوع اتفاق نامناسبی بود که در قانون مدیریت بحران سال ١٣٩٨ در مجلس شورای اسلامی افتاد و طی مدت دو سال گذشته تمامی نخبگان و دست‌اندرکاران مدیریت بحران اذعان داشتند که سلب مسئولیت از شهرداری و واگذاری آن به وزیر کشور که یک مقام کاملا سیاسی و پرمشغله بود موجب می‌شد که مسئولیت تمامی سطوح مدیریت بحران به دوش ایشان انداخته شود ولی اکنون با اتفاقی که صورت گرفت شهرداری تهران به عنوان جانشین وزیر کشور در تهران خواهد بود که این تغییر جایگاه باعث شد شهرداری در جایگاه بالاتری قرار گرفته و کمیته‌های مدیریت بحران نیز در شورای هماهنگی احیا شود.

عضو شورای شهر تهران، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه این موضوع برای کلانشهرها نیز وجود خواهد داشت یا خیر گفت: پیشنهاد ما این است که این اتفاق مثبت برای کلان‌شهرها نیز رقم بخورد بدین معنا که شهردار هر کلان شهر جانشین وزیر کشور در آن شهر باشد.


انتهای پیام/