اعطای حمایت‌های مالی ۷۰ درصدی به شرکت‌ها برای اخذ استاندارهای بین‌المللی

«میلاد صدرخانلو» رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری از ارائه حمایت‌های مالی به شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس و کارخانه‌های نوآوری آزادی و های‌وی، برای اخذ استانداردها، گواهینامه‌ها و مجوزهای بین‌المللی خبر داد. این حمایت‌ها ۷۰ درصد هزینه‌های اخذ اعتبارات مذکور را پوشش می‌دهد.

«میلاد صدرخانلو» رئیس مرکز توسعه تجارت فناوریِ پارک فناوری پردیس با اعلام این خبر، توضیح داد: یکی از الزامات صادرات محصول به اکثر بازارهای بین‌المللی، دارا بودن استاندارهای نهادهای بین‌المللی است. بازارهای معدودی هستند که می‌شود بدون داشتن استاندارها و تاییدیه‌های بین‌المللی با آنها داد و ستد کرد. اما اکثر قریب به اتفاق بازارهای دنیا محصولی را که دارای تاییدیه‌های مرسوم نباشد، خریداری نمی‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به این نکته مهم، پارک فناوری پردیس به واسطه مرکز توسعه تجارت فناوری حمایت‌هایی را برای اخذ تاییدیه‌ها، گواهی‌نامه‌ها و استاندارهای بین‌المللی به شرکت‌های عضو خود ارائه می‌دهد. این حمایت‌ها برای مهیا کردن زیرساخت لازم جهت ورود شرکت‌ها به بازارهای بین‌المللی، به آنان اعطا می‌شود.

صدرخانلو تصریح کرد: تمامی شرکت‎ها و مجموعه‌های فناور عضو پارک فناوری پردیس، شامل شرکت‌های مستقر در پارک و کارخانه‌های نوآوری آزادی و های‌وی، می‌توانند از این حمایت‌ها بهره‌مند شوند.

رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری در مورد میزان این حمایت‌ها گفت: بر اساس این طرح ۷۰ درصد هزینه‌های صرف شده توسط شرکت‌ها برای اخذ استانداردها، تاییدیه‌ها و گواهی‌های بین‌المللی، توسط پارک فناوری پردیس پوشش داده می‌شود. این حمایت‌های مالی در قالب تسهیلات، تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است.

وی در مورد هزینه‌هایی که توسط پارک فناوری پردیس پوشش داده می‌شود، توضیح داد: تمامی هزینه‌های مرتبط شامل مشاوره، پیاده سازی، انجام آزمون‌های خارج از شرکت و صدور گواهینامه‌های مرتبط با سیستم‌های مدیریتی مانند ISO ، GMP و نظیر آنها، گواهینامه‌های مرتبط با انطباق محصول بر اساس بازارهای صادراتی هدف، نظیر گواهی محصول اروپا، استاندارد محصول روسیه و یا سایر گواهینامه‌ها و نشان‌های محصول در قالب این طرح پوشش داده می‌شوند.

صدرخانلو تاکید کرد: هزینه‌های تمدید، مراقبت و بازرسی‌های دوره‌ای گواهینامه‌ها شامل حمایت نمی‌شوند.

رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری در مورد شرایط لازم برای دریافت این حمایت‌ها، بیان کرد: تاییدیه‌ها، گواهینامه‌ها و استاندارهایی که شرکت‌ها برای اخذ آنها اقدام می‌کنند، باید با حوزه فعالیت آن شرکت مرتبط باشد. محصول مورد نظر نیز باید با تاییدیه‌ها، گواهینامه‌ها و استاندارهایی که برای اخذ آنها اقدام می‌شود، همخوانی داشته باشد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل لازم است شرکت‌ها قبل از اقدام و صرف هزینه برای اخذ تاییدیه، گواهینامه یا استاندارد، تاییدیه مرکز توسعه تجارت جهانی را برای تطابق حوزه فعالیت شرکت و گواهی مورد نظر دریافت کنند. در این صورت است که شرکت متقاضی مطمئن خواهد بود، که می‌تواند از حمایت‌های پارک در این زمینه استفاده کند.

صدرخانلو در مورد مدارک لازم برای اخذ حمایت‌های مالی پارک گفت: اخذ تاییدیه مرکز توسعه تجارت جهانی برای هم‌راستا بودن حوزه فعالیت شرکت و محصول مورد نظر با تاییدیه، گواهینامه یا استانداری که مورد نظر شرکت است، اولین قدم و مدرک لازم برای دریافت حمایت‌هاست. همچنین شرکت‌ها باید مستندات مالی هزینه‌های را که صرف کرده‌اند، ارائه دهند.

وی در مورد طول مدت دریافت این حمایت‌ها اظهار داشت: فرآیند اخذ این حمایت‌ها زمانبر و پیچیده نیست. لازم است شرکت‌ها تاییدیه مذکور را به همراه مستندات مالی خود در پیوست نامه‌ای به نهاد متولی اعطای این حمایت‌ها، یعنی مرکز توسعه تجارت فناوری ارسال کرده و درخواست دریافت آنها را کنند.

رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری ادامه داد: مدت زمانی که برای ارائه حمایت‌ها به شرکت متقاضی صرف می‌شود بستگی به کامل بودن مدارک ارائه شده توسط آنها و پرونده‌های جاری مجموعه ما دارد. با این حال ما تلاش می‌کنم درحداقل زمان ممکن به همه درخواست‌ها رسیدگی کرده و مبالغ مربوطه را به شرکت‌ها پرداخت کنیم.

صدرخانلو در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدواریم که این تسهیلات بتواند مسیر اخذ استاندارهای بین‌المللی را برای شرکت‌ها هموارتر کند.