افتتاح استارت آپ زنجیره تامین محصولات کشاورزی

مراسم افتتاحیه استارت‌آپ زنجیره تامین محصولات کشاورزی با هدف اشتغالزایی و محرومیت‌زدایی و توزیع محصولات کشاورزی میان شبکه‌های آنلاین توزیع میوه و محصولات کشاورزی در تهران، دوشنبه 20 بهمن 99، در محل پایانه صادرات کشاورزی برگزار شد.

به گزارش بانگ اقتصاد، در ابتدای این نشست خبری، "محمدرضا باقرزاده" مدیرعامل شرکت بازارگستر برخط و مجری طرح استارت‌آپ سبزه بازار گفت: ما از 4 ماه قبل طرحی را درخصوص ایجاد استارت‌آپ زنجیره تامین محصولات کشاورزی با هدف بهینه‌سازی محصولات باغی و زراعی کلید زدیم و یکی مهمترین اهداف ما این است که بتوانیم میوه‌هایی را که از گردونه عرضه در بازار خارج می‌شوند به در چرخه صادرات وارد کنیم.

وی افزود: بسته‌بندی میوه‌های خشک و حبوبات در مجموعه پایانه صادراتی محصولات کشاورزی آغاز شده است و یکی از برنامه‌های مهم ما این است که میوه‌های خارج شده از بحث تازه‌خوری به چای و میوه خشک تبدیل و نسبت به صادرات مناسب آن اقدام شود.

مدیر عامل شرکت بازار گستر برخط، با بیان اینکه 35 درصد میوه تولیدی در کشور تبدیل به ضایعات می‌شود گفت: اگر بتوان این ضایعات را تبدیل به محصولات غذایی قابل استفاده کرد ما به هدف خود که جلوگیری از هدررفت میوه و محصولات کشاورزی است دست یافته‌ایم.

وی، با تاکید براینکه در پنج ماه گذشته در هر شبانه ‌روز 350 تن محصولات کشاورزی از این پایانه صادراتی در سطح تهران بزرگ توزیع شده است ابراز امیدواری کرد که این رقم در آینده نزدیک به 700 تن ارتقاء یابد.

باقرزاده، با اشاره به نقش استارت‌آپ‌ها در رشد و بازدهی شرکت‌ها و کارخانه‌ها و افزایش سود و فروش برای مجموعه‌ها افزود: زنجیره عرضه می‌تواند با انتقال درست و به موقع کالا از سمت کشاورزان به مصرف‌کنندگان در افزایش کارایی تولید و توسعه محصولات کشاورزی نقش مهمی را ایفا کند.

حمایت همه‌جانبه مجلس از استارت‌آپ‌های بخش کشاورزی

‌سیدکاظم دلخوش اباتری، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، نیز در این مراسم با اشاره به اینکه اقتصاد کشور بر پایه "صنعت"، "کشاورزی" و "خدمات" استوار است گفت: هر کدام از این ارکان دارای جایگاه خاص خود بوده و کشاورزی از فاکتورهای موثر در اقتصاد کشور است ولی به دلیل وجود مشکلات در صنایع بسته‌بندی ایران در زمینه صادرات محصولات با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی در ادامه برنج استان گیلان را در دنیا بی‌نظیر خواند و گفت: ایران دارای یکی از مرغوب‌ترین برنج‌های تولیدی در سطح جهان است ولی به دلیل فقدان صنایع بسته‌بندی مناسب در زمینه صادرات آن با مشکل مواجه بوده است. همچنین، خرمای ایران در کشور امارات با بسته‌بندی‌های بسیار شکیل به کشورهای دیگر صادر می‌شود و این درحالی است که یکی از دغدغه‌های هر ساله ما خرید محصول کشاورزان خرماکار کشور است.

دلخوش اباتری با اشاره به حمایت همه‌جانبه از بخش خصوصی بر اساس اصل 44 تاکید و افزود: در این راستا آمادگی داریم تا از تمامی شرکت‌ها، تولیدکنندگان و استارت‌آپ‌هایی که در این مسیر مشغول به فعالیت هستند حمایت همه‌جانبه کنیم.