انقلاب صنعتی چهارم بر پایه شتاب‌دهندگی و رگولاتوری معدن‌کاری دیجیتال

مدیرعامل پویش صنعت آریا گفت: ایران از انقلاب صنعتی چهارم و معدنکاری دیجیتال، عقب مانده به طوری که نیاز بوده از نگاه سنتی به معادن خارج شده و رگولاتوری معدن کاری دیجیتال را ایجاد کرد.

به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از بانک و صنعت ، اسماعیل کیومرثی مدیرعامل پویش صنعت آریا با اشاره بر اینکه معدنکاری نوین و دیجیتال یکی از پایه‌های انقلاب صنعتی چهارم به شمار می‌رود و با توجه بر وجود اسناد متعدد ترسیم شده در ایران، حوزه معدنکاری دیجیتال، همچنان در صف عقب متغییر‌های اقتصادی به سر می‌برد اظهار داشت: قطعا دنیا برای افزایش بهره برداری از ذخایر طبیعی، معدنکاری دیجیتال را انتخاب کرده تا علاوه بر کاهش نیروی انسانی و خطراتش، به حوزه اکتشاف و استخراج سرعت بیشتری ببخشد.

رئیس هیات مدیره گروه سرمایه گذاری پویش، ارائه خدمات فین تک‌ها در بخش معدن کاری دیجیتال کشور را همسو با متغییرهای جهانی ندانست و تصریح کرد: متاسفانه با توجه به وجود ذخایر بسیار معدنی در ایران، اگر حتی امروز در این مسیر حرکت و زیرساخت‌های آن را تامین کرد، 10 سال آینده می‌توان در جایگاهی ایستاد که امروز شرکت‌های بزرگ معدنی دنیا در آن قرار دارند.

کیومرثی با مد نظر قرار دادن آمارهای جهانی تاکید کرد: پیش بینی شده که حجم بازار معدنکاری دیجیتال از حدود 9300 میلیون دلار در سال 2019 به بیش از 23هزار میلیون دلار در سال 2027 برسد و این نشان می‌دهد که اکتشاف، استخراج و فرآوری به عنوان 3 رکن اساسی در بخش معدن به شمار می‌روند و هر کدام از این بخش‌ها وابستگی زیادی به فناوری اطلاعات و ارتباطات دارند.

وی معتقد است: بخش معدن در دنیا با استفاده از فناوری و ایده‌های نوآورانه به سوی کاهش خطرات و افزایش سرعت معدنکاری رفته است بنابراین نیاز بوده تا در ایران نیز زیرساخت‌های این مهم ایجاد و عقب ماندگی‌ها جبران شود.

رئیس هیات مدیره گروه سرمایه گذاری پویش با تاکید بر اینکه تنها 5 درصد شرکت‌های دانش بنیان کشور در حوزه معدن فعالند گفت: مطابق اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بیش از هشت هزار و 700 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که فقط 450 مورد آنها (حدود پنج درصد) معدنی یا مرتبط با حوزه زنجیره معدن و صنایع معدنی هستند ؛ به طوری که با وجود منابع متعدد، از آن بهره برداری نمی‌شود و همچنان نگاه سنتی به معدن و کار در آن حاکمیت دارد.

کیومرثی ادامه داد: بر اساس همین آمارها، تنها 36 شرکت دانش بنیان در حوزه مس،44 شرکت در زنجیره اکتشافات و استخراج، 15 شرکت نیز در زنجیره سرب و روی فعالیت خود را ثبت و به ارائه ایده مشغولند.

وی با تاکید بر تلاش هوشمندانه برای سربلندی ایران، شکستن این نگاه سنتی و به ثمر رساندن ایده‌های خام را از الزامات خروج معدن از شرایط کنونی دانست گفت: عناصر نادر خاکی، استراتژیک و از اولویت‌های وزارت صمت و ایمیدرو به شمار می‌رود بنابراین باید علاوه بر شناسایی نوآوران و فناوران بخش معدن و صنایع معدنی، فرصتی را برای آنها ایجاد کرد تا ایده هایشان به سمت بومی سازی هدایت و تجاری سازی شود.

این کاندیدای انتخابات اتاق بازرگانی ایران از رسته معدن ، همگرایی صاحبان صنعت و پژوهشگران فناور را مبنای توسعه فضای تعامل در سایه همفکری و خلاقیت دانست و تصریح کرد: قطعا سرمایه مالی براین این موضوع وجود دارد اما باید نقش رگولاتوری برای استارت آپ‌ها و نوآوری حوزه معدن را در قالب توسعه بازار و زیست بوم این زنجیره به وجود آورد و استارت آپ‌ها و دانش بنیان‌ها را همچون ذخایر معدن کاری قلمداد کرد تا علاوه بر ایجاد اشتغال، به افزایش سهم معادن در تولید ناخالص داخلی کشور دست یافت.

انتهای پیام/