اولین رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیک برگزار شد

اولین رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی، روز سه شنبه پنجم مردادماه توسط سازمان مدیریت صنعتی در همکاری با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، و با حضور جمعی از مقامات ارشد و مدیران کسب و کارهای مطرح برگزار گردید.

به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اولین رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی، روز سه شنبه پنجم مرداد ماه توسط سازمان مدیریت صنعتی در همکاری با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در ساختمان شماره دو سازمان مدیریت صنعتی برگزار گردید. این رویداد با حمایت معنوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آگاهی بخشی هرچه بیشتر نسبت به مقوله اعتماد در کسب و کارهای اینترنتی و همچنین تکریم از کسب وکارهای اینترنتی برتر، متناسب با شاخص های “امکانات و توانمندی”، “سوابق عملکرد” و “شاخص های مالی” برنامه ریزی و برگزار شد.

در این مراسم که با رعایت پروتکل ‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، جمعی از مقامات ارشد و مدیران کسب و کارهای مطرح حضور داشتند و آقای ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، آقای علی رهبری رئیس مرکز تجارت الکترونیکی، آقای حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و همچنین آقای ایمان ناطقی مسوول رتبه ‌بندی نماد اعتماد الکترونیکی در سازمان مدیریت صنعتی ، به سخنرانی پرداختند و در پایان مراسم نیز، کسب و کارهای برتر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند. برگزیده ای از سخنرانی های انجام شده به شرح ذیل می باشد:

آقای علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

آقای علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، یکی از سخنرانان رویداد بودند که در این مراسم ضمن تشکر از استقبال و همراهی کسب و ‌کارها در برگزاری این رویداد، گزارشی در راستای معرفی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اقدامات صورت گرفته و همچنین برنامه ‌های آتی این مرکز را ارائه دادند.

ایشان سه محور اصلی فعالیت ‌های این مرکز را گواهی الکترونیکی، دولت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی عنوان کردند و راه‌ اندازی سامانه تخصصی در زمینه گارانتی را موجب ارتقاء موضوعات مربوط به ضمانت کالا و خدمت در کشور خواندند و بیان داشتند که روزانه پنج میلیون و چهارصد هزار درخواست بصورت آنلاین در سامانه جامع تجارت ثبت می ‌شود که حدود ۶۰۰ هزار درخواست نیازمند استعلام از سایر دستگاه‌ ها و بخش‌ ها هستند و این موضوع نشان‌ دهنده اهمیت و نقش این سامانه در تسریع و تسهیل تجارت داخلی و بین ‌المللی است.

ارزش معاملات تجارت الکترونیکی انجام شده در سال ۱۳۹۹، ۱۰۹۷ هزار میلیارد تومان بوده و تعداد کسب‌ و کارهای دارای اینماد در سال ۹۹ رشد ۲ برابری نسبت به سال ۹۸ را تجربه کرده و با توجه به اینکه نماد اعتماد الکترونیکی یکی از زیرساخت ‌های مهم در تجارت الکترونیکی است، با تقویت و افزایش اعتماد می ‌توان نسبت به ادامه این مسیر امیدوار بود.

ایشان همچنین توضیحاتی در رابطه با شاخص‌ های معرفی شده در پروفایل کسب‌ و کارهای الکترونیکی ارائه دادند و آن را عامل موثری در انجام یک تجارت امن الکترونیکی دانستند و تاکید کردند که برای تداوم و تکمیل نظام رتبه ‌بندی، علاوه بر به روز رسانی مدل ‌ها و شاخص‌ های رتبه‌ بندی، افزایش تعداد عاملان رتبه‌ بندی و همچنین اجرای کامل دستورالعمل ممیزی و نظارت بر عاملان رتبه‌ بندی نیز ضروری است.

آقای ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی

آقای ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در نخستین رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی، با اشاره به تاریخچه سازمان مدیریت صنعتی، هدف این سازمان را کمک به توسعه ظرفیت مدیریت کشور، کمک به تحول و بهسازی سازمان ‌ها و کمک به دستیابی به اهداف چشم‌ انداز ۲۰ ساله ایران اسلامی خواندند و حوزه‌ های فعالیت سازمان را، مشاوره و تحقیق و مانیتورینگ، آموزش و توانمندسازی، ادبیات سازی دانش مدیریت از طریق دانش و نشر، توسعه منطقه ای از طریق شبکه نمایندگی ها و آینده پژوهی و توسعه کسب و کار عنوان کردند. ایشان همچنین در خصوص ضرورت توجه به تجارت الکترونیکی و توسعه آن، مطالبی را عنوان نمودند و ضمن شرح خدمات رتبه بندی و اعتبار بخشی در سازمان مدیریت صنعتی در بخش های ۵۰۰ شرکت برتر (IMI100) ، جایزه تجارت الکترونیکی، جایزه ملی تعالی سازمانی، تولیدکنندگان آسانسور، جایزه ملی مدیریت انرژی و شرکت های پیمانکاری EPC، به بیان دلایل تحولات نظام های اقتصادی و کسب و کار در جهان پرداختند و این دلایل را، ورود به موج چهارم توسعه صنعتی (انقلاب صنعتی چهارم)، ورود همه جانبه فناوری‌ های کلیدی موج چهارم توسعه صنعتی به دنیای کسب و کار و توجه به تجارت الکترونیکی و ظهور کسب و کارهای پلتفرمی عنوان نمودند.

آقای ایمان ناطقی، مسئول رتبه ‌بندی نماد اعتماد الکترونیکی در سازمان مدیریت صنعتی

آقای ایمان ناطقی، مسئول رتبه ‌بندی نماد اعتماد الکترونیکی در سازمان مدیریت صنعتی، از دیگر سخنرانان مراسم بودند و اعلام داشتند که طبق مدل طراحی شده کسب و کارهای متقاضی نماد اعتماد الکترونیکی، در مرحله اول فقط نماد تک ستاره دریافت می‌ کنند و برای دریافت ستاره ‌های بیشتر باید در رتبه ‌بندی مرکز توسعه تجارت‌الکترونیکی قرار گیرند. هم‌ اکنون ۱۳۵ کسب و کار اینترنتی رتبه ‌بندی شده‌اند و ۴۳ کسب و کار در نوبت رتبه ‌بندی قرار دارند که از این تعداد، ۵ کسب و کار موفق به دریافت اینماد ۵ ستاره، ۲۵ کسب و کار موفق به دریافت اینماد ۴ ستاره و ۶۸ کسب و کار نیز موفق به دریافت اینماد ۳ ستاره، ۳۵ کسب و کار موفق به دریافت اینماد ۲ ستاره گردیدند و ۲ کسب و کار نیز موفق به دریافت ستاره ‌های بیشتر نگردیده و ۱ ستاره باقی ماندند.

همچنین، رتبه‌ بندی کسب و کارهای اینترنتی در دو سطح مقدماتی و سطح پیشرفته صورت می‌ گیرد. سطح مقدماتی رتبه‌ بندی اینماد، بیشتر مناسب کسب و کارهای تازه‌ تأسیس است که به بلوغ سازمانی نرسیده‌اند، در سطح مقدماتی، شاخص‌ هایی نظیر پاسخگویی به شکایت، حسن رفتار تجاری، وضعیت مدیران، کیفیت خدمات، شاخص‌ های مالی، مدت زمان فعالیت، امنیت، کیفیت سرویس و رضایتمندی مشتری مورد ارزیابی قرار می ‌گیرد. در سطح پیشرفته که مناسب کسب و کارهای باسابقه ‌تری است که به بلوغ سازمانی رسیده‌اند، شاخص‌ هایی نظیر جمله پیشینه کسب و کار، وضعیت مدیران، نظام مدیریتی، وضعیت مالی، میزان بیمه و ضمانت، کیفیت سرویس، امنیت و رضایتمندی مشتری مورد ارزیابی قرار می‌ گیرند.

– معرفی و تقدیر از کسب و کارهای الکترونیکی برتر

در بخش پایانی رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی، برترین های کسب وکار اینترنتی معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند. برترین ها در پنج حوزۀ “بازارگاه ها/پلتفرم ها”، “فروشگاه ها”، “عرضه مستقیم محصولات تولیدی خود/ برند”، “خدمات” و “تلفن همراه” معرفی شدند.

برترین ها در شاخص “رضایت مندی مشتریان”

متناسب با شاخص “رضایت مندی مشتریان” که شامل فاکتورهایی همچون کیفیت کالا/خدمت، سهولت در خرید، هزینه، بسته بندی/ ارسال/ تحویل، پشتیبانی و طراحی و عملکرد وبسایت می شود، برترین کسب وکارها به ترتیب زنبیل، ققنوس و ریحا معرفی شدند.

برترین ها در شاخص “کیفیت سرویس”

در شاخص “کیفیت سرویس” که با فاکتورهایی همچون پشتیبانی و ارسال کالا، سطح پوشش و طرح های تشویقی، جستجوپذیری (SEO) و رابط و تجربه کاربری (UI/UX) ارزیابی می شود، به ترتیب کسب و کارهای دیجی کالا، ایسام و دیجی سرویس به عنوان برترین ها مورد تقدیر قرار گرفتند.

برترین ها در شاخص “امنیت سرویس”

در نهایت، در شاخص “امنیت سرویس” نیز با ارزیابی جنبه های مختلف امنیتی، به ترتیب، کسب و کارهای کافه بازار، دیجی کالا و هاست ایران/ شیپور (مشترکاً در جایگاه سوم) به عنوان برترین های این حوزه معرفی شده و مورد تقدیر قرار گرفتند.

کسب و کار منتخب مردمی

در بخش کسب و کار منتخب مردمی، بر اساس نظرسنجی انجام شده در سایت رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی، هایپرتایر موفق به دریافت نشان کسب و کار برتر گردید.