کد خبر: 820
سه شنبه , 02 فروردین 1401 - 22:37
ایام نوروز برای گردش در تهران کجا بریم؟

ایام نوروز که تهرانی‌ها ، شهرهای شمالی و جنوبی را برای مسافرت انتخاب می کنند و شهر تهران خلوت‌تر از تمام روزهای سال می‌شود بهترین فرصت برای گشت و گذار تهران است. در ایام نوروز برای گشتن در تهران نه مشکل طرح ترافیک دارید و نه پیدا کردن جای پارک و البته نه از ترافیک اعصاب خورد کن خبری هست.

به گزارش بانگ اقتصاد، هوای تهران در اولین روزهای بهاری برعکس شهرهای شمالی و غربی و شرقی که تغییر دما و بارشهای برف و باران غیر قابل پیش بینی بودن بهار را به نمایش می گذارد ، پاک و تمیز ، لطیف و معمولا آفتابی است. پس بهترین زمان برای گشت و گذار در شهری است که هرچند از لحاظ سیاسی به نسبت شهرهای تبریز ، اصفهان ، شیراز و همدان قدمت زیادی ندارد اما جاذبه هایی از تاریخ معاصر ،  طبیعت گردی  و نفریحی دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست.

هرچند کشف اسکلت‌های هفت هزار ساله انسان و ابزارهای سنگی در چهاراه مولوی نشان از پیشینه زندگی در دوران نوسنگی در تهران خبر میدهد اما آنچه که به عنوان تاریخ تهران می شناسیم از دوره قاجار و با اعلام پایتختی شهر تهران آغاز می شود.

مجموعه  کاخ گلستان با تاریخی چند صد ساله

برخلاف تصور عموم پیشینه کاخ گلستان به زمان شاه عباس صفوی برمی گردد . مجموعه کاخ گلستان شامل شمس العماره، تالار سلام، ایوان تخت مرمر، حوضخانه، خلوت کریمخانی و عمارت بادگیر است که طی سالها حکومتهای مختلف بر بنای آن افزوده یا حذف شده است. از دو مسیر می توانید برای تردد به کاخ گلستان استفاده کنید.

اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنید ورودی میدان پانزده خرداد را انتخاب کنید. می توانید از طریق ایستگاه های متروی میدان ۱۵ خرداد ( میدان ارگ) و میدان امام خمینی ( میدان توپخانه) و یا  پایانه های اتوبوسرانی میدان امام خمینی و قورخانه نیز برای این منظور استفاده کنید.

توجه داشته باشید تردد ویلچر یا کالاسکه فقط در محوطه باز مجاز می باشد.

مجموعه کاخ گلستان در ایام نوروز از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰  برای بازدید باز می باشد اما فروش بلیط تا ساعت ۱۷:۳۰ انجام می شود.

پس از بازدید از کاخ گلستان از سردر باغ ملی و  موزه ایران باستان (موزه ملی) و موزه آبگینه هم می توانید بازدید کنید.

بعد از بازدید از این مجموعه های تاریخی  در همین اطراف می توانید از میدان مشق و کاخ دادگستری قدیم ، بازار بزرگ تهران ، مسجد شاه،  مسجد و مدرسه میرزا ابوالحسن خان ایلچی در خیابان بوذرجمهوری ، سبزه‌میدان،  محله سنگلج (از خیابان خیام تا بازارچه قوام الدوله ، سرِ قبرِ آقا مولوی ، موزه پست میدان امام خمینی (ره)  موزه جواهرات،  موزه ملک کنار سردر باغ ملی موزه سکه در میدان امام خمینی (ره)،  مدرسه و مسجد سپه‌سالار ، عمارت مسعودیه بهارستان

مراکز تفریحی شهر تهران را فراموش نکنید!

اما اگر دیدن محل های تاریخی شهر تهران را به پایان رساندید ، پیشنهاد می کنم از دیدن مکانهای تفریحی تهران غافل نشوید.

برج میلاد ؛ ششمین برج بلند جهان

برج میلاد تهران با ارتفاعی  ۴۳۵متری در شمال غربی تهران و زیر بنایی ۱۳هزار متری ، ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین سازه بلند جهان می باشد. مجموعه برج میلاد با بخشهای مختلف شامل موزه شهرداری ، موزه مشاهیر ، سکوی دید باز ، گنبد آسمان، سینما گیم ، رستوران ، بولینگ و شهربازی می تواند لحظات خوشی را برای شما به ارمغان بیاورد. همچنین اگر هیجان دوست داشته باشید و از ارتفاع نمی ترسید پیشنهاد می کنیم از پیاده روی در آسمان برج میلاد استفاده کنید. شما قبل از مراجعه می توانید بلیط برای هر بخش را از طریق سایت برج میلاد خریداری نمایید.

اگر با ماشین شخصی تردد می کنید برای دسترسی به برج میلاد از مسیر شرق به غرب بزرگراه شهید حکیم بعد از بزرگراه چمران ، ورودی برج میلاد استفاده کنید و یا از طریق خط هفت مترو ایستگاه برج میلاد پیاده شوید.

سایت پروازی پاراگلایدر ؛ هیجانی شیرین و باورنکردنی

سایت پروازی پاراگلایدر در شمال غربی شهر تهران و در محله خوش آب و هوای شهران قرار دارد. شما با پرواز کردن بر فراز آسمان تهران ، زیر پای خود منطقه سرسبز و باغهای قدیمی شهر تهران که هنوز نابود نشده اند را مشاهده می کنید و از ماجراجویان لذت ببرید. برای پرواز کردن به هیچ آموزش و امکانات شخصی نیاز ندارید.  پرواز با پاراگلایدر به صورت دو نفره همراه با خلبان و بدون نیاز به هیچ گونه پیش نیاز انجام می شود. در این پرواز تفریحی دو صندلی برای خلبان و شما وجود دارد که خلبان با قرار گرفتن در صندلی عقب هدایت پاراگلایدر را به عهده می‌گیرد. مناظر زیبای پارک جنگی کوهسار، باغهای زیبای دره فرحزاد، برج میلاد و با توجه به هوای پاک ایام نوروز از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب تهران زیر پای شماست.

برای دسترسی به سایت پروازی پاراگلایدر در صورتی که از وسیله شخصی استفاده می کنید باید خود را به انتهای بزرگراه شهید باکری برسانید. بزرگراه شهید باکری به بلوار سیمون ختم می شود. سایت پروازی در انتهای بلوار جنت آباد شمالی قرار دارد.

در صورت استفاده از وسایل نقلیه عمومی هم ایستگاههای مترو ، میدان صنعت و فلکه دوم صادقیه و ایستگاه اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات خط ۱۰ اتوبوس رانی ( پایانه دانشگاه علوم تحقیقات – آزادی ) نزدیکترین مسیر برای شماست.

پل کابلی معلق شهر تهران

اگر با پرواز بر فراز تهران هیجان شما هنوز ارضاء نشده است به شما پیشنهاد می کنیم به پل کابلی تهران در بوستان نهج البلاغه حتما سر بزنید. بوستان نهج البلاغه علاوه بر اینکه یکی از بوستانهای زیبا و چشم نواز شهر تهران است که با شبیه سازی پل معلق مشکین شهر اردبیل برای تهرانی ها و مسافران تهرانی همان هیجان را برای شما به همراه دارد.

ارتفاع ۶۵ متری این پل از سطح زمین توانایی تحمل وزن ۲۰۰ نفر به صورت همزمان را دارد و شما می توانید با خیال راحت از آن لذت ببرید. همچنین چراغ‌های روشن روی پل منظره زیبایی را در شب برای شما فراهم می کند. بوستان نهج البلاغه دارای سینما ۴ بعدی ، سافاری پارک وحشت لاین دوچرخه ، بوفه و رستوران غذاخوری ، نمازخانه نیز می باشد.

برای دسترسی به بوستان نهج البلاغه می توانید با وسیله شخصی از طریق  بلوار اشرفی اصفهانی شمال ، خیابان قموشی ، بلوار عربشاهی مراجعه کنید. بوستان دارای پارکینک می باشد (هزینه پارکینگ ۳هزار تومان )  اما در ایام شلوغ سال ظرفیت پارکینگ تکمیل می شود.

در صورتی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنید نزدیک ترین ایستگاه مترو صادقیه و اگر با اتوبوس تردد می کنید باید اتوبوس‌های تندرو (BRT) پایانه آزادی- دانشگاه آزاد را سوار شده و  ایستگاه پونک پیاده شوید.

دریاچه چیتگر ؛ چشم اندازی طبیعی و آرامش بخش

دریاچه چیتگر یا شهدای خلیج فارس با مجموعه های تفریحی شامل : سافاری پارک وحشت ، اسکیت هوایی ، ماشین کوبنده (درضلع غرب دریاچه ) ، پست پرش در آسمان ، سرسره های سقوط آزاد ، رول گراید همگی برای اولین بار در ایران (ضلع شمال دریاچه ) مجموعه های چرخ و فلک بزرگ دریاچه ، بازیهای کودکان و همچنین وی آر لند در مجموعه بام لند (ضلع شرق دریاچه ) به همراه امکانات تفریحی دیگر آماده ارائه خدمات به مسافران نوروزی هست.

اگر دلتان آرامش می خواهد این دریاچه پاسخگوی این نیاز شما هم هست. شما با قدم زدن دور دریاچه و استفاده از طبیعت جذاب دریاچه شامل اردکها ، پرنده های مهاجر و یک باغ وحش نقلی همزمان می توانید از باغ گیاهان دارویی نیز دیدن نمایید.

همچنین در کنار دریاچه مرکز خرید بام لند هم انتظار شما را می کشد. مسیر دسترسی با خودروی شخصی اتوبان خرازی ، خروجی دریاچه شهدای خلیج فارس می باشد. چندین پارکینگ بزرگ در اطراف دریاچه چیتگر وجود دارد اما در روزهای شلوغ مانند ۱۳ فروردین ظرفیت آنها تکمیل می شود.

سورتمه دربند ؛ به یادماندنی و جذاب

از مرکز تهران به غرب رفتیم حالا به سمت شمال تهران حرکت می کنیم. تهران گردی بدون زیارت امام زاده تجریش و گشت و گذار در بازار قدیمی تجریش کامل نیست. بعد از زیارت و خرید حالا باید به سمت مجموعه سورتمه دربند در گلابدره تهران بروید. بوستانی در یکی از منطاطق خوش آب هوای تهران که از حضور در آن سیر نخواهید شد.

سورتمه دربند با بیش از یک کیلومتر مسیر سورتمه سواری که در مسیر به سرعت حداکثر ۴۰ کیلومتر در ساعت می رسد یکی  یکی از طولانی ترین مسیرهای سورتمه سواری در کشور است. در کنار سورتمه دربند بوستانی وجود دارد و علاوه  بر سورتمه سواری ، مجموعه های سافاری پارک وحشت ، سینما پرواز ، و ماشین کوبنده نیز در این مجموعه قابل استفاده است. اما چون این مجموعه در ارتفاعات تهران قرار دارد برای رسیدن به آن باید بیش از ۵۰ پله را بالا بروید.

باغ پرندگان تهران؛ جذاب و دیدنی

از مجموعه های تفریحی شرق تهران پارک جنگلی سرخه حصار برای آرامش مناسب است . داخل پارک جنگلی سرخه حصار برای پیاده روی و دوچرخه سواری مناسب است. اما اگر بزرگراه شهید باقری را به سمت شمال حرکت کنید در سمت غربی ( چپ ) بزرگراه سازه ای عظیم می بینید که با تور احاطه شده است.

در مجموعه باغ پرندگان انواع و اقسام پرندگان را از نزدیک می توانید مشاهده کنید. در شمالی‌ترین بخش باغ پرندگان قفس‌های بسیار بزرگ پرندگان شکاری نظیرگونه های مختلف عقاب‎ها ، شاهین ها ، جغد شاخ‌دار وانواع لاشخورها به چشم می خورد. همچنین انواع بینظیر و زیبایی از  مرغ و خروس ابریشمی و لهستانی را می بینید

به گزارش عصر شهروند، در قسمت دیگر پرندگان گرمسیری از جمله طوطی‌ها در فضای گلخانه‌ای مرطوب که از میان گیاهان و درختان آن رودخانه ای می گذرد تا رطوبت این گلخانه بزرگ را تامین کنند.  بخش دیگر پرندگان آبزی وجود دارند.  مسیرها سنگفرش شده و توسط درختان و گل‌های زیبایی محصور و  با پل‌ها وحصارهای چوبی طراحی شده است. توصیه می کنیم بازدید از باغ پرندگان را در برنامه تهران گردی خود حتما قرار دهید.

انتهای پیام/