بدنبال روش‌های نوینِ معدنکاری در گل‌گهر هستیم

مدیر امور معدن مجتمع گل‌گهر گفت: معدن به عنوان تامین‌کننده مواد اولیه زنجیره تولید فولاد، وظیفه تامین و تولید مواد اولیه برای خوراک صنایع پایین دستی را بر عهده دارد و چون بدون تامین خوراک، چرخه تولید متوقف می شود و از طرفی چون معادن جزء ذخایر تجدید ناپذیر هستند، باید توجه ویژه‌ای به استفاده بهینه از آنها داشت.

به گزارش بانگ اقتصاد، مهندس امید محتشمی‌فر گفت: تامین سنگ مورد نیاز خطوط تولید و استفاده از روش‌های نوین به منظور استخراج بهینه و کاهش هزینه‌ها از اهداف اصلی مدیریت امور معدن است که با برنامه‌هایی چون توسعه شبکه برق معدن، امکان استفاده بهینه از آب‌های حاصل از زهکشی، پایش دیواره‌ها توسط رادار و دوربین روباتیک و هم‌ چنین استفاده از روش‌های بهینه آتشباری انجام می‌شود.

وی درباره راهکارهای این بخش برای بهبود عملکرد اظهار داشت: حفاری‌های افقی برای تخلیه آب ‌های پشت دیواره‌های معدن جهت افزایش پایداری دیواره‌ها، حفاری‌های ژئوتکنیک و آبشناسی، مطالعات پایداری شیب دیواره‌ها، پروژه رینگ آب معدن، خرید دستگاه استمینگ تراک جهت افزایش راندمان آتشباری و همچنین همکاری و تعامل با دانشگاه برای انجام پروژه‌های بهبود راندمان عملیات استخراج، جزو راهکارهای ما بوده است.

محتشمی‌فر گفت: طی ۱۰ ماه گذشته توانسته‌ایم برنامه کمی و کیفی تولید و استخراج سنگ را محقق کنیم و همچنین در بخش باطله ‌برداری نیز با وجود مشکلات و کمبودهای تجهیزاتی با تلاش و کار جهادی همکاران و پیمانکاران بخش معدن توانسته‌ایم در مقایسه با مدت مشابه پارسال به میزان ۹درصد افزایش استخراج داشته باشیم.

وی درباره اقدامات مورد نیاز تکمیلی بیان کرد: تامین و ورود تجهیزات معدنی جدید و تامین به موقع نرم‌افزارها و تجهیزات پیشرفته جزو این اقدامات است که خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های خوبی در این خصوص صورت گرفته و در حال انجام است.

مدیر امور معدن مجتمع گل‌گهر مهمترین چالش این بخش را چالش فرسودگی ناوگان و کمبود ماشین‌آلات معدنی خواند و گفت: این مساله اساسی‌ترین چالش تمامی معادن کشور است که به منظور حل این مشکل شرکت گل‌گهر نسبت به نوسازی ناوگان معدنی اقدامات خوبی انجام داده و به زودی شاهد ورود ماشین‌آلات جدید خواهیم بود.

وی درباره جدیدترین دستاورهای این بخش گفت: اورهال و بازسازی شاول‌های کابلی که کاملا بلا استفاده شده بودند، به دست همکاران معدن و پیمانکار مربوطه با قطعات یدکی تولید شده در داخل کشور بعد از حدود ۵ سال محقق شده است.

محتشمی‌فر افزود: استفاده از روش‌های بهینه آتشباری مانند وری استم، پاوردک و ایردک که منجر به کاهش ۱۵ درصدی خرج ویژه مواد ناریه و در نهایت کاهش هزینه‌های معدنکاری می‌شود از دیگر دستاوردهای ما در سال جاری بوده است.

مدیر امور معدن شرکت گل‌گهر اظهار داشت: خرید و استفاده از دستگاه استمینگ تراک ( دستگاه گل‌گذاری مکانیزه) جهت افزایش راندمان انفجارات و کاهش اثرات منفی آن، استفاده از پهپادهای بال ثابت برای نقشه‌برداری معدن و دپوهای محصول جهت افزایش دقت، ایمنی و کاهش هزینه‌ها در کمترین زمان ممکن، استفاده از حفاری‌های افقی به منظور تخلیه و زهکشی آب پشت دیواره‌های معدن به صورت ثقلی و بدون نیاز به پمپاژ نیز جزو دستاوردهای ما در سال جاری بوده است.

انتهای پیام/