بدون مطالبه‌گری عمومی، فضای رقابت و نوآوری سالم نمی‌ماند

فرنگیس ربیعی می‌گوید: ایران‌درگاه حاصل تجربه هم‌بنیان‌گذارانش در حوزه فین‌تک بوده که سال‌ها با فعالیت در این زمینه، شناخت خوبی از نیازها، چالش‌ها و فرصت‌های خلق ارزش داشتند. چراکه باتوجه به زیرساخت‌ها، اغلب فعالان این حوزه در حال ارائه خدمات مشابه بودند و کارکرد استارتاپ‌های پی‌تک از چابکی به سمت یکنواختی فاقد نوآوری در حرکت بود. بنابراین آنها با ایده خلق ارزش در دایره امکانات فعلی، فعالیت خود را آغاز کردند.

به گزارش بانگ اقتصاد، ایران‌درگاه سه سال پیش با هدف خلق تجربه کاربری رضایت‌بخش در فرایند پرداخت، برای مشتریان کسب‌وکارها با اخذ مجوز پرداخت‌یاری از بانک مرکزی در حوزه ارائه خدمات پرداخت‌یاری آغاز به کار کرد. ما در ابتدا با هدف‌گذاری بخش‌های مختلفی از مشتریان شروع به کار کردیم و با برنامه‌ریزی پیوسته‌ برای بهینه‌سازی محصول و خدمات متناسب با کسب‌وکارها کوشیدیم تا همگام با تغییر نیازها، خدمات کاربردی‌تری از درگاه پرداخت آنلاین، به کسب‌وکارها ارائه دهیم.

در همین راستا راهکارهای پرداخت الکترونیکی جهت فروشگاه‌های زنجیره‌ای فیزیکی را به سبد خدمات اضافه کردیم و توانستیم نیاز کاربران هدف را با درصد رضایت‌مندی چشم‌گیری برطرف کنیم.

در ادامه مسیر در حال آماده‌سازی سرویس‌های جدید بودیم که با چالش‌های رگولاتوری، اینماد و سایر عواملی روبه‌رو شدیم که فضای پی‌تک و به‌خصوص کسب‌وکارهای نوپای حوزه پی‌تک را تحت تأثیر قرار داد. اما با تغییر و بهینه‌سازی محصولات در مرز محدود قانون‌گذاری‌ها، توانستیم بقا و سپش رشد را تجربه کنیم.

اهداف و چشم‌انداز شما در ایران‌درگاه چیست؟

ما اکنون در تلاشیم با بهره‌گیری از تجربه فعالیت در حوزه پی‌تک و زیرساخت‌های توسعه داده‌شده خود، محصولات اشتراکی نوینی بر پایه فناوری هوش مصنوعی، پردازش تصویر، مدیریت مالی و ریسک و برخی خدمات لایه میانی کسب‌وکارها از جمله هوش تجاری ارائه دهیم که مکمل مناسبی برای خدمات کنونی باشد.

علاوه بر هدف‌گذاری‌های حوزه کسب‌وکار، یکی از دغدغه‌های اصلی ما تلاش برای نقش‌آفرینی در بهبود فضای تعاملی فعالان اکوسیستم فین‌تک است.

چراکه یکی از مسائل مهم اکوسیستم فین‌تک، تمرکز در پایتخت و عدم وجود اتحاد در بین فعالان سطوح مختلف اکوسیستم برای مطالبه‌گری عمومی است و در صورتی که برای تغییر این فضا تلاش نشود، فضای رقابت و نوآوری سالمی در این حوزه باقی نمی‌ماند و مطالبه‌گری به جای تأثیر سیستمی، جای خود را به بستر تأمین منافع فردی خواهد داد.

در راستای این اهداف، با همکاری نهادها و سایر بخش‌های مرتبط اکوسیستم غیرمتمرکز فین‌تک در تلاشیم تا با راه‌اندازی هاب فین‌تک ایران، فضایی تعاملی و مثبت مبتنی بر رشدپذیری ایجاد کنیم.

با چه چالش‌هایی مواجه اید؟

ایران‌درگاه همانند سایر کسب‌وکارهای حوزه پی‌تک، با چالش‌هایی چون رگولاتوری، اینماد و قوانینی دست‌وپنجه نرم می‌کند که در بالادست این حوزه توسط نهادهایی چون شاپرک وضع می‌شود و شرایط بازار در دسترس پرداخت‌یارها را سخت‌تر می‌کند؛ در این میان می‌توان به قوانین سخت‌گیرانه و غیرچابکی چون اینماد و کد رهگیری مالیاتی برای استارتاپ‌های پی‌تک اشاره کرد.

مواردی که عملاً کارکرد و مزیت پرداخت‌یاری را برای کسب‌وکارهای هدف از بین می‌برد و پرداخت‌یارها را در مقابل جریان بالادستی خدمات، یعنی PSPها قرار می‌دهد. در صورتی که در زمان ایجاد ساختار پرداخت‌یاری، فلسفه‌ای دیگر برای این کسب‌وکارها در نظر گرفته شده بود تا تسهیل‌گری خدمات پرداخت الکترونیک را به شکلی گسترده‌تر انجام دهند.

انتهای پیام/