برترین‌های فین‌تک ایران در سال 99 معرفی شدند

دومین جشنواره «نهال فین‌تک» ۲۰ اسفند ۹۹ با حضور متخصصانی از حوزه‌های مختلف مالی، فین‌تک، اینشورتک، بانک، بورس و رسانه به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.

در بخش افراد تاثیرگذار در حوزه فین‌تک “علی رسولی زاده” مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت به عنوان فرد تاثیرگذار منتخب، استارت‌آپ‌های “سیگنال”، “یوآیدی” و “لندو” به عنوان استارتاپ‌های منتخب و مجموعه “فینووا” به عنوان نهاد منتخب معرفی شدند.

در ابتدای این نشست، “بنا زاده” معاون فناوری بانک سپه، ضمن خیرمقدم به حضار گفت: با توجه به ادغام بانکی و پیشرفت‌هایی که در این راستا در این بانک صورت گرفته است بانک سپه حامی رسانه‌ها با رویکرد نوآوری و اکوسیستم استارت‌آپی کشور است و در این راستا می‌کوشد . همچنین بانک سپه با تامین مالی‌های ارزشمند برای مجموعه ۲۵ درصدی از کل مشتریان کشور از ایده‌های نوآورانه و جدید در حیطه بانکداری باز استقبال می‌کند.

در ادامه “علیرضا هوشمند”، هم‌بنیانگذار رویداد فیناپ گفت: در اسفند سال گذشته جشنواره فیناپ را برای قدردانی از فعالان فین‌تکی برگزار کردیم و امسال نیز در همین راستا با شعار “بارقه نوری برای رشد نهال نورس فین‌تک ایران” این جشنواره شکل گرفته است و از آنجاییکه حوزه فناوری و نوآوری در ایران حوزه نوپایی محسوب می‌شود ما این شعار را برگزیدیم تا کمک‌کننده فعالان این عرصه باشد.

در همین راستا، در ۲۸ دی ماه ۹۹ فراخوان دعوت از شرکت‌ها، کسب‌وکارها و نهادهای حوزه فین‌تک را شروع کردیم و پس از آن جلسه داوری را در ۳۰ بهمن ماه با حضور فعالین صنعت فین‌تک ایران برگزار کردیم.

وی در ادامه “مهدی عبادی” دبیر فین‌تک ایران، “آرین افشار”، مدیر فینووا، “علیرضا هوشمند” و “مریم فریدشاد” هم‌بنیانگذاران فیناپ را اعضای اتاق فکر فیناپ معرفی کرد و گفت: ما در ۴ دسته اقدام به انتخاب کردیم که افراد تاثیرگذار، نهادهای تاثیرگذار، کسب‌وکارهای تاثیرگذار و استارت‌آپ‌های تاثیرگذار در حوزه فناوری‌های مالی را شامل می‌شود. همچنین در بخش داوران از نظرات و تجربیات “صادق فرامرزی”، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران، “على حکیم جوادی”، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک ملت،”حسین اسلامی” مدیرعامل هلدینگ فناوری نگاه (بانک کارآفرین)، “محمود کریمی”، مدیرعامل شبکه نوآوری پلنت، “علیرضا ماهیار” ، معاون فناوری و نوآوری سمات، “کیوان جامه بزرگ” معاون استراتژی و برنامه‌ریزی هلدینگ فناپ، “محمد مظاهری”، مدیرعامل شرکت توسن تکنو، “امید ترابی”، عضو هیات مدیره شرکت توسن، “حامد قنادپور” مدرس دانشگاه، “نیما نامداری” مدیرعامل مدیریت ثروت بلوط، “آرین افشار”مدیرعامل فینووا، “رضا قربانی” رئیس هیئت مدیره مؤسسه تراکنش، “فاطمه جعفری” مدیرعامل سهامیاب،”مهدی عبادی”مدیرعامل وندار و “عماد ایرانی” مدیر شبکه شاتوت بهره بردیم.

وی افزود: در این رویداد ۹۰ ثبت‌نام داشتیم که ۸ کسب‌و‎کار و ۱۱ نهاد به دلیل هم‌گن نبودن حذف شدند، و در نهایت ۷۱ ثبت‌نام معتبر صورت گرفت.

همچنین، حوزه استارتاپ‌آپی به تفکیک بیزینس لاین شامل ولث‌تک، لندتک، خدمات مبتنی بر ریسک و اعتبار، پی‌تک، اینشورتک، رمزارزها، پس‌انداز و مدیریت مالی، تامین مالی جمعی، بانک‌تک و احراز هویت را شامل می‌شود.

هوشمند افزود: کاندیداهای دسته استارتاپ‌های نوآور تاثیرگذار فین‌تک در سال ۹۹ شامل “اکسیر”، “سهام‌یاب”، “سیگنال”، “لندو”، “یوآیدی” می‌شود. همچنین، کاندیداهای بخش افراد تاثیرگذار فین‌تک در سال ۹۹ متشکل از “مسعود خاتونی” معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران، “علی رسول‌زاده” مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت (سیگنال) ،”نیما شمساپور” مدیرعامل یوآیدی است و “مرکز فینووا” از جمله نهاد تاثیرگذار در حوزه فین‌تک محسوب می‌شود.

عذرخواهی رئیس فناوری اطلاعات ایران از نوآوران حوزه فین‌تک

در ادامه “امیر ناظمی” رئیس مرکز فناوری اطلاعات ایران، در دومین مراسم اهدای جایزه نهال فین‌تک ایران گفت: هرگونه تغییر در هر حیطه به معنای عوض شدن بازیگران آن حیطه است.

وی افزود: زمانیکه یک کیف الکترونیکی به بازار می‌آید بدین معناست که خیلی از کسب و کارهایی که با طریقه سنتی مبادلات پولی مواجه بوده‌اند دستخوش تغییرات شده‌اند. تخریب خلاق فقط در حوزه تکنولوژی اتفاق نمی‌افتد و هر تخریب خلاقی به معنای تغییر بازیگران و تغییر قدرت بازیگران است. آمدن استارت‌آپ‌های نوآور نظیر لندو، سیگنال و یو آی دی معنای دیگری هم دارد که به طور مثال تغییر نوع وام دهی از نوع سنتی به مدرن است. پس نباید انتظار داشته باشیم که همه از نوآوری تقدیر کرده و به نوآوری خوشامد گویند، هر نوآوری به طور حتم تعداد زیادی مخالف دارد و کسب‌وکارهای سنتی قطعا برای بازیگران جدید فرش قرمز پهن نخواهند کرد. همچنین، بانک مرکزی تا پیش از این وظیفه صیانت از بانک‌های دولتی و پس از آن بانک‌های خصوصی را داشت و نباید فکر کنیم که این نهاد مدافع نهاد نوپای فین‌تک خواهد بود. شاید اشتباه ما این است که فکر می‌کنیم حتما باید نهادی که پایبندی آن به نهادها و الگوریتم‌های قدیمی است باید مدافع خدمات و محصولات جدید شود. درصورتیکه بزرگترین خواسته‌ای که باید وجود داشته باشد تغییر ساختار رگولاتوری است. اگر نهاد رگولاتوری وجود دارد باید صندلی‌های جدیدی برای بخش نوآمده ایجاد کند و این خواسته نه از بانک مرکزی بلکه باید از یک نهاد جدید مطالبه گردد و ما روز به روز و ساعت به ساعت در حال از دست دادن زمان با پایبندی‌های غیرضروری بر فرآیندهای کهنه هستیم.

ناظمی تصریح کرد: اگر دولت یا نهادهای دولتی یا غیردولتی نتوانستند از نهاد جدید فین‌تک حمایت کنند باید از مردم عذرخواهی کنند.

گام مهم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در الکترونیکی کردن مجامع

علیرضا ماهیار گفت: در مجموعه سپرده‌گذاری مرکزی اولین گامی که برداشته شد بحث احراز هویت آنلاین بود. ۳۵ میلیون نفر امسال در سجام ثبت‌نام کرده‌اند و ۳۰ میلیون نفر احراز شده‌اند که از این میان ۸ میلیون نفر احراز هویت الکترونیک شده‌اند که اتفاق بزرگی در بازار سرمایه بود. همچنین در بحث سهام عدالت چه در حوزه مستقیم و چه در حوزه غیرمستقیم بحث توزیع الکترونیکی سود سهام به شرکت‌ها مطرح بود که بیش از ۲۸ میلیون نفر امسال سود خود را بدون مراجعه به بانک و به صورت کاملا الکترونیکی دریافت کردند و مهمتر از همه و در آخرین گام بحث الکترونیکی شدن مجمع شرکت‌ها بود که در این زمینه نیز یک تابوشکنی رخ داد و مجامع شرکت‌هایی که به حدنصاب نمی‌رسیدند در نوبت اول بصورت الکترونیکی با ۷۰ درصد برگزار شد.

تمرکز فینووا بر استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک

در ادامه آرین افشار به بیان توضیحاتی درخصوص فینووا پرداخت.

وی گفت: در سال ۹۹ بیشتر تمرکز ما بر روی سرمایه‌گذاری بود و تلاش کردیم در جاهایی که سرمایه‌گذاری و کسب و کارها می‌توانند به بهبود وضعیت مالی مردم کمک کند در کنار استارتاپ‌های حوزه فین‌تک قدم برداریم.

همچنین، سرمایه‌گذاری شاخص فینووا در سال ۹۹ بر روی استارت‌آپ “لندو” در حوزه وام‌دهی، “وندار” در حوزه فین‌تک ، و “باگ‌دشت” در حوزه امنیت صورت گرفت.

نگاه هلدینگ “نگاه” به استارتاپ‌های حوزه مالی

در بخش استارتاپ‌های حوزه مالی، “حسین اسلامی” مدیرعامل هلدینگ فناوری نگاه، درخصوص برنامه‌های سال آینده هلدینگ نگاه گفت: هلدینگ نگاه یک مجموعه جدید‌التاسیس در زیرمجموعه بانک کارآفرین است و بانک کارآفرین روی ریل‌گذاری جدید خود تمایل به همکاری هرچه بیشتر با استارت‌آپ‌های حوزه‌های مالی را دارد. همچنین، در حوزه‌های مرتبط با فین‌تک‌ها توانسته است سبد سهام مدیریتی مجموعه ستارگان را خریداری کند.

گام بلند پارت در احراز هویت کاربران

در ادامه “علی رسولی زاده” مدیرعامل شرکت پارت، درخصوص سیگنال گفت: محصول سیگنال یکی از محصولات پارت است و هم‌اکنون ۴ میلیون کاربر فعال دارد و در سال جاری موفق به احراز هویت ۵ میلیون کاربر شد.

همچنین، سیگنال در سال گذشته موفق به انجام ۵۰۰۰ احراز هویت آنلاین شد و مجموعه پارت در سال جاری از ۲۲۰ نفر به حدود ۷۰۰ نفر افزایش پیدا کرد و ما با وجود کرونا توانستیم مسیر موفقیت را در سال جاری طی کنیم و جزء ۱۰ شرکت بزرگ حوزه آی تی شدن را در دستور کار خود قرار دادیم.

وی افزود: یکی از حوزه‌های اصلی کاری ما در زمینه هوش مصنوعی است و تعداد زیادی از این نیرو در قسمت پردازش تصویر و گفتار زبان طبیعی فعالیت ‌می‌کنند و در کنار سرویس‌های هوش مصنوعی سعی کردیم سرویس‌های پردازش هوش مصنوعی را نیز تامین کنیم.

همچنین، بسیاری از دانشگاه‌ها از سرویس هوش مصنوعی پارت استفاده می‌کنند و یکی از مزیت‌های سرویس ما این است که در این حوزه احتیاج به کار عجیب و غریبی نداریم و به سهولت و سرعت امکان‌پذیر است.

گسترش حوزه فین‌تک نیازمند همکاری همه‌جانبه اکوسیستم استارتاپی

در ادامه “رضا قربانی” عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و مدیر مسئول راه پرداخت با تبریک به تیم فیناپ بابت فعالیت ارزشمند در حوزه فین‌تک گفت: گسترش حوزه فین‌تک نیازمند همکاری همه‌جانبه اکوسیستم استارتاپی است و امیدوارم تغییرات جدی در این خصوص ادامه پیدا کند و به حقی که در این سال‌ها داشتیم ولی به آن علم نداشتیم برسیم.

وی افزود: ما ۴ ماه درگیر انتخابات نظام صنفی یارانه‌ای بودیم به دلیل اینکه بتوانیم شرایط را به سمتی هدایت کنیم که فضاهای سنتی شکسته شوند و کیفیت زندگی بهبود یابد.

لندو درصدد مدیریت وام‌های خرد در حوزه استارتاپ‌ها

“امیر حق رنجبر”، مدیرعامل لندو هنگام دریافت جایزه در بخش استارتاپ‌های تاثیرگذار گفت: لندو یک پلتفرم خرید اقساطی است که بیشترین تمرکز خود را در سال جدید بر روی مدیریت وام‌های خرد گذاشته است و برای سال جدید درصدد است بتواند وام‌های خرد را در حوزه استارتاپ‌ها مدیریت کند و در این راستا همکاری با بانک آینده را در دستور کار خود دارد.

“آموزش” و “معاملات آنلاین” دو حوزه تخصصی سهام‌یاب در سال ۹۹

در ادامه “فاطمه جعفری”، مدیرعامل سهام‌یاب گفت: سال ۹۹ برای اهالی بازار سرمایه سال سختی بود به دلیل اینکه روند احراز هویت به کندی صورت گرفت و با سیل عظیم تازه واردان مواجه بودیم.

همچنین، مبحث آموزش به دلیل علاقه بالای افراد به سرمایه‌گذاری بحث داغی بود و سعی کردیم در بحث آموزش و در بخش معاملات آنلاین قدم جدی برداریم.

۵۰۰ تا ۶۰۰ احراز هویت روزانه در سامانه “ثنا” قوه قضاییه

در ادامه “نیما شمساپور”، مدیرعامل یو آیدی دیگر برگزیده در بخش استارتاپ‌های تاثیرگذار در حوزه مالی گفت: سال ۹۹ فضای استارتاپی ایران فضای تاثیرگذاری در سطح کشور بود و همین امر جای خوشنودی دارد. همچنین، در راستای تقاضای عمومی رونمایی از یک پلتفرم جدید به نام ترای‌آل در حوزه مد و پوشاک را در دست اجرا داریم و در سامانه ثنا قوه قضائیه علاوه بر احراز هویت از داخل ایران در خارج از ایران نیز احراز هویت را داریم که روزانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ احراز هویت در این سامانه صورت می‌گیرد.

ضرورت نگاه حاکمیت به استارتاپ‌ها به عنوان بازوی اصلی اقتصاد ایران

دکتر ولی‌الله فاطمی، بنیانگذار گروه توسن نیز با بیان اینکه دیدن موفقیت دوستان و شرکت‌های نوآور در این حوزه باعث خوشحالی فراوان است گفت: امیدواریم حاکمیت در مجموع به استارت‌آپ‌ها به عنوان بازوی اصلی توسعه اقتصاد در آینده نگاه کند.

در خاتمه “مریم فریدشاد”، هم‌بنیانگذار فیناپ ضمن تشکر از حاضرین بابت حضور در دومین مراسم اهدای جایزه فین‌تک ایران گفت: به نمایندگی از همه اعضای خانواده فیناپ از افراد تاثیرگذار در حوزه فین‌تک که در این مدت ما را از تجربیات خوب خود بهره‌مند ساختند و همچنین از اصحاب رسانه که در کنار ما بودند قدردانی می‌کنیم.