بررسی احراز هویت دیجیتال در فیناپ سیزدهم/ تحول در تصدیق هویت کاربران دنیای دیجیتالی آینده

سیزدهمین رویداد فیناپ و دومین فیناپ آنلاین با موضوع احرازهویت دیجیتال، با حضور صاحب‌نظران این حوزه و مدیران مالی کشور، پنجشنبه دهم مهرماه ۹۹ در مرکز فین‌تک انصار برگزار شد.

بانگ اقتصاد، در این رویداد علاوه بر ارائه مطالب سخنرانان، دو پنل تخصصی با محوریت «احرازهویت دیجیتال در نهادهای مالی کشور» با حضور “محمد خلج قاسم آبادی” ، مدیرعامل اسنپ، “مرتضی اکبری”، مدیرعامل بانک مهرایران، “علیرضا ماهیار”، معاون فناوری و توسعه نوآوری سمات، “محمد مظاهری” مدیرعامل شرکت توسن تکنو و “محمد گرکانی‌نژاد” متخصص پرداخت و بانکداری الکترونیک برگزار و مهمانان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

محسن سعیدی، مدیر مرکز فین‌تک انصار درابتدای این رویداد گفت: به موازات تحولات در صنعت بانکداری، فین‌تک‌ها به عنوان بازوی محرک پا به عرصه ظهور گذاشتند. فین‌تک‌ها توانستند خدمات بانکی را به نقاط دورتر بفرستند و خدمات بانکی را شخصی‌سازی کنند. پیشرفت فین‌تک‌ها تاجایی بود که تصمیم ورود به عرصه‌های دیگر از جمله صنعت بلاکچین، احراز هویت دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ و موارد دیگر گرفتند.

وی افزود: فقط بانک‌های هوشمند در آینده زنده خواهند ماند و ادامه فعالیت بانک‌ها در آینده در گرو به وجود آوردن زیرساخت برای ادامه کار استارت‌آپ‌ها خواهند بود و تنها بانک‌ها با قابلیت گسترش خدمت‌رسانی از طریق فین‌تک‌ها می‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

بررسی احراز هویت دیجیتال مبتنی بر ریسک

“ماکان سپهری”، مدیر فنی دپارتمان دیجیتال بانک خاورمیانه به عنوان راوی بعدی فیناپ به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداخت. وی گفت: هویت دیجیتال به سه بخش چیزهایی که میدانیم، چیزهایی که داریم و چیزهایی که هستیم تقسیم می‌شود

هویت دیجیتال ما هرآن چیزی است که میان ما به عنوان یک شخص و ابزارهایی که از آن برای شناخت هویت دیجیتال بهره می‌گیریم. همچنین، ما نمی‌توانیم تمام ابعاد هویت یک فرد را شناسایی کنیم و رسیدن به هویت دیجیتال ممکن است غیرممکن باشد.

سپهری در ادامه افزود: سوالی که درخصوص احرازهویت دیجیتال مطرح می‌شود این است که آیا احزار هویت را به صورت دیجیتالی انجام می‌دهیم و یا احراز هویت دیجتال انجام می‌دهیم؟

وی ادامه داد: ضریب اطمینان نشانگر اطمینان به صحت داده‌های ورودی و روشی است که برای اثباتِ بودن درنظر گرفته‌ایم و احراز هویت در بورس احراز هویت دیجیتال مبتنی بر ریسک و بر مبنای صفر و یک است. همچنین، درفرآیند احرازهویت دیجیتال خوداظهاری داده‌ها هیچ ارزشی ندارند چون دارای ضریب اطمینان صفر هستند و داده‌های استعلامی از طریق سامانه‌های رسمی مانند شاهکار دارای ضریب اطمینان هستند.

هویت دیجیتال به مثابه سرویس

امید ترابی، معاون فروش و ارتباط با مشتریان توسن هویت دیجیتال را به مثابه سرویس دانست و اظهار کرد: در فضای کسب و کارِ دیجیتال تجربه مشتری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

همچنین، هویت دیجیتال استفاد از فناوری‌های تحول آفرین برای اثبات تجربه یک فرد است هویت دیجیتال قرار است علاوه بر ایجاد همگرایی در اکوسیستمِ اقتصاد دیجیتال بیانگر تجربیات فرد در این فضا باشد و به تسهیل ورود تازه ‌واردان به این فضا منجر گردد.

ما نیازمند هویت دیجیتال به مثابه سرویس هستیم به گونه‌ای که در هرجای اکوسیستم که به آن نیاز است به عنوان سرویس‌دهنده مورد استفاده قرار گیرد و انواع روش‌های احراز هویت باید درخدمت هرکدام از کسب‌وکارها که نیازمند این سرویس‌ها هستند قرار گیردند.

وی افزود: دسترسی به سیستم احراز هویت استاندارد علاوه بر شناخت مشتری می‌تواند دربرگیرنده خدمات بیششتری باشد و در ایران به لحاظ قانونی استفاده از امضای دیجیتال با حمایت قانون‌گذار وجود دارد و روند اقتصاد پلتفرمی و رسیدن آن به فضای کسب و کارهای دیجیتالی بدون احراز هویت دیجیتال قابل انجام نخواهد بود.

اسنپ در کدام مسیر می‌راند؟

در ادامه رویداد سیزدهم فیناپ، پنل تخصصی با حضور “محمد خلج قاسم آبادی”، مدیرعامل اسنپ به همراه “امیر مستکین”، سردبیر دیجیاتو برگزار شد.

قاسم آبادی گفت: برقراری تعادل قیمتی بین درخواست مسافر و نیاز راننده همواره یکی از بحث‌های چالش‌برانگیز در ناوگان حمل و نقل هوشمند است.

وی با بیان اینکه هم اکنون نگاه مثبتی به پلتفرم‌های حمل و نقلی هوشمند وجود دارد ادامه داد: اسنپ به عنوان یک سرویس ارائه دهنده خدمت باعث ایجاد ۳۳۰۰ شغل در کشور شد و این پلتفرم با قدرت تمام آماده حضور در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل کشور است.

همچنین، اسنپ باعث تغییرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در سطح کشور شد و به تغییر پارادایم سنتی حمل و نقل به یک پارادایم مدرن منجر شد.

قاسم آبادی درخصوص سودآوری مالی اسنپ نیز گفت: اسنپ در بحث ورود به بورس خواهان بهترین اتفاق ممکن است و به همین منظور درحال بررسی فرصت‌ها در این زمینه است و به منظور تسهیل دسترسی کاربران به خدمات مورد نیاز در این زمینه، سرویس جدیدی تحت عنوان بورس در سوپر اپلیکیشن اسنپ راه‌اندازی شده است.

قاسم آبادی در پاسخ به سوالی درخصوص گسترده‌تر شدن خدمات سوپراپلیکیشن اسنپ افزود: گسترده شدن فضای فعالیت در هرسوپراپلیکیشن را نمیتوان به مثابه فاصله گرفتن از کارکرد اصلی آن اپلیکیشن دانست.

رویکرد اسنپ برای سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌ها

قاسم آبادی در پاسخ به سوال دبیر دیجیاتو درخصوص ایجاد یک مرکزی نوآوری و سرمایه‌گذاری استارت‌آپی با حمایت اسنپ گفت: به دنبال ایجاد یک مرکز تخصصی درحوزه حمل و نقل هستیم که بصورت تخصصی از افراد حرفه‌ای و صاحبنظران درخصوص حمل و نقل بهره جوییم و دراین راستا وظیفه خود را درخصوص مسئولیت اجتماعی به انجام رسانیم.

هوش مصنوعی درخدمت احراز هویت غیرحضوری

علی رسولی زاده”، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت در بخش دوم سیزدهمین رویداد فیناپ درخصوص روند احراز هویت غیرحضوری در کشور گفت: با شروع سال جدید مقامات مختلف کشور به دلیل استقبال بالای مردم از بازار سرمایه و تقاضا برای کد بورسی خواهان عملیاتی شدن احراز هویت بصورت غیرحضوری بودند ولی این امر نیازمند زیرساخت‌هایی بود.

وی افزود: با عملیاتی شدن احراز هویت دیجیتال بیش از ۹۰ درصد هزینه‌ها در این زمینه کاهش می‌یابد. همچنین احرازهویت دیجیتال نیازمند سرویس‌های گوناگونی است که این سرویس‌ها با کمک هوش مصنوعی فرآیندی را ایجاد کردند که هویت افراد به صورت دقیق احراز شود.

رسولی‌زاده با بیان اینکه اکوسیستم سیگنال هم اکنون در حدود ۴ میلیون نفر کاربر دارد اظهار داشت: طی سالیان گذشته همواره تقاضا برای احراز هویت غیرحضوری وجود داشت ولی کرونا این روند را تسریع بخشید.

وی درپایان گفت: مجموعه پارت به کمک هوش مصنوعی تاکنون اقدامات وسیعی درخصوص پیشبرد احراز هویت دیجیتال انجام داده است.

تحول در تصدیق هویت کاربران دنیای دیجیتالی آینده

“صادق عبادالهی”، بنیان‌گذار و مدیرعامل اپی اکو، راوی دیگر رویداد فیناپ تحول در احراز هویت دیجیتال توضیحاتی ارائه داد. وی بانک‌ها را بزرگترین سرمایه‎‌گذاران در حوزه مدیریت هویت دانست و گفت: در دنیا بانک‎‌ها جایگاه ویژه‌ای در فرآیند دیجیتالی شدن ایفا می‌کنند بطوریکه ۹۱ درصد مردم سوئد از بانکداری دیجیتال استفاده می‌کنند و ۸۰ درصد مشتریان بانک‌های آمریکایی در بانکداری آنلاین نیز فعال هستند.

مدیرعامل اپی اکو، توجه متعادل به امنیت و تجربه کاربری را از جمله رویکردهای مناسب برای یافتن راه حل جایگزین دانست و افزود: در دنیا پروژه‌های بزرگی از طریق احراز هویت بیومتریک به انجام رسیده است و آینده احراز هویت به سمتی می‌رود که کاربران بدون متوجه شدن روزانه هزاران بار احراز هویت شوند.

نظام صنفی رایانه‌ای پیگیر موضوع احراز هویت دیجیتال

محمدباقر اثنی‌عشری، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در ادامه فیناپ سیزدهم به تاریخچه‌ نظام صنفی یارانه‌ای در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، بخش آی تی در ایران همواره با رشد صعودی همراه بوده است.

وی افزود: از سال ۷۳ و با ورود تلفن همراه به ایران تحولات گوناگونی در زمینه دیجیتالی شدن خدمات صورت گرفت و به موازات پیشرفت نسل‌های جدید اینترنت اقتصاد دیجیتال شکل گرفت که بانکداری دیجیتالی از مصادیق بارز آن است.

از مهم‌ترین مسائل در بحث بانکداری بحث احراز هویت است و اولین گام ورود یک شخص به سیستم بانکی همواره بحث احراز هویت فرد بوده است و بحث احراز هویت دیجیتال توسط نظام صنفی یارانه‌ای کشور با جدیت در حال پیگیری است.

محمدباقر اثنی عشری

مسئولیت دولت در توسعه نظام هویت مجازی

رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات به عنوان راوی بعدی فیناپ، با اشاره به تحول پیشرفت‌های دیجیتالی در کشور پهنای باند اینترنت ایران را ۳۰ برابر نسبت به ابتدای دولت یازدهم خواند و افزود: در این راستا کاربری سرویس‌های فناوری اطلاعات بیش از گذشته متحول شده و ما را به عصر دیجیتال نزدیک‌تر کرده‌اند.

وی ادامه داد: تحول دیجیتال در ایران همزمان با تحول کارت هوشمند ملی همگرا شد و هم‌اکنون شاهد بانک‌های تمام دیجیتال در کشور هستیم.

باقری اصل هویت فاندامنتال را مبتنی بر شکل‌گیری سرویس‌های ملی دانست و گفت: در گام اول ۲۵ پایگاه را مدنظر قرار دادیم و از نشانه‌های لایه‌های فاندامنتال هویت دیجیتال حذف بیمه‌نامه‌های سنتی خودرو و بیمه‌های درمانی است. ورود به سرویس نیازمند ساختاری است که نیازمند یک چشم‌انداز بلندمدت است و برای تحقق عصر دیجیتال در کشور نیازمند چشم‌انداز بلندمت هستیم.

رضا باقری اصل

تدوین سند احراز هویت دیجیتال

سعید احمدی پویا، مدیر کمیته تدوین سند احراز هویت دیجیتال در بخش دیگر رویداد فیناپ، هویت را نمایش یک موجودیت در فرم یک یا چند ویژگی و تضمین یکتایی در یک اکوسیستم دانست و گفت: در هویتِ کاربردی برای خدمات خاصی احراز هویت صورت می‌گیرد.

همچنین، هویت دیجیتال نمایش دیجیتالی یک موجودیت با جزییات کافی است و تمایز فرد در این نوع هویت در چارچوب دیجیتال سنجیده می‌شود. اثبات هویت دیجیتال فرآیند ثبت‌نام اسناد یا گواهینامه‌های ارائه شده یا صادر شده توسط صادرکننده معتبر و مجاز است.

وی مهمترین رکن در اعتبارنامه دیجیتال را اعتبارهویت دیجیتال خواند و افزود: پس از هویت بحث مشتری مهم‌ترین رکن در هر یک از فرآیند دیجیتال است و احراز هویت دیجیتال فرآیندی برای ارائه دهنده خدمات می‌شود که شامل احراز هویت یک عاملی و چندعاملی است.

احمدی پویا، احراز هویت دیجیتال را شامل ریسک‌هایی دانست که باید پیش از فرآیند احراز هویت شناسایی شوند.

سعید احمدی پویا

نقش شناخت و قابلیت اعتماد و مکانیزم‌های ایجاد آن در تجارت الکترونیک

علیرضا سفیدپور، معاون توسعه کسب‌وکار اعتباری دیجی پی به عنوان آخرین راوی سیزدهمین رویداد فیناپ به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص نقش اعتماد در ایجاد داد و ستد الکترونیک پرداخت.

وی گفت: اعتماد به عنوان بنیادی‌ترین رکن در هر داد و ستد محسوب می‌شود و ضامن سلامتِ رابطه بین ما و موسسه مالی ارائه دهنده سرویس است. همچنین، در یک قرارداد انکارناپذیری و محرمانگی رکن اساسی محسوب می‌شود. حال سوالی که درخصوص احراز هویت دیجیتال مطرح است این است که در تجارت الکترونیک به احراز هویت دیجیتال می‌توان چه ارزش افزوده‌هایی داد؟

ما در ایران شاکله‌ای به نام احرازهویت دیجیتال نداریم و برای تحقق کامل تجارت الکترونیک نیازمند ایجاد آن هستیم. سفیدپور افزود: تجارت الکترونیک توانایی کسب ارزش افزوده‌های بسیاری برای شبکه‌های مالی و غیرمالی را دارد.

بررسی احراز هویت دیجیتال در نهادهای مالی

در بخش دوم فیناپ پلاسِ فیناپ سیزدهم “مرتضی اکبری”، مدیرعامل بانک مهرایران، “علیرضا ماهیار”، معاون فناوری و توسعه نوآوری سمات، “محمد مظاهری” مدیرعامل شرکت توسن تکنو و “محمد گرکانی‌نژاد” متخصص پرداخت و بانکداری الکترونیک با حضور “عماد ایرانی” ، مدیر شبکه شاتوت به بیان دیدگاه‎‌های خود درخصوص احراز هویت غیرحضوری پرداختند.

مرتضی اکبری گفت: بانک مهر ایران در راستای دیجیتالی شدن اقداماتی را آغاز کرده است که از جمله می‌توان به بالا بردن سرعت و کیفیت کار در سیاست‌های کلی این بانک اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های سیستم بانکی در ایران تجربه‌محور بودن آن است و این امر باعث می‌شود محدودیت‌های آیین‌نامه‌ای و ریسک‌پذیر بودن مدیران دشواری‌هایی در این زمینه بوجود آورده است. از سوی دیگر بحث پول باعث شده است قانون‌گذاران حساسیت بسیار بالایی در زمینه بانکی به خرج دهند و این امر نیز موجب می‌شود مدیران بانکی کمتر ریسک‌پذیر باشند.

ماهیار در ادامه درخصوص ریسک‌های سمات درخصوص احراز هویت دیجیتال گفت: از سال ۹۴ تصمیم به ایجاد یک پایگاه داده وسیع گرفتیم و در اردیبهشت ۹۷ این مرکز داده افتتاح شد. یکی از اهداف احراز هویت دیجیتالی در بازار سرمایه این بود که سرویس پروفایلینگ که هر بانک بصورت مجزا انجام می‌داد نداشته باشیم و احراز هویت مشتریان بصورت یکجا صورت گیرد.

در ادامه محمد مظاهری، احراز هویت دیجیتال را رهاورد تحول در تکنولوژی دانست و گفت: بانک بر اساس نیازهای مختلف مشتریان نیازمند احراز هویت به شیوه دیجیتال است و از سویی بانک به دلیل سر و کار داشتن با سیستمی به نام پول درخصوص احراز هویت دارای قوانین سختگیرانه‌ای است که تا حدود زیادی می‌توان طبیعی دانست.

محمد گرکانی نژاد، درباره احراز هویت دیجیتال گفت: برای دریافت سرویس‌های عمیق‌تر مثل دسترسی به حساب بانکی احراز هویت‌های چند مرحله‌ای ضرورت پیدا کرد. ما نیازمند تعریف هویت دیجیتال در ایران هستیم. رگولیشن ریسک، یکی از موضوعاتی است که همچنان وجود دارد و موضوعی نیست که فین‌تک‌ها بتوانند به راحتی از آن عبور کنند. زمانیکه حرف از مقررات می‌زنیم منظور موضوعات تعریف شده است.

پنل دوم

به گزارش پرداخت برتر، سیزدهمین رویداد فیناپ همزمان با تولد سه سالگی این رویداد فین‌تکی با حداقل اعضای تیم فیناپ برگزار شد. علاقه‌مندان به رویداد فیناپ و حوزه فین‌تک، بانکداری باز و استارت‌آپ‌ها می‌توانند آخرین اخبار، اطلاعات و تصاویر رویدادهای فیناپ را در وب‌سایت این رویداد به نشانی http://finupevent.ir  و شبکه‌های اجتماعی آن با آی‌دی finupevent مشاهده کنند.