برگزاری نشست تخصصی هنرمندان صنايع دستی در غارموزه وزيری

نشست تخصصی معاونت صنايع دستی اداره كل ميراث فرهنگی استان تهران با اعضای كارگروه صنايع دستی شبكه سمن‌های ميراثی، چهارشنبه 23 شهریور ماه در غارموزه وزيری برگزار شد.

به گزارش بانگ اقتصاد، اين نشست با هماهنگی سركار خانم راما وزيری مدير غارموزه وزيری و دبير كارگروه صنايع دستی استان تهران با شركت هنرمندان و انجمن‌های صنايع دستی برگزار شد.

در اين جلسه پروانه حيدری معاونت صنايع دستی اداره كل ميراث فرهنگی استان تهران اظهار داشت: بعد از دو سال كه در  سمت معاونت صنايع دستی اداره كل ميراث استان تهران بوده ام، اولين باری است كه در محل غارموزه وزيری با هنرمندان صنايع دستی ديدار كرده ام.

حيدری ادامه داد: در بحث صنايع دستی شيوه كار و روش درستی را انتخاب نكرده ايم و بحث دانش بنيان ها را در صنايع دستی تا به حال نداشته ايم  و بايد با كمك اساتيد و هنرمندان صنايع دستی، صنعت دانش بنيان را با تحقيق و پژوهش كامل بررسی كرده و با حفظ سنت ها و اصالت ها، تكنيك های جديد را ابداع كنيم.

وی افزود: بايد در بحث هنرهای صنايع دستی بجای كريستال، بيشتر از سفال استفاده كنيم تا مردم و مخاطبان احساس نياز بيشتری در اين خصوص پيدا كنند و در واقع بايد با هماهنگی هنرمندان يك تشكل صنفی را ايجاد كنيم و مشكلات هنرمندان صنايع دستی را حل كنيم.

حيدری يادآور شد: بحث صدور مجوزها و تسهيلات به هنرمندان بحث بيمه ها به هنرمندان صنايع دستی در جلساتی كه در اداره كل برگزار شده است، فعال شده و تشكيل اتاق فكر صنايع دستی. برگزاری جشنواره های هنری و نمايشگاه های تخصصی و پيگيری ساير مطالبات هنرمندان صنايع دستی از جمله مواردي است كه در آينده به ان رسيدگی خواهد شد.

راما هوشمند وزيری هنرمند و مدير غارموزه وزيری نيز اظهار داشت رتبه بندی كارگاه های هنري هر رشته صنايع دستی براي اولين بار با رتبه درجه ٣ به هنرمندان داده ميشود و بعد از پنج سال با توجه به عملكرد خوب كارگاه و بهينه سازی آن تمديد جواز كارگاه به رتبه بعدی (رتبه ٢) ارتقا می یابد و اين عامل بسيار موثری در احترام به هنرمندان پيشكسوت و قديمی تر صنايع دستی است.

منوچهر لطفی رئيس انجمن مجموعه داران ايران نيز در اين جلسه يادآور شد: به نظر من مهم ترين مسئله ای كه بايستی دست اندر كاران صنايع دستی و هنرمندان صنايع دستی آن را دنبال كنند، ايجاد تشكل های مردم نهاد است كه بتوانند به درستی مطالبه گری كنند و در واقع عدم وجود NGOها و سازمان های مردم نهاد فعال در زمينه صنايع دستی مهم ترين سد راه مطالبه گری اين عزيزان است.

لطفي اضافه كرد: مورد مهم ديگر كه باعث رونق و توسعه صنايع دستی است، اين است كه هنرمندان صنايع دستی بايستی از طريق تشكل ها به دنبال سرمايه گزاری جهت فروش اقلام صنايع دستی چه در ايران و چه در خارج از كشور باشند اما متاسفانه تا به حال نتوانسته ايم شاهد حضور موسسات سرمايه گزار بزرگ در زمينه بازاريابی و فروش اين اقلام باشيم.

سحر خادميان از هنرمندان و از شاگردان اسبق شادروان ناصر هوشمند وزيری نيز گفت: در حدود ده سال است كه در نمايشگاه های مختلف حضور داشته ام و درخواست اكيد من از مسئولان ميراث فرهنگی اين است كه بيشتر به هنرمندان صنايع دستی بها دهند و حمايت های لازم را از هنرمندان انجام دهند كه هنرمندان دغدغه ای نداشته باشند و در اين رشته پايدار بمانند و به شغل های ديگري روي نياورند.

وي ادامه داد: هم اكنون با مديريت راما هوشمند وزيري مدير غارموزه وزيری در زمينه زيورالات و اشيا تزئينی كار ميكنم.

شهرام اميری فعال هنری در حاشيه اين نشست دوستانه گفت: مشكل امروز جامعه ما موازی كاری است وی كه در بيش از ٣٠٠ نمايشگاه داخلی و خارجی شركت كرده است و جز برگزيدگان فستيوال های هنری بوده است ادامه داد: دغدغه اصلی من خدمت به هنرمندان صنايع دستی و رفع مشكلات موجود در اين زمينه بوده و از جمله روياهای من اين است كه صنايع دستی را در كشور به مرحله ای برسانم كه جايگزين فروش نفت در كشور شود.

وی تاكيد كرد بايد در صنايع دستی اساتيد فن مرتبط با اين رشته فعاليت كرده و مشكل اصلی ما هم همين است كه افراد غير مرتبط در اين رشته باعث بسياری از مشكلات در اين صنعت هنری شده اند.

هما منشی ازقندی از هنرمندان طبيعت گرايی است كه با ظرافت خاص هنری خويش با استفاده از پشم حيوانات به كارهای سنتی دوخت كفش، كيف و هنرهای ظريف ديگر پرداخته است.

وي جز كارآفرينان برتر در كشور بوده است و به صورت خود جوش در گردهمايی شركت كرده است و در زمينه احيای صنعت نمد مالی سنتی مدرن مشغول آموزش به هنرمندان صنايع دستی بوده است.

ازقندی اظهار داشت: تا به حال مردم استقبال خوبی از كارهای هنري من داشته اند چون در تهيه محصولات هنری خود از الياف طبيعی استفاده كرده ام.

زهرا مهری از هنرمندان سفالیگر صنایع دستی نیز در پایان درمورد بیمه هنرمندان صنایع دستی و مشکلات عدیده آنها سخنانی را اظهار داشت که مورد توجه و تشویق مدعوین و حاظرین در جلسه قرار گرفت.

نویسنده: بهنام سعادتيان