بسیج راهگشای افزایش تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی

نشست خبری امنیت غذایی و بسیج جامعه کشاورزی چهارشنبه، سوم آذر ماه 1400 در محل پادگان ولیعصر(عج) با حضور "مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی" ، "نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس" و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

بانگ اقتصاد ، در ابتدای نشست،"محمدرضا جهانسوز" مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی، ضمن خیر مقدم به خبرنگاران و تلاشگران حوزه رسانه گفت: تلاش ما این است که تولید 5 محصول اساسی گندم، برنج، جو، کلزا و ذرت را افزایش دهیم و این موضوع طبق برنامه هدف‌گذاری 8 ساله تولید در کشور رقم خواهد خورد. همچنین، سطحی که ما به صورت ویژه در حال کار کردن بر روی آن هستیم سطح وسیعی است که برای این مهم هدف‌گذاری خاصی در نظر داریم.

در این عرصه ثبت عملکردهای بسیار دقیقی گردآوری و فرم‌ها و چهارچوب‌های خاصی به دست آورده‌ایم و همچنین، دارای ثبت سامانه و اتاق رصد و پایش هستیم.

در سال گذشته جهش حدودا ۴٠٠ درصدی بر روی امنیت غذایی باعث شد ٢۶ هزار و ۶٢ هزار روستا را تحت پوشش خود قرار دهیم.

همچنین، مرتبا در حال اجرای این برنامه به صورت پایلوت هستیم به‌گونه‌ای که امروز حدود 2 میلیون و هزار هکتار را تحت پوشش خود قرار دادیم و کشاورزان تحت پوشش ما به 32 هزار و 200 نفر رسیدند

راه‌اندازی 500 کلینیک سیار دامپزشکی در کشور

جهانسوز در ادامه به تولید گوشت قرمز اشاره کرد و گفت: ما در بسیج کشاورزی به نوآوری دست زده‌ایم، به‌گونه‌ای که در برنامه‌ریزی انجام شده دامپزشک و تکنیسین دامپزشکی و مهندس بهره‌برداری وجود خواهد داشت و هدف‌گیری نهایی ما درخصوص راه‌اندازی 500 کلینیک در کشور خواهد بود.

امروز با توانی که در سازمان وجود دارد و با اتکاء به هیات‌های اندیشه‌ورزی قوی می‌توانیم در این زمینه امیدوار باشیم که چرخه پایداری در امنیت غذایی را در کشور رقم بزنیم و زمانی که ما می‌گوییم اتفاقات خواهد افتاد حمایت قوی علمی را با پشتوانه تلاش و همت خود درنظر خواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: در هفته بسیج در حدود ۴٧٧ گروه دامپزشکی به روستاهای هدف اعزام کردیم و با این تعداد دو میلیون دام تحت پوشش قرار گرفت که بصورت معاینه یا درمان خواهد بود. در این زمینه امیدواریم حرکت‌های بسیج بتواند کمکی به بهبود معیشت مردم که همانا تامین امنیت زنجیره غذاست داشته باشد.

امنیت غذایی به مثابه امنیت ملی

در ادامه "علیرضا عباسی"نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک هفته بسیج، گفت: انقلاب شجره طیبه‌ای است که بسیج همواره در حال بارور کردن آن است. هر جا نظام نیاز داشته است بسیج چاره‌ساز بوده است. از جمله در عرصه کشاورزی، نظامی و در حوزه‌های مختلف فرهنگی و غیره بسیج خدمات خوبی را به آحاد مردم ارائه کرده است و امروزه امنیت غذایی به گونه‌ای است که اگر خدشه‌دار گردد امنیت ملی ما خدشه‌دار خواهد شد.

وی در ادامه افزود: ایران کشوری با حدود ١۶۵ میلیون هکتار خاک است ولی درصد بسیار کمی از آن جزو اراضی قابل کشت محسوب می‌شود و در چند وقت اخیر حدود یک میلیون هکتار از این خاک از کاربری خود که کشاورزی است خارج شده و استفاده از همین اراضی نیز نیازمند آمایش سرزمینی و پیاده‌سازی الگوی بهینه کشت است.

عامل چالش‌برانگیز دیگر ما در این حوزه آب است، بنابراین نیازمند تامین آب به روش‌های هوشمند در بخش کشاورزی هستیم.

در بحث نیروی انسانی نیز با چالش‌هایی مواجه‌ایم به‌گونه‌ای که با بررسی آمار از یک سو شاهد کاهش درصد جامعه روستایی و از سوی دیگر شاهد افزایش سن متوسط کشاورزان به 55 سال هستیم.

همچنین ٣۵ درصد از دانشجویان کشاورزی فاقد کار یا جویای کار هستند و ٣۵ درصد دیگر نیز کاری به جز حوزه کشاورزی دارند.

کل جامعه دانشگاهی مورد تربیت ما نیز تنها ١٧ درصد است که در این حوزه فعالیت دارند. همچنین، اگر دانش ما به عرصه تولید و مزرعه وارد نشود خلاءهای ما در این زمینه جبران نخواهد شد ولی درصورت اجرای این طرح با یاری خدا مشکلات مرتفع خواهد شد و حتی می‌توانیم در این حوزه صادرکننده باشیم.

کاهش واردات محصولات کشاورزی ضرورت دارد

عباسی در ادامه یکی از الزامات کشور را استقلال در زمینه کشاورزی دانست و گفت: واردات در حوزه کشاورزی ممکن است روزی پاشنه آشیل ما و نقطه ضعف ما گردد.

بعلاوه در صورت استقلال در حوزه کشاورزی، سایر کشورهای اسلامی به این خودباوری خواهند رسید که با تکیه بر دانش و ایجاد بستر مناسب می‌توان به این مهم دست یافت.

وی در پایان تاکید کرد: توان ما به اندازه داشته‌های ما نیست، بلکه به اندازه ایمان و خودباوری ماست و می‌خواهیم به کشورهای منطقه و کشورهای مقاوت بگوییم که "ما می‌توانیم".

بخش پرسش و پاسخ و گفت‌وگو با اصحاب رسانه خاتمه‌بخش این نشست خبری بود.