تامین کسر پارکینگ در محدوده‌های فرسوده پایتخت

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: تامین قطعی و احداث پارکینگ مورد نیاز برای تمامی واحدهای تولیدی و ساخت و سازهای شهری طرح جامع مورد تاکید قرار گیرد.

به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از سرویس شورای شهر افق تهران، زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورای شهر اظهارداشت: تامین قطعی و احداث پارکینگ مورد نیاز برای تمامی واحدهای تولیدی و ساخت و سازهای شهری طرح جامع، ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران و مصوبه ۵۰۲ کمیسیون ماده پنج مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: اما در سنوات گذشته متاسفانه به انحاء مختلف از جمله اخذ تعهد از مالکین جهت تامین پارکینگ در شعاع ۲۵۰ متری، کسر پارکینگ‌های زیادی در سطح مناطق ۲۲گانه بر پایتخت تحمیل شده است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: جهت رفع این مساله، موضوع هزینه کرد شفاف همه درآمدهای حاصل از عوارض کسری پارکینگ و اختصاص صد در صدی آن جهت ساخت پارکینگ‌های محله‌ای به کرات در مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از جمله؛ بند سوم از تبصره  یکم بودجه مصوب ۱۴۰۰ شهرداری تهران ، مصوبه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا (سال ۱۳۹۹)، مصوبه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی نظارت فنی و عوارض استفاده موقت در شهر تهران (سال ۱۳۹۸)، مصوبه اصلاحیه مصوبه ایجاد وحدت رویه در نحوه اقدام مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران درخصوص اخذ عوارض تأمین پارکینگ‌های تعهدی(سال ۱۳۹۴) و…، مورد توجه و تاکید واقع شده است.

شمس احسان افزود: شهرداری تهران مکلف بوده تا منابع حاصله این مصوبات را در حساب اختصاصی و جداگانه‌ای نزد خزانه شهرداری واریز و صرفاً جهت ساخت پارکینگ‌های عمومی و با اولویت پارکینگ‌های محله‌ای هزینه کند و هرگونه هزینه‌کرد خارج از موضوع، همواره به صورت صریح غیرمجاز و ممنوع اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: اما متاسفانه طی سال‌های گذشته مساله احداث پارکینگ های محله ای مورد غفلت واقع شد و تاکنون حدود ۴۶ هزار واحد کسرپارکینگ در محدوده بافت فرسوده مصوب کلانشهر تهران ایجاد که نتیجه آن در حال حاضر بخش عمده ای از سطح معابر و فضاهای باز در محدوده های مذکور به پارکینگ اتومبیل تبدیل شده و کارایی اصلی خود را از دست دادند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: مساله تامین کسر پارکینگ در محدوده های فرسوده و ناپایدار و جبران بخشی از معضلات ایجاد شده در همین ارتباط، چندین سال است که بصورت مکرر در جلسات کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که مدیریت شهری تهران از سال ۱۳۹۵ در دستور کار خود قرار داده تخصیص عوارض دریافتی حاصل از کسر پارکینگ برای احداث پارکینگ های محله ای در محدوده های فرسوده مناطق ۷ تا ۲۰ است.

این عضو شورای شهر تهران اذعان کرد: این در حالیست که آمارها نشان می‌دهد علی رغم رقم قابل توجه احصا شده از این محل طی سال های گذشته؛  به عنوان مصداق سال ۱۳۹۸ قریب به ۵۰۰ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۹ حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان و طی ۶ماهه نخست سال جاری  ۴۵۰ میلیارد تومان منابع وصولی حاصل از این ردیف است اما روند احداث و میزان پیشرفت پارکینگ های محله ای بصورت لاک پشتی و  بخش قابل توجهی از منابع حاصل از عوارض تامین کسر پارکینگ طی سال های گذشته، صرف نگهداشت شهر و پرداخت حقوق و مزایای پرسنل شهرداری تهران شده است.

شمس احسان یادآور شد: به عنوان مثال از سال ۱۳۹۷ مقرر شد بصورت پایلوت اولین تجربه احداث پارکینگ محله ای با صدور اسناد تفکیکی در منطقه ۱۷ تهران به بهره برداری برسد که آخرین اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد علی رغم گذشت قریب به سه سال از زمان آغاز پروژه، کماکان در فاز نخست متوقف مانده است.

این عضو شورای شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: تذکر خود را به شهردار تهران نسبت به روند معیوب کنونی اعلام و انتظار می‌رود معاونت مالی و اقتصاد شهری در هماهنگی کامل با معاونت شهرسازی و معماری، هر چه سریع‌تر مکانیسم شفاف برای وصول و ردیابی عوارض حاصل از کسری پارکینگ ایجاد کرده و از سوی دیگر گزارش دقیقی از هزینه کرد منابع صدرالاشاره در سال جاری که باید به بصورت مشخص برای ساخت پارکینگ های محله ای اختصاص می یافت، ارائه شود.