تحليلی بر رويداد تلخ اما سازنده/ بانك ملی امن‌تر از هميشه

چندي پيش با كمال حيرت و تعجب، شنيديم كه سارقان به صندوق امانات بانك ملی دستبرد زده‌اند و اين خبر، شوك‌آور و عجيب بود. زيرا، بخش صندوق امانات بانكها از محكم‌ترين و امن‌ترين بخش‌هايی است كه در حوزه بانک و بانکداری تعريف می‌كنند.

به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از اقتصاد سرآمد آنلاین، اين بخش معمولا از بالاترين امكانات امنيتي و ضدسرقت برخوردار است و باتوجه به محرمانه بودن امانات مردم، از سازوكارهاي خاصي پيروي مي‌كند تا هم امانت حفظ شود و محرمانه بودن آن، لطمه نخورد. در سطح دنيا، بانك‌هايي كه صندوق امانت دارند، همواره سعي دارند كه به آخرين تجهيزات ايمني و امنيتي مجهز شوند و هر گونه درز را گرفته و از هر اقدامي عليه اموال مردم، پيشگيري كنند. در ايران نيز قواعد ايمني تا حد بالايي رعايت مي‌شود؛ اما وقتي كه يك روند، سال‌ها بدون هيچ شوك و اتفاقي پيش مي‌رود، نوعي خيال‌آسودگي ايجاد مي‌كند كه موجب خطاي ناخواسته مي‌شود. خطاي درست‌ بودن همه چيز.

اتفاقي كه افتاد، نشان داد كه توجه به ايمني و امنيت بانك‌ها، بايد بيش از پيش باشد. سرقت از بانك ملي، زنگ هشدار و خطر را براي همه بانك ها – به خصوص براي خود بانك ملي- به صدا در آورد تا بار ديگر تمامي فرآيندها و مسيرهاي ايمني و امنيتي خود را بازنگري كنند و از تكرار دوباره اقدامات مشابه پيشگيري و جلوگيري كنند.

در اين راستا، بانك ملي بيش‌تر از همه، تلاش كرد زيرا يك دليل منطقي بيشتر از ديگر بانك ها دارد و آن اينكه، علاوه بر هشداري كه همه دريافت كردند، بانك ملي در صدد حفظ اعتماد مشتريان خود است و چون مورد دستبرد قرار گرفته، بايد تلاش بيشتري بكند تا هم كيفيت ايمني و امنيتي را بالا ببرد، هم اعتماد مشتريان را بیش از پیش حفظ كند. از اين روست كه سرمايه‌گذاري بانك ملي بر بازبيني و استحكام كامل بخش‌هاي مالي و اعتباري خود، بيش از همه و تلاش گسترده اهالي بانك ملي، بيشتر از هميشه شده است.

اين فعاليت گسترده و جمعي مديران و كاركنان بانك ملي، باعث شده كه سطح بسيار بالاتري از امنيت براي مشتريان فراهم كند و همين تلاش بود كه اعتماد به بانك حفظ شد و مشتريان بانك را ترك نكردند.

بانك ملي ريشه‌دار و مردمي است؛ اين يكي از مهم‌ترين دلايل براي ادامه اعتماد مردم به اين بانك است؛ زيرا اگر اين اعتماد نبود، با اين اتفاق ناگوار، مردم به سرعت اموال و دارايي خود را از بانك ملي به ساير بانك‌ها منتقل مي‌كردند؛ در حالي كه خبري از صف‌كشيدن براي بستن حساب‌ها و انتقال حساب‌ها به ساير بانك‌ها نبود و بانك ملي همچنان مورد اعتماد مردم باقي ماند.

نكته ديگر، اقدام گسترده و جمعي بانك ملي براي بازبيني تمامي باگ‌ها و معايب احتمالي تمامي بخش‌ها و قسمت‌هاي بانك بود كه موجب آرامش‌ خاطر مردم شد. تجربه تلخ سرقت از بانك، انگار صوراسرافيلي بود كه هوش از سر همه مديران بانك برد و بيدارباش محكم و بلندي بود كه خيال‌آسودگي آن‌ها از معايب احتمالي را از بين برد و اكنون مديران بانك ملي، از هوشيارترين مديران بانكي كشورند.

بي‌ترديد، با ادامه روند بازبيني و بهسازي همه بخش‌ها، بانك ملي تبديل به يكي از امن‌ترين بانك‌ها در سطح دنيا مي‌شود و اعتماد هرچه بيشتر مردم را به دست مي‌آورد؛ كما اين كه اكنون، با اتخاذ تدابير حرفه‌اي و موثر، سطح كيفي ايمني و امنيتي بانك ملي به مراتب از گذشته بيشتر شده است و بعيد است بار ديگر شاهد سرقت از اين بانك باشيم.

به طور كلي، يك بانك با دو معيار مهم، موجب جلب و نگهداري مشتري خود مي‌شود: امنيت و احترام.

رفتار كاركنان بانك، رفتاري موقر و محترمانه است و نيز با به كارگيري فناوري لازم در رعايت نوبه، سرعت در اجراي درخواست‌ها و ارائه تسهيلات به مشتريان ثابت، سطح قابل قبولي از احترام به مشتري حاصل شده است.

اقتصاد سرآمد آنلاین بر این باوراست که اقدام بانک ملی برای بازگرداندن محتویات صندوق امانات به صاحبان آن توسط قوه قضاییه که در حال طی کردن روند قانونی است و نیز افزايش امنيت بعد از واقعه اخير، ارتقاي سطح كيفي ايمني و امنيت، آرامش خاطر بيشتري براي مشتريان به وجود آورد و آن‌ها با حفظ منابع و سرمايه خود در اين بانك، جواب مثبت و حمايتي دادند و رفتار محترمانه بانك را با رفتاري محترمانه و با اعتماد دادند. خوب است كه هميشه قدردان اين وفاداري و احترام بود و به معناي واقعي براي افزايش سطح رضايت مردم تلاش كرد.

انتهای پیام/