کد خبر: 593
يكشنبه , 19 دی 1400 - 23:32
تخت گاز خودرو خلاف جهت دلار

آزاد شدن پنج میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه‌شده در کشورهای دیگر یا خبرهای رسیده از وضعیت مذاکرات، هر چه چهارراه استانبول را آرام‌تر کرده، بازار خودرو را اما به همان اندازه به‌هم‌ریخته است.

به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از مردمی ها، حالا در حالی خبرهای خوبی از احیای برجام شنیده می‌شود که وضعیت مهم‌ترین بازارهای پایتخت هم قابل‌توجه است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، با انتشار توییتی نوشت: «همه طرف‌ها در مذاکرات وین قبول دارند که در مسیر رسیدن به توافق و برداشتن تحریم‌ها پیشرفت‌هایی رخ‌داده است.» اولیانوف اما بازهم گفته است که همچنان برای رسیدن به نتیجه نهایی، تداوم اقداماتی بیشتر، ضروری است. هم‌زمانی توییت خبرگزاری ایرنا و توییت نماینده روسیه باعث شده است که بازگشت برجام دوباره در محافل سیاسی و اقتصادی مطرح شود و بازارها نیز در برابر این خبرها ساکت ننشسته‌اند. گفته می‌شود، مذاکرات رفع تحریم‌ها در چند روز گذشته پیشرفت‌‌های نسبتاً مثبتی را تجربه کرده و می‌توان محتاطانه این ادعا‌ را مطرح کرد که با وجود پیچیدگی‌ها و مسیر پرپیچ‌وخم پیش‌رو، شمارش معکوس برای احیای توافقات آغازشده است.

هم‌زمان گفته می‌شود کشورهای مشارکت‌کننده در گفت‌‌و‌گوها، از پیشرفت‌های مثبت در روند مذاکرات خبر داده‌اند. در همین زمینه هم مذاکره‌کننده ارشد ایران نیز روند مذاکرات را مثبت و روبه‌جلو ارزیابی کرده است. در پی خبرهای مثبتی که از احیای برجام شنیده می‌شود، قیمت دلار در روزهای اخیر با کاهش همراه شده است. به‌طوری‌که هر قطعه از این اسکناس آمریکایی روز گذشته در بازار آزاد در محدوده قیمتی ۲۸هزار و ۳۸۰تومان معامله شد. از سوی دیگر، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی هم به ۲۶هزار و ۸۸۹تومان رسید که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته، حدود ۱۰۱تومان ارزان‌تر شد. همچنین روز گذشته، قیمت خرید یورو ۲۹هزار و ۹۷۰تومان و قیمت فروش آن ۳۰هزار و ۵۷۵تومان از سوی صرافی ملی اعلام شد که قیمت فروش یورو نسبت به روز کاری هفته گذشته ثابت مانده بود. در پی خبرهای رسیده از پیشرفت برجام، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز با ۸۰هزار تومان کاهش نسبت به اواخر هفته گذشته در بازار آزاد تهران به ۱۲میلیون و ۶۲۰هزار تومان رسید.

همچنین، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به ۱۲میلیون و ۳۵۰هزار تومان رسید. در پی زمزمه‌های رسیده از احیای برجام، در مجموع قیمت دلار در بازار آزاد و همچنین صرافی‌های دولتی نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته کاهشی بود؛ اما درحالی‌که مذاکرات وین و احتمال گشایش در این زمینه قیمت دلار را به کانال ۲۸هزار تومان هم رساند، قیمت خودرو در رفتاری عجیب و غیرمنتظره صعودی شد.

به‌طوری‌که بر اساس اخبار رسیده، پژوپارس تا ۴۰۰میلیون تومان هم پیش رفت و حتی افزایش روزانه یک‌میلیون تومانی قیمت پراید نیز در دو روز گذشته خبرساز شد. خبرهای رسیده از افزایش قیمت خودرو در حالی است که مذاکرات دور هشتم وین شروع‌شده و اخبار منتشرشده در این زمینه حاکی از پیشرفت‌هایی در روند مذاکرات است که این موضوع قیمت ارزهای بین‌المللی را با روند کاهشی اما خودروها را در روزهای اخیر در فاز افزایشی قرار داده است. پرسشی که اذهان عمومی را درگیر کرده این است که چرا در آستانه گشایش‌های اقتصادی و روند کاهشی قیمت ارزهای بین‌المللی، قیمت خودروهای داخلی رو به افزایش است؟

انتهای پیام/