تشکیل دبیرخانه مشترک میان نمایندگان فراکسیون اقتصاد دیجیتال مجلس و نصر تهران

رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، با حضور در جمع اعضای هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، ضمن همفکری پیرامون موضوعات طرح شده در صنعت فناوری اطلاعات توسط آنها به ویژه در حوزه اقتصاد دیجیتال، از تشکیل دبیرخانه مشترک میان فراکسیون اقتصاد دیجیتال مجلس و نصر تهران استقبال کرد.

به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در این نشست، مجتبی رضاخواه، رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ابتدای دوره مجلس یازدهم به دنبال ایجاد کمیسیون ویژه اقتصاد دیجیتال بودیم، گفت: «اقتصاد جهان در مسیر اقتصاد دیجیتال در حرکت است و متاسفانه در ایران از برخی از واقعیت‌های دنیا عقب‌تریم؛ هم در موضوعات قانون‌گذاری، هم تنظیم‌گری و هم اجرا.»

او با ابراز ناراحتی از تشکیل نشدن کمیسیون ویژه اقتصاد دیجیتال در مجلس بیان کرد: «توسعه اقتصاد دیجیتال در بدنه حاکمیت همچنان نیازمند توسعه و تقویت است. در تلاشیم ارتباط بخش خصوصی و مجلس را تقویت کنیم و در یک کلام در برجسته‌سازی هرچه بیشتر اقتصاد دیجیتال بکوشیم.»

در ادامه این نشست، اعضای هیأت مدیره دوره ششم نصر تهران با بیان نظرات و دیدگاه‌های خود، برخی از مشکلات موجود در حوزه اقتصاد دیجیتال و سایر مباحث مورد نیاز به پیگیری را طرح کردند.

از جمله: توجه و تأکید بر طرح نظام مهندسی فناوری اطلاعات (نمافا) و بازنگری در آن با توجه به موضوعات سال‌های اخیر، بحران نیروی انسانی متخصص و موج مهاجرت‌های جدید، حمایت جدی از کسب‌وکارهایی که در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت دارند، خلاء‌های قانونی در حوزه پلت‌فرم‌ها، موضوعات مربوط بیمه تأمین اجتماعی، مالیات، ساترا و مصوبات شورای عالی فضای مجازی به ویژه مصوبه اخیر در زمنیه طرح صیانت.

از دیگر موضوعاتی که توسط اعضای هیأت مدیره نصر تهران مطرح شد، می‌توان به تأکید بر تبیین جایگاه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و توجه به آن به‌عنوان بازوی مشورتی حاکمیت در حوزه فناوری اطلاعات، صیانت خاموش و اختلال در اینترنت در ماه‌های اخیر، عدم پذیرش نرم‌افزار در سیستم بانکی کشور به عنوان وثیقه (توثیق نرم‌افزار)، توجه به صنعت بازی و موضوعات مربوط به هوش مصنوعی، تجمیع و جلوگیری از جزیره‌ای شدن اقتصاد دیجیتال در سازمان‌های مختلف، رفع مشکلات تأمین‌کنندگان تجهیزات با توجه به وجود تحریم‌ها و همچنین خودتحریمی‌ها در کشور و همکاری بیشتر دولت و مجلس به منظور توسعه ارتباطات ثابت اشاره کرد.

حسین اسلامی، رئیس هیأت مدیره این سازمان نیز در پایان به‌منظور جمع‌بندی مباحث، بر سه موضوع تأکید کرد: ضرورت وجود قانون خاص در فناوری اطلاعات مشابه چیزی که در سازمان نظام مهندسی و نظام پزشکی شاهد هستیم، به رسمیت شناخته شدن دارایی‌های نامشهود در بازار سرمایه و حضور متخصصان فاوا در حد شورای معاونین و یا قائم مقام وزیر به‌عنوان CIO.

ضرورت تهیه پیش‌نویس طرح جهش اقتصاد دیجیتال

در پاسخ به نکات طرح شده، مجتبی رضاخواه، نماینده مجلس بیان کرد: چنانچه گفتید، عوامل مختلفی از جمله آموزش نیروی انسانی، تأمین سرمایه، به رسمیت شناخته شدن دارایی‌های نامشهود و ... در رشد اقتصاد دیجیتال در کشور موثر است و اگر قرار بر این باشد که اقتصاد دیجیتال نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند، این مولفه‌ها باید در مسیر درستی حرکت کنند.

او افزود: این جریان نیازمند این است تا پیش‌نویس طرح جهش اقتصاد دیجیتال را آماده کنیم تا در صحن مجلس به تصویب برسد. همچنین موضوع اقتصاد دیجیتال می‌بایست در قانون پنج ساله برنامه هفتم توسعه مورد توجه. ویژه قرار گرفته و تسهیلاتی برای رشد آن در نظر بگیریم.

رضاخواه ضمن موافقت با تشکیل دبیرخانه‌ای مشترک با حضور اعضای فراکسیون اقتصاد دیجیتال مجلس و مسئولان مربوطه، از ورود سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و حضور نمایندگانی از این سازمان برای پیگیری موضوعات طرح شده و جلسات هفتگی این دبیرخانه استقبال کرد.


انتهای پیام/