کد خبر: 735
سه شنبه , 26 بهمن 1400 - 00:14
جنبش صفر زباله چیست؟

فکر می کنید می توانید زندگی خود را بدون دور ریختن زباله ادامه دهید؟

به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از گیل فام، در نظر گرفتن اینکه یک انسان به طور متوسط ​​روزانه تقریباً ۱٫۹۹۵۸۰۶۴۲۹۷کیلوگرم زباله تولید می کند ، به نظر می رسد این کار غیرممکن باشد. با این حال، بسیار  تعجب خواهید کرد که بدانید واقعاً افرادی در سراسر کشور وجود دارند که این شیوه زندگی به ظاهر غیرعملی را امکان پذیر می کنند. با حذف بسته‌بندی‌های یکبار مصرف، تعهد به محصولات قابل استفاده مجدد و به کارگیری کمی خلاقیت، افراد بیشتری به مبارزه برای دنیای بدون زباله می‌پیوندند.

جنبش صفر زباله چیست؟

جنبش صفر زباله سبکی از زندگی است که در آن مردم قصد دارند خروجی زباله خود را به طور کامل حذف کنند. این یعنی بدون پلاستیک، بدون زباله. در حالی که ممکن است در جامعه بسیار دور ریز  امروزی این یک کار غیر واقعی به نظر برسد، مردم عادی در سراسر کشور نشان می دهند که می توان آن را انجام داد. این رهبران جنبش صفر زباله  با ارزیابی مجدد رویکردشان به مفهوم زباله، به دنیا می آموزند که همه ما توانایی ایجاد تفاوت در حفاظت از محیط زیست خود را داریم.

هدف از زباله صفر چیست؟

بسیاری از زباله‌هایی که روزانه بیرون می‌ریزیم به محل های دفن زباله ختم می شود . به بیان ساده، محل های دفن زباله سوراخ های عظیمی در زمین هستند که زباله ها در آن دفن می شوند و سپس با خاک یا مواد جایگزین پوشانده می شوند. اما مشکلی که  دفن زباله ها برای محیط زیست ایجاد می کند این است که  به عنوان یک تولید کننده پیشرو متان، محل های دفن زباله خاک را آلوده کرده و گازهای گلخانه ای مضری را منتشر می کنند که به گرمایش جهانی کمک می کند. بنابراین با امتناع از تولید هرگونه زباله، جنبش صفر زباله امیدوار است تا اثرات مضر دفن زباله ها را در سیاره ما به حداقل برساند.

مردم چگونه یک سبک زندگی بدون زباله را دنبال می کنند؟

افرادی که  سبک زندگی بدون زباله را انتخاب کردند معتقدند که همه چیز در مورد شروع با تغییرات کوچک زندگی آغاز می شود یعنی تغییرات در انجام کارهایی مانند خرید لوازم بازیافتی، استفاده از ظروف قابل استفاده مجدد، و کمپوست کردن ضایعات مواد غذایی و….. به این طریق  افراد می توانند میزان زباله ای را که به طور منظم تولید می کنند به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

وبلاگ‌های بدون زباله زیادی در اینترنت وجود دارد، مانند Going Zero Waste یا Trash is for Tossers ، که نکات مفیدی را در مورد تغییرات کوچکی که می‌توان برای کاهش ضایعات ایجاد کرد به اشتراک می‌گذارد.

باورهای نادرست در مورد جنبش زباله صفر

برخی از شرکت‌های بزرگ ادعا می‌کنند که رویکرد «صفر زباله به محل دفن زباله» را در پیش گرفته‌اند و از روش‌هایی مانند سوزاندن برای جلوگیری از ارسال زباله‌های خود به محل‌های دفن زباله استفاده می‌کنند. برخی از سازمان‌های زیست‌محیطی، مانند اتحاد بین‌المللی زباله صفر (ZWIA)، ادعا می‌کنند که این استفاده نادرست از عبارت «زباله صفر» است. هدف واقعی زباله صفر صرفاً دور نگه داشتن زباله ها از محل های دفن زباله نیست، بلکه باید “کل چرخه استخراج منابع، مصرف و مدیریت دور ریختن منابع خود را دوباره طراحی کنیم تا هیچ منبعی در هیچ نقطه ای از مسیر هدر نرود.”

بدیهی است که به صفر رساندن زباله، یک کار بسیار بزرگ و سخت است. اگر می‌خواهید به دور نگه داشتن زباله‌ها از محل‌های دفن زباله کمک کنید، اما در موقعیتی نیستید که به طور کامل متعهد به حذف زباله‌ها باشید، اشکالی ندارد! هنوز کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن این مشکل انجام دهید. چه استفاده از یک بطری آب قابل استفاده مجدد باشد، چه اهدای لباس های خود به جای بیرون انداختن آنها و چه آموزش آن به دیگران با ارسال همین متن….

هر قدم کوچک مهم است!

انتهای پیام/