حمایت پارک فناوری صنعت نفت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نفتی

مراسم انعقاد موافقت‌نامه میان پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت، با ۷ دانشگاه و پارک نوآورانه حوزه نفتی کشور دوشنبه، 18 مرداد ماه 1400 با حضور دکتر آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفترمقام معظم رهبری برگزار شد.

بانگ اقتصاد، در این مراسم آقامحمدی با بیان اینکه نفت همچنان نقش تاثیرگذار در کشورهای منطقه را دارد گفت: نباید از اهمیت این موضوع غافل شد. وی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از توان مهندسان ایرانی در پالایش و استخراج نفت در کشورهای همسایه ایران افزود: همه ما به خاطر اقتصاد ایران و ملت ایران باید به صنعت نفت کشور نگاه دلسوزانه و واقع‌بینانه داشته باشیم.

وی ایران را منطقه‌ای اساسی در مسیر تحول صنایع دانست و افزود: ما نمی‌توانیم تکنولوژی‌های فعلی را با قبل مقایسه کنیم چراکه در این زمینه تغییرات شگرفی به وجود آمده است و ایجاد ارتباط میان پارک‌های نوآوری اتفاق بسیار مهمی است که باید جدی انگاشته شود. وی با اشاره به اینکه اکنون در مرحله‌ای هستیم که باید زنجیره‌ها را گسترش دهیم گفت: در همه اینها باید پارک‌های مادر وجود داشته باشد. و پایه راه ما دانش است و این دانش در صنعت پوشاک، خودرو و سایر صنایع متبلور است.

در این مراسم آیدین ختلان رییس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت در ادامه گفت: فرآیند تاسیس این پارک از ابتدای سال ۱۳۹۸ آغاز شد، به دلیل زمان مورد نیاز برای مطالعات اولیه، انتخاب محل استقرار پارک و طی مراحل قانونی به صورت کامل، آغاز به کار رسمی آن به بهمن و اسفند ماه سال گذشته رسید که اساسنامه آن مورد تایید وزارت علوم قرار گرفت و هیات امنای آن تشکیل شد.

وی افزود: وزارت علوم در منظومه توسعه علم و فناوری خود سه نهاد را در نظر گرفته است، یکی دانشگاه، دومی پژوهشگاه و سومی پارک علم و فناوری، اولی معطوف به آموزش و پژوهش، دومی معطوف به پژوهش و تا حدودی توسعه فناوری، سومی معطوف به توسعه فناوری و کارآفرینی، از همین رو پارک صنعت نفت یک بستر تسهیل‌گر است که به توسعه فناوری و کارآفرینی مبتنی بر آن توسط بخش خصوصی کمک می‌کند.

ختلان با اشاره به اینکه پارک صنعت نفت یک پارک ملی است، خاطرنشان کرد: ما این است که هر واحد فناور در هر جای کشور که ادعای توسعه یک فناوری جدید مرتبط با صنعت نفت را دارد، مورد حمایت پارک قرار گیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما امروز سه موافقتنامه برای مراکز رشد مشترک، دو موافقتنامه برای مراکز نوآوری مشترک، یک موافقتنامه برای پارک همکار مرتبط و دو موافقتنامه برای پارک همکار نیمه مرتبط منعقد می‌کنیم. این حجم از تنوع برای پوشش همه واحدهای فناور برای پارک نفت و وزارت نفت مایه مباهات است.

لازم به ذکر است که این تواقنامه بین پارک فناوری صنعت نفت و پردیس دانشگاه های فنی،پارک فناوری شهید چران اهواز، دانشگاه سهند، ژئوفیزیک دانشگاه تهران، پارک فناوری سمنان، پارک علم و فناوری خراسان و پارک علم و فناوری یزد، امضا شد.