دیدار سرکنسول عراق با رئیس و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرمانشاه

رئیس اتاق کرمانشاه در این دیدار با اشاره به تعاملات خوب و سازنده‌ای که همواره بین اتاق کرمانشاه و سرکنسول های عراق وجود داشته، گفت: باید از ظرفیت کنسولگری برای افزایش مناسبات تجاری استفاده کرد.

به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از  ایرسا آنلاین، وی با بیان اینکه کرمانشاه پتانسیل‌های فراوانی برای توسعه تجارت دارد، افزود: بیشترین میزان صادرات ایران به عراق از طریق کرمانشاه صورت می‌گیرد.

عضو هیات رییسه اتاق ایران از جایگاه چهارم استان کرمانشاه در صادرات کل کشور هم یاد کرد و ادامه داد: سه استانی که صادرات بیشتری نسبت به کرمانشاه داشتند بندری و متصل به دریا بودند و از بین استان‌های غیربندری کرمانشاه بیشترین سهم را دارد.

کاشفی معتقد است، بخشی از جایگاه کنونی و خوب کرمانشاه در زمینه صادرات ناشی از موقعیت ژئوپولتیک استان و هم مرزی همزمان با هر دو بخش اقلیم و دولت مرکزی است که این ویژگی را هیچ استان دیگری در کشور ندارد.

وی تاکید کرد: از سوی اتاق بازرگانی کرمانشاه دارای قدمت نزدیک به یک قرن است و تجار کرمانشاه از تجار رشید، استخوان‌دار و قدیمی محسوب می‌شوند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، تعدد مرزها و وجود پنج مرز رسمی در استان  نیز عامل دیگری برای رونق تجارت استان است.

رییس اتاق کرمانشاه در ادامه از استراتژی سه، چهار سال اخیر مبنی بر تعامل با بخش مرکزی و جنوبی عراق یاد کرد و گفت: از همین رو دو مرز  خسروی و سومار برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به نظر می‌رسد در آینده تمرکز صادراتی از این مرزها بیشتر خواهد شد.

کاشفی عنوان کرد: در زمینه تبادل هیات‌های تجاری با بخش مرکزی و جنوبی عراق هم برنامه‌های متعددی داریم که رایزنی برای پذیرش هیات‌هایی از موصل، بغداد و کرکوک از مهمترین آنها است.

رییس اتاق کرمانشاه در ادامه به بیان چند خواسته از سرکنسول عراق پرداخت که یکی از مهمترین آنها تسهیل در صدور ویزا برای تجار و فعالان اقتصادی بود که این روند برای کسانیکه شناسنامه‌دار و دارای کارت بازرگانی هستند به آسانی صورت بگیرد.

وی همچنین از طرف عراقی درخواست کرد مشکلاتی که در زمینه‌های مختلف ساعت کاری، بستن مرزها و … در مرزهای مهمی مانند سومار و خسروی بین مسئولین اجرایی طرف عراق و ایران وجود دارد مد نظر قرار گیرد و یادآور شد: تقاضا داریم کنسولگری محوری برای رفع این مشکلات و به نتیجه رسیدن دو طرف باشد.

کاشفی با تاکید بر لزوم تسریع صادرات از دو مرز سومار و خسروی، گفت: هیچکدام از مرزهای ما با عراق به اندازه این دو مرز مزیت‌دار نیست.

وی سپس به معضل تخلیه و بارگیری در مرز سومار اشاره کرد که اخیرا جدی تر شده و طرف عراقی تاکید دارد تمام تخلیه و بارگیری باید در سمت عراق صورت بگیرد و عنوان کرد: اگرچه ما عقیده داریم تخلیه و بارگیری باید حذف شود و ماشین‌ها بتوانند بین دو کشور تردد کنند اما باید تا آن زمان مشکلات موجود حل شود.

موضوع دیگری که رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه به آن اشاره کرد لزوم استفاده از ظرفیت عراق برای مسیر عبور کالا از ایران به سوریه بود که می‌تواند از این مسیر ظرف دو روز صورت بگیرد و تاکید کرد:با توجه به پیوستن عراق به کنوانسیون تیر امکان استفاده از این ظرفیت وجود دارد.

کاشفی اظهار کرد: اما متاسفانه کشور عراق چندان به مزیت ترانزیت و درآمدزایی قابل توجهی که این بخش می‌تواند داشته باشد آگاه نیست.

وی افزود: اکنون این روند از طریق اقلیم تا سوریه و به صورت قاچاق صورت می‌گیرد که هم به ضرر تاجر ایرانی و دولت عراق است و هم کالا با قیمت بیشتری به سوریه می‌رسد.

کاشفی همچنین از تعدد مرزها بین ایران و عراق هم یاد کرد که به بیش از ۱۰ مرز می‌رسد و گفت: کشورهای دیگر هم مرز با عراق مانند ترکیه این تعدد مرزها را ندارند.

کاشفی از تعدد هم به عنوان مزیت و هم نقطه ضعف یاد کرد و افزود: از جهت تعدد مسیرهای ارتباطی بین دو کشور مزیت داریم اما تعدد مرزها باعث می‌شود به زیرساخت‌ها آنطور که باید رسیدگی نشود.

جعفر ستار الخزاعلی سرکنسول عراق نیز در ادامه این نشست با تاکید بر لزوم گسترش مناسبات بین دو طرف، گفت: آنچه که تجار کرمانشاه نیاز داشته باشند و در توان باشد انجام خواهیم داد.

وی به مشکل صدور ویزا اشاره کرد و افزود: در شرایط کنونی بیماری کرونا کار را دشوار کرده و مانع دیگری نداریم.

الخزاعلی افزود: البته اگر فردی توسط اتاق بازرگانی و یا وزارت امور خارجه معرفی شود مشکلی برای صدور ویزا نخواهد داشت.

سرکنسول عراق به موضوع برقراری ترانزیت از عراق تا سوریه هم اشاره کرد و افزود: این مهم اگر از سطوح کلان مانند وزارت کشور عراق پیگیری شود بهتر نتیجه خواهد داد.

وی معتقد است، در زمینه سایر مشکلات از جمله تخلیه و بارگیری، مشکلات مرزها و … نیز باید از ظرفیت وزارت کشور استفاده کرد.

سرکنسول عراق از معضل تعدد مرزها و وجود مرزهای غیررسمی هم یاد کرد که باید با همراهی اقلیم، دولت مرکزی و ایران حل شود.

در ادامه سایر اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمانشاه و نمایندگان مرز سومار نیز به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

در پایان تندیس یادبود اتاق بازرگانی کرمانشاه از سوی رئیس اتاق کرمانشاه به سرکنسول عراق اهدا شد.

انتهای پیام/

برچسب های خبر