رفع نیازهای گلوگاهی کشور در اولویت رویداد نوآوری‌های امنیت غذایی

اولین رویداد نوآوری‌های امنیت غذایی با حمایت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و با همکاری شبکه فن‌بازار ملی ایران در تاریخ 15 اسفند 1400 توسط شرکت فن‌بازار بین‌الملل ایرانیان و باغ نوآوری در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

به گزارش بانگ اقتصاد، در این رویداد که با تمرکز بر رفع نیازهای گلوگاهی حوزه امنیت غذایی و با تکیه بر سه بخش زیست دریا، کشت‌های گلخانه و بذر در صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، نقش آفرینان و فعالان این حوزه از جمله محققان، استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و فناور و دیگر مجموعه‌های فعال گرد هم آمدند. همچنین آئین رونمایی از دبیرخانه دائم نوآوری‌های امنیت غذایی با حضور جناب آقای رستمی، مدیرعامل محترم هلدینگ نیرو قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، جناب آقای خالقی دبیر شبکه فن بازار ملی ایران، آقای توسلی‌زاده، مشاور وزیرو مدیرکل دفتر توسعه پایدار و امور فناوری جهاد کشاورزی، اقای احمدیان، سرپرست معاونت زیستی مرکز همکاری تحول و پیشرفت برگزار شد.

این رویداد با سخنرانی دبیر محترم شبکه فن بازار ملی ایران آغاز شد، ایشان در سخنرانی خود به وظیفه شبکه فن‌بازار ملی ایران در جهت توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور اشاره کردند و حوزه امنیت غذایی و کشاورزی را از مسائلی عنوان کردند که شبکه فن‌بازار ملی ایران آمادگی آن را دارد تا با ظرفیت‌های بروکرهای فناوری خود در سطح کشور به احصا و رفع نیازهای این حوزه بپردازد.

مدیرعامل هلدینگ نیرو قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) از دیگر سخنرانان این رویداد اظهار داشتند: کشاورزی دانش‌محور می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، نظام و نتایج اجرایی بخش کشاورزی را به سمت دستیابی به عملکرد مؤثرتر سوق دهد و از این رهگذر به تقویت امنیت غذایی کشور کمک کند.

رستمی افزود: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به‌عنوان یکی از بازو‌های اجرایی دولت‌های مختلف، ذیل مأموریت‌های سازمانی خود با ورود مقتدرانه به این حوزه درصدد رفع موانع گلوگاهی کشور و پاسخ‌گویی به نیاز‌های داخلی از طریق کشاورزی دانش‌محور و انجام فعالیت‌های دانش‌بنیان است.

در قسمت دیگری از این رویداد نمایندگان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به ارائه نیازهای فناورانه این مجموعه با تمرکز بر بذر‌های هیبرید صیفی جات و سبزی‌، پرورش ماهی در قفس و کشت‌های عمودی و هیدروپونیک و حمایت‌هایی که در دستور کار قرارگاه جهت کمک و همکاری با مجموعه‌هایی که امکان رفع این نیازها را دارند پرداختند.

در قسمت دیگری از این رویداد از دبیرخانه دائم نوآوری‌های امنیت‌غذایی رونمایی گردید و آقای حمیدرضا قدبیگی دبیر برگزاری رویداد و دبیر دبیرخانه دائم به بیان اهداف از ایجاد این دبیرخانه پرداختند.

دبیر رویداد نوآوری‌های امنیت غذایی اظهار داشتند با توجه به اهمیت موضوع وجود، در دسترس بودن و دسترسی پایدار به منابع غذایی به عنوان یکی از معضلات آینده دنیا و ایران لازم است به صورت خاص به این موضوع پرداخته شود. که این دبیرخانه با دو هدف هم‌افزایی میان سازمان‌های متولی در کشور و احصا و رفع نیازهای فناورانه در حوزه امنیت غذایی افتتاح شده است و همچنین سایت innofood.ir جهت جمع‌آوری ایده‌ها و احصا‌ء نیازهای فناورانه این حوزه ایجاد و از همین حالا قابل بهره‌برداری است.

از دیگر سخنرانان این رویداد سرکار خانم شاوردی مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی و  اقای احمدیان، سرپرست معاونت زیستی مرکز همکاری تحول و پیشرفت بودند که به ارائه توضیحاتی درخصوص فعالیت‌های صورت گرفته و حمایت‌هایی که مجموعه آن‌ها می‌تواند از نوآوری‌های این حوزه انجام دهد پرداختند.

در انتهای این رویداد میان شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارتاپ‌های این حوزه ۱۳ تفاهم نامه با مبلغی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال منعقد شد که توسط کارگزار برگزاری این رویداد در دستور پیگری تا حصول نتیجه و انعقاد قرارداد رسید.

انتهای پیام/