روزانه ۱۰ نفر از هموطنان به علت تامین نشدن عضو پیوندی جان می‌دهند

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران با بیان اینکه بیش از ۲۵ هزار بیمار در کشور چشم انتظار پیوند عضو هستند، گفت: در هر شبانه روز ۷ تا ۱۰ نفر از هموطنان به علت تامین نشدن عضو پیوندی، جان خود را از دست می دهند.

بانگ اقتصاد به نقل از صبای سلامت، از انجمن اهدای عضو ایران، همزمان با شب یلدا، طولانی ترین شب سال، در ویژه برنامه تلویزیونی ۶۱ ثانیه، یاد و خاطره همه اهدا کنندگان عضو کشور، با حضور چهره های شاخص علمی و فرهنگی فعال در حوزه اهدای عضو گرامی داشته شد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران در این برنامه ضمن قدردانی از خانواده ۹۳۰۰ نفره اهدای عضو کشور، درک مرگ مغزی را از الزامات رضایت خانواده های به پیوند اعضاء عزیزان آنها دانست و گفت: خانواده و به ویژه مادر همیشه بهترین آرزوها را برای فرزند خود دارد و اگر به درک درستی از مرگ مغزی برسد، درآن لحظه های پر از غم همچنان بهترین تصمیم را می گیرد که همان اهدای اعضای حیاتی آن زنده یاد است.

کتایون نجفی زاده با اشاره به وجود بیش از ۲۵ هزار بیمار چشم انتظار پیوند در کشور گفت: در هر شبانه روز ۷ تا ۱۰ نفر از هموطنان به علت تامین نشدن عضو پیوندی، جان خود را از دست می دهند، این در حالیست که فقط ۳۰ درصد از موارد مرگ مغزی در کشور منجر به پیوند عضو می شود.

وی با آرزوی اینکه هیچ یک از هموطنان دچار حادثه ویا نقص عضو نشوند، گفت: چه نیکو است که همه ما در سخت ترین شرایط هم بهترین تصمیم ها را بگیریم، چنانکه با افزایش ۳۰ درصدی اهدای عضو افراد مرگ مغزی، می توان همه بیماران چشم انتظار پیوند کشور از مرگ و معلولیت نجات داد.

فوق تخصص پیوند ریه با بیان اینکه اهدای عضو مستلزم رضایت خانواده ها است، افزود: افراد با دریافت کارت اهدای عضو رضایت قلبی خود را به این کار خیر اعلام می کنند و مطالعات نشان می دهد که اگر خانواده ها از تصمیم عزیز خود به اهدای عضو آگاه باشند، نزدیک به ۱۰۰ درصد موافقت می کنند، در غیر اینصورت شانس پیوند عضو فقط ۴۸ درصد است.

در ادامه این ویژه برنامه نیز دکتر ایرج فاضل به فتوای تاریخی امام راحل در سال ۶۸ درمورد مجاز بودن پیوند عضو، قهرمانان این عرصه را مادران دریا دلی توصیف کرد که به رغم مصیبت از دست دادن فرزند، به مرحله ای از آگاهی رسیده اند که با اهدای عضو عزیزشان چند عضو جامعه را که در انتظار مرگ هستند، نجات می دهند.

وی اهدای عضو را از بزرگترین جلوه های انسانیت توصیف و از جمع خانواده جانبخشان نامیرا قدردانی کرد.

در ادامه ویژه برنامه دکتر اسماعیل امینی و عبدالجبارکاکایی دو شاعر و ترانه سرای کشور نیز به اشاره به فلسفه شب چله که عبور از سیاهی به روشنایی است به جایگاه بخشش و اهدا در فرهنگ ایرانی و اسلامی پرداختند و نام و یاد جانبخشان نامیرا را گرامی داشتند.

در ادامه ویژه برنامه تلویزیونی ۶۱ ثانیه، کیوان ساکت در هم نوازی با دو هنرمند پیوند اعضاء، قطعاتی از موسیقی اصیل ایران را اجرا کرد و سپس بهرام شاه محمد لو بازیگر پیشکسوت (آقای حکایتی) داستان پرفراز و فرود زندگی شاگردان استاد را از لحظه های تاریک درد و رنج تا رسیدن به روشنایی اهدای عضو روایت کرد.

معرفی دو هنرمند کوچک پیوند عضو به نام های سوین مهدوی و نیایش حسینی نیز خلق تابلو انتظار با هنر نمایی خانم فاطمه عبادی، اجرای ترانه من زنده ام با اجرای مهدی یغمایی خواننده و آهنگساز از دیگر بخش های ویژه برنامه ۶۱ ثانیه یادمان «جانبخشان نامیرا» بود.

در پایان برنامه ۶۱ ثانیه، همه میهمانان به یاد همه اهداء کنندگان عضو شمعی برفروختند.

ویژه برنامه ۶۱ ثانیه به همت انجمن اهدای عضو ایرانیان و مشارت خیرخواهانه اصحاب فرهنگ و هنر تهیه و از شبکه یک سیما و تلویزیون های اینترنتی فیلیمو و آیارات پخش شد.

انتهای پیام/