رونمایی از طراحی جدید نماد تجارت الکترونیکی/ گام بلند صمت برای تحقق تجارت الکترونیکی فرامرزی

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از صدور ۱۷ هزار ای‌نماد ستاره‌دار در پنج ماهه امسال خبرداد و گفت: از آذرماه تا پایان سال ۱۴۰۰ برای ۳۸۰۰ واحد تجارت الکترونیکی ای‌نماد بی‌ستاره صادر شده است.

به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا) به نقل از شاتا، نشست خبری گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران و رونمایی از طراحی جدید اینماد (نماد تجارت الکترونیکی) ظهر امروز با حضور علیرضا شاه‌میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، امین کلاهدوزان سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت «صنعت، معدن و تجارت» و همچنین علیرضا قادری رئیس مرکز نوآوری شرکت ملی پست در محل وزارت صمت برگزار و از «طراحی جدید لوگوی اینماد» رونمایی شد.

کلاهدوزان در این نشست از انجام اولین تبادلات در حوزه تجارت بدون کاغذ فرامرزی در بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: این موضوع در سال‌های گذشته مورد بی‌توجهی قرارگفته بود، اما ما در این دولت اقدامات خوبی را در این زمینه آغاز کردیم که با همکاری کنسرسیوم‌های بین‌المللی مختلف در حال تحقق تجارت الکترونیکی فرامرزی هستیم.

وی افزود: متوسط زمان صدور ای‌نماد بی‌ستاره را به ۱۰ دقیقه کاهش دادیم که این مدت زمان برای اینماد‌های باستاره یک ساعت است که قبلا بیشتر بود.

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از صدور ۱۷ هزار ای‌نماد ستاره‌دار در پنج ماهه امسال خبرداد و گفت: از آذرماه تا پایان سال ۱۴۰۰ برای ۳۸۰۰ واحد تجارت الکترونیکی ای‌نماد بی‌ستاره صادر شده است.

وی در خصوص تعاملات مرکز و بانک مرکزی در دولت سیزدهم گفت: موضوع گواهی امضای الکترونیکی در نظام بانکی موضوعی است که در سال‌های گذشته به نتیجه واحدی نرسیده بود اما در تعامل بسیار خوبی که‌ در دولت سیزدهم با بانک مرکزی و به ویژه معاونت فناوری‌های نوین داشتیم این کار را آغاز کردیم که تا اوائل مهرماه شاهد آغاز صدور مجوزها در این خصوص خواهیم بود که اقدامات نهایی آن در دستور کار قراردارد.

به گفته کلاهدوزان، تعامل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بانک مرکزی در زمینه گواهی امضای الکترونیکی در نظام بانکی یک اقدام بسیار بزرگ است که در این دولت محقق شد.

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار کرد: در قانون برنامه ششم توسعه رشد ۷۰۵ درصدی برای تجارت الکترونیکی تکلیف شده که خوشبختانه حداقل رشد شاخص‌ها ۱۵ درصد و حداکثر ۴۵ درصد بوده است که نوید خوبی برای این صنعت در آینده خواهد بود.

وی با اشاره به عملکرد در حوزه زیرساخت‌های مالی تصریح کرد: ساماندهی درگاه‌های پرداخت اینترنتی شروع شد و براساس تفاهم‌هایی که با مجموعه‌های پرداختی و بانک‌ها انجام شده درگاه پرداخت اقساطی و مدت‌دار هم به زیرساخت‌های مالی اضافه شده و از انتهای مهرماه شرکت‌های تجارت الکترونیکی می‌توانند در پنجره واحد تجارت الکترونیکd از این درگاه‌ها نیز استفاده کنند.

کلاهدوزان در خصوص زیرساخت‌های لجستیکی و حمل و نقل نیز گفت: تعامل نزدیکی با شرکت ملی پست داریم که اقدامات خوبی داشتیم. علاوه براین در قالب شرکت‌های پخش نیز توافق‌هایی در حال انجام است که شرکت‌های پخش هوشمند که مجوز از وزارت صمت دارند به مجموعه لجستیکی تجارت الکترونیکی ملحق خواهند شد.

همچنین فرانک ابوالمعصوم، مدیر واحد پایش تجارت الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این نشست اظهار کرد: ارزش کل معاملات تجارت الکترونیکی کشور در سال گذشته به ۱۲۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده که ۸۶۶ هزار میلیارد تومان آن مرتبط به خرید اینترنتی بوده که از طریق درگاه پرداخت اینترنتی انجام شده و ۳۷۱ هزار میلیارد تومان دیگر نیز مربوط به سایر روش‌های پرداخت اعم از کارت به کارت و پرداخت در محل و واریز به حساب و ... است.

وی افزود: متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیکی ۳۴۳ هزار تومان برآورد شده است. همچنین در سال ۱۴۰۰ تعداد کل تراکنش‌های تجارت الکترونیکی با ۱۴ درصد افزایش نسبت به سال ۹۹ به ۳ میلیارد و ۶ میلیون عدد رسیده است.

مدیر واحد پایش تجارت الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تصریح کرد: ضریب نفوذ اینترنت به ۱۲۷.۲ درصد رسیده که بالاتر از میانگین آسیا و جهان است. ضریب نفوذ شبکه اجتماعی ۵۶ درصد و تعداد کاربران ۴۸ میلیون نفر برآورد شده است.

ابوالمعصوم گفت: در سال گذشته ۱۰۶.۹۲ میلیون نفر کاربر اینترنت داشتیم که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۱۳ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: تعداد صدور گواهی امضای الکترونیکی در سال گذشته به یک میلیون و ۳۱۷ هزار مورد گواهی رسیده است که رشد ۱۲۴ درصدی را تجربه کرد. ضریب نفوذ تلفن همراه نیز با ۶ درصد رشد به ۱۶۷ درصد رسیده و ۵۷.۱۹ میلیون نفر کاربر ثبت شده است.

به گفته مدیر واحد پایش تجارت الکترونیک مرکز تتا، تعداد واحد‌های تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد فعال در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۲۰ هزار کسب‌وکار رسید که رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل داشته است. تعداد صدور نماد اعتماد الکترونیکی در سال ۱۴۰۰ به ۳۵ هزار ای‌نماد رسیده که نسبت به سال ۹۹ حدود ۵ درصد رشد را ثبت کرد.

دانلود متن کامل گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران (سال 1400)

دانلود اینفوگرافی گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران (سال 1400)

انتهای پیام/