به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، چندی پیش فراخوان شناسایی محصولات برتر پارک جهت رونمایی در نوزدهمین اجلاس سالیانه پارک منتشر شد. «احمد عسگری»، مدیرکل سرمایهگذاری و بومیسازی فناوری ضمن اشاره به این نکته گفت: پارک فناوری پردیس محصولات برتری که در یک سال گذشته با فناوری جدید روانه بازار شده اند را رونمایی می کند.
عسگری ادامه داد: فراخوان رونمایی از مدتی قبل در سایت پارک و سایر ابزارهای اطلاعرسانی منتشر شد و شرکتهای عضو تا تاریخ 21شهریور ماه برای ارسال اطلاعات محصولات خود فرصت داشتند.
او افزود: تمامی شرکتهای عضو پارک اعم از مستقر و غیر مستقر و همچنین اعضای شعب پارک ازجمله کارخانههای نوآوری، امکان حضور در این فراخوان را داشتند.
مدیر کل سرمایه گذاری و بومی سازی فناوری پارک فناوری پردیس در مورد فرآیند ارزیابی محصولات ارائه شده برای رونمایی در اجلاس سالیانه، گفت:ارزیابی متقاضیان رونمایی از محصولات برتر در چارچوب شاخصهای ارزیابیِ رونمایی و همچنین خوداظهاری و مستندات ارسالی شرکتها، آغاز شد. پس از آن کمیته اولیه ارزیابی با حضور معاونان و مدیران پارک تشکیل و چند محصول برای راهیابی به ارزیابی ثانویه، انتخاب شدند.
بررسی اولیه 64 محصول نوین پارک برای رونمایی در اجلاس نوزدهم
عسگری ادامه داد: در این فرایند بیش از ۲۷۰ شرکت عضو مورد بررسی قرار گرفتند و در فرایند ارزیابی با ارتباطی که با شرکت های عضو برقرار کردیم بیش از ۶۴ محصول از ۲۹ شرکت و شتاب دهنده در فرایند ارزیابی رونمایی حضور پیدا کردند و فرآیند ارزیابی برای این ۶۴ انجام گرفت.
وی افزود: بر اساس ارزیابی های انجام شده در مرحله اول، ۳۰ طرح از این ۶۴ محصول ارائه شده به دبیرخانه رونمایی، حائز شرایط اولیه بودند. این طرح ها در مرحله دوم ارزیابی در زمینه های فنی از قبیل سطح تکنولوژی و میزان نوآوری در محصولات مورد بررسی قرار گرفتند. این ۳۰ طرح مربوط به ۱۵ شرکت عضو پارک بود.
مدیر کل سرمایه گذاری و بومی سازی فناوری پارک فناوری پردیس ادامه داد: مرحله بعدی ارزیابی محصول توسط کارشناسان و مشاوران فنی و تخصصی پارک بود. در این مرحله سطح فناوری و همچین صحت خوداظهاری و مستندات دریافت شده توسط شرکتها سنجیده شد. پس از انجام ارزیابیهای فنی و کارشناسی توسط تیم اداره کل سرمایه گذاری و بومی سازی فناوری پردیس، این طرح ها در ادامه توسط کمیته ارزیابی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت و از بین 30 طرح وارد شده به مرحله دوم، 6 محصول برای رونمایی در اجلاس سالیانه انتخاب شد که قرار است از این محصولات در نوزدهمین اجلاس سالیانه پارک در نوزدهم مهرماه رونمایی شود.
عسگری گفت: باتوجه به ارزیابیهای صورت گرفته براساس شاخصهای رونمایی، بررسیهای فنی و بازدیدهای میدانی، 6 محصول تولید شده در حوزههای دارویی و تجهیزات پزشکی برای رونمایی در اجلاس سالیانه پارک انتخاب شدند.
انتخاب محصولات برتر بر اساس شاخص های علمی
مدیر کل سرمایهگذاری و بومی سازی فناوری پارک فناوری پردیس در مورد شاخصهای ارزیابی محصولات گفت: برای انتخاب محصولات برتر جهت رونمایی در اجلاس سالیانه، تعدادی شاخصهای ارزیابی وجود دارد. محصول متقاضی یا نوع ارتقا یافته آن نباید در دورههای قبلی اجلاس سالیانه پارک، جشنوارهها و رسانههای داخلی و خارجی، معرفی یا رونمایی شده باشد. همچنین محصول باید فرآيند تجاریسازی را کامل طی کرده و حداکثر ۲ سال سابقه فروش متناسب با ظرفيت بازار محصول را، داشته باشد.
وی ادامه داد: محصولات برتر نباید نمونه مشابه داخلی در کشور داشته باشد و همچنین شرکت متقاضی برای رونمایی محصولات خود در اجلاس سالیانه پارک باید مجوز و تأييديه فنی مورد نیاز را از مراجع ذیصلاح گرفته باشد. علاوه بر این محصول باید در رفع نيازهای حياتی و استراتژيک كشور و كاهش يا قطع وابستگی به كشورهای خارجی، تاثیر گذار باشد.
چه مزایایی در انتظار محصولات رونمایی شده است؟
عسگری در مورد مزایای رونمایی محصولات در هجدهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس، بیان کرد: محصولاتی که در اجلاس سالیانه رونمایی میشوند از مزایای ذاتی رونمایی برخوردار خواهند شد. اما علاوه بر آن از مزایایی مانند برگزاری رویداد معرفی محصول و شرکت فناور با حضور تمامی مشتریان برای محصولات برتر، بهرهمندی از ليزينگ محصول رونمايی شده تا سقف 5 ميليارد ريال، تسهيل فرآيند جذب سرمايه جهت توسعه محصول رونمایی شده و حمایت از ثبت اختراع بینالمللی از طریق کانون پتنت ایران بهرهمند میشوند.
وی افزود: ارائه کمک هزینه جهت بهبود فرآیند طراحی صنعتی محصول، ارائه کمک هزینه ساخت کلیپ تبلیغاتی از محصول برتر یا شرکت و حمایت از ثبت اختراع بینالمللی از طریق کانون پتنت ایران، از دیگر مزایای رونمایی محصول در اجلاس سالیانه پارک است.
مدیر کل سرمایهگذاری و بومی سازی فناوری پارک فناوری پردیس در مورد دیگر مزایای رونمایی گفت: رونمایی از محصول در اجلاس سالیانه مزایای دیگری نیز از جمله معرفی محصول در فضای مجازی، قرارگیری محصول برتر در سایت پارک و سامانه فنبازار ملی ایران، پوشش خبری و تبليغاتی از طريق ساخت مستند، انجام مصاحبه و هماهنگی پخش در رسانههای مختلف، هماهنگی درج تبليغات در نشريات تخصصی و معرفی جهت حضور در برنامههای تخصصی صدا وسيما، در پی خواهد داشت.