در آغاز رویداد، دکتر سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، ضمن تشکر و قدردانی از مهمانان و حاضران به ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه پرداخت و افزود: معرفی و ارائه دستاورد و طرح کسب و کاری ۸ استارتاپ حوزه آموزش با هدف جذب آنها توسط شتابدهنده، سرای نوآوری و دیگر فعالان این حوزه، اولین برنامه این رویداد است. امضای تفاهم نامه سه جانبه تامین مالی بین دانشگاه آزاد اسلامی، صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک تجارت، و تفاهم نامه همکاری بین صندوق نوآوری و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با هدف توسعه فناوریها، محصولات و خدمات دانش بنیان به خصوص محصولاتی که دستاوردهای دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی است، از دیگر برنامههای این رویداد است.
دکتر محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دیگر سخنران این رویداد بود که با اشاره به سریع شدن تحولات و تغییرات در دنیای امروز، تاکید کرد: استارتاپها هنگامی به موفقیت دست پیدا خواهند کرد که قابلیت انعطاف پذیری و توان پاسخ سریع به شرایط را داشته باشند. هر نهاد مالی و اقتصادی که توان رقابت با این شرایط را نداشته باشد و از پشتوانه و زیرساخت مناسبی برخوردار نباشد، محکوم به شکست خواهد بود.
وی در ادامه با تاکید بر کلید واژه فرهنگ در مبحث اقتصاد افزود: در مفهوم اقتصاد که در حال حاضر با علم و فناوری پیوند خورده است، نباید از فرهنگ فاصله بگیریم و پاسخ خود را باید در تطابق کامل با آن در نظر داشته باشیم. بنابراین هنگامی که از مفهوم نوآفرینی و استارتاپ، سخن گفته میشود، باید تمام شرایط پیشرفت نیز آماده باشد و تنها وارد کردن یک ساختار، مدنظر افراد نباشد. همچنین برای تسخیر آینده، باید از مدیریت واکنشی در نهادهای علمی و اقتصادی فاصله گرفت و به سمت دوران خلق و آفرینش، همراه با سرعت پاسخگویی سریع و درک تحولات، تغییر مسیر دهیم.
ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با تغییر نگاه و رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: ما معتقدیم خلق جریان دانش باید با سه اولویت اقتصادی، اجتماعی و فناوری همراه باشد که نهاد مالی در مسیر انتقال فناوری و دانش به سمت نوآوری نقش اصلی را دارد. بنابراین جامع نگری، تضمین آینده جوانان و زمینه سازی برای بروز استعداد آنها از مهمترین رویکردهایی است که منجر به تشکیل سرای نوآوری شده است.
در پایان دکتر علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری وشکوفایی ریاست جمهوری، با اشاره به حمایتهای صورت گرفته، اظهار امیدواری نمودند که بتوان از ظرفیتهای به وجود آمده، با توان بیشتری استفاده کرد چرا که با توجه به این ظرفیت و ایجاد سرای نوآوری و رویکردی که دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر داشته است، اقبال به حضور در دانشگاه افزایش پیدا خواهد کرد.
در ادامه رویداد، استارتاپهای مامدا، خانه دوم، تیک تاک، خط و خال، بوکلینو، دکترلرن، کوانتوم و لکسی، فعال در حوزه فناوریهای آموزشی به ارائه طرح و مدل کسب و کاری خود به سرمایهگذاران، فعالان اکوسیستم استارتاپی و شتابدهنده فعال در این حوزه پرداختند.
مامدا:
طرح مامدا، ذیل استارتاپ آیشن، پلتفرم مهارت افزایی دانش آموزان با استفاده از دورههای آموزشی و بازیهای متنوع جهت آشناسازی آنها با فضای کسب و کار میباشد. از ویژگیهای این پلتفرم، تولید محتوای آموزشی با کیفیت مناسب برای نوجوانان، هدفمند کردن حضور نوجوانان در فضای مجازی، مهارت آموزی و فن آموزی متناسب با بازار کار و ایجاد بستری برای رشد و شکوفایی استعدادهای نوجوانان است. سرمایه مورد نیاز این طرح ۴۰۰ میلیون تومان برای هزینهکرد در بخشهای نیروی انسانی، تبلیغات و هزینههای ثابت بیان شده است.
خانه دوم:
محصول این استارتاپ، ایجاد بستری برای آموزش برنامهنویسی به کودکان سنین ۵ تا ۸ سال است. این استارتاپ از طریق برگزاری دورههای برنامه نویسی، استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند آموزش و دوبله دورهها و عرضه بینالمللی برای کسب درآمد ارزی، به ارائه خدمات میپردازد. این استارتاپ برای تبلیغات، عرضه دورههای جدید، جذب مشتری و توسعه منابع انسانی خود، تقاضای سرمایه ۳۰۰ میلیون تومانی کرده است. استفاده از سناریوهای جذاب، برقراری عدالت آموزشی، کاهش هزینهها و اعطای نقش کمکمربی به والدین از ویژگیهای این استارتاپ میباشد.
تیک تاک:
فعالیت این پلتفرم در حوزه خدمات آموزشی است. برنامهریزی درسی، نظارت بر روند مطالعه درسی، محتوای آموزشی، تست، تکلیف، آزمونهای هماهنگ و محک زدن وضعیت تحصیلی در سطح کشور از جمله فعالیتهای این طرح میباشد. استارتاپ تیک تاک، در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ هزار سوال چهار گزینهای با سطح بندی متنوع، به همراه پاسخ تشریحی را داراست. این استارتاپ تقاضای سرمایه ۳۹۰ میلیون تومانی در ازای واگذاری ۲۰ درصد سهام، برای هزینه در بخشهای مختلف منابع انسانی، بازاریابی و برندینگ و ایجاد فضای کاری مناسب داشته است. مزیت این پلتفرم، تفاوت در استراتژی درآمدزایی، ایجاد جذابیت در مطالعه مباحث درسی و تقویت حس رقابت در دانش آموزان است.
خط و خال:
استارتاپ خط و خال در حوزه خدمات آموزشی برای کنکور فعال است. این طرح، روشهایی مانند: هوشمند سازی حل تمرین، جزوههای متنوع به همراه طبقات مختلف، استفاده از تصویر و انیمیشن، جزوه سازی و مشاوره را برای سهولت شرکت در کنکور به افراد ارائه میدهد. ۵۰۰ نفر کاربر در روز و ۲۰۰۰ دقیقه تولید محتوا از دستاوردهای این استارتاپ عنوان شد. سرمایه مورد تقاضای این طرح، ۳۰۰ میلیون تومان بیان شد که در بخش بازاریابی هزینه خواهد شد.
بوکلینو:
استارتاپ بوکلینو، یک نرم افزار آموزش آنلاین است. این طرح، دسترسی سریع به بانک سوالات تستی و تشریحی، درسنامههای آموزشی، ویدئوهای آموزشی، ایجاد بستر برگزاری آزمون در شبکههای اجتماعی را در تمامی مباحث درسی از پایه اول تا کنکور فراهم میکند. قابلیت استفاده در تمام پلتفرمها دیگر ویژگی این نرم افزار است. در این استارتاپ در حال حاضر بیش از ۲۴۰۰ کاربر رایگان و ۲۰۰ کاربر غیر رایگان ثبت نام کردهاند. سرمایه مورد تقاضای این تیم نیز ۳۹۰ میلیون تومان بیان شد.
دکترلرن:
این استارتاپ، یک بستر آموزش در حوزه علوم پزشکی است که دورههای آموزش ویدئویی آنلاین و آفلاین، از تمامی ارائهدهندگان و مدرسان علوم پزشکی برگزار میکند. این استارتاپ دارای سایت و اپلیکیشن میباشد. مشتریان کلیدی این استارتاپ، بازار های بین المللی، کادر درمانی و دانشجویان علوم پزشکی هستند و همچنین سرمایه این طرح برای ۶ ماه، ۵۰۰ میلیون تومان برای هزینه در بخش بازاریابی، زیرساخت و نیروی انسانی عنوان شد.
کوانتوم:
این استارتاپ، با طراحی بازیهای متناسب برای سر فصلهای آموزشی دوره متوسطه اول و ترکیب مبحث آموزش و بازی، بر سطح یادگیری افراد تاثیر و آن را افزایش میدهد. دانش آموزان و والدین، مشتریان هدف این محصول هستند. سرمایه مورد تقاضای این طرح برای فاز اول، ۱۳۰ میلیون تومان برای هزینهکرد در بخشهای تولید محتوا، منابع انسانی و عرضه محصول، بیان شده است. از ویژگیهای این پلتفرم میتوان به پرکردن فضای یادگیری بدون تدریس مستقیم، استفاده از روایتهای داستانی، برقراری تعادل مناسب بین آموزش، بازی و داستان اشاره کرد.
لکسی:
هدف از این استارتاپ آموزش زبان است که در آن ۴ مهارت زبان انگلیسی به صورت کاملا علمی و مبتنی بر روشهای بین المللی آموزش داده میشود. از ویژگیهای این اپلیکیشن میتوان به تعامل بین زبانآموز و معلم، حل تمرین به صورت بازی اشاره نمود. طراحی و توسعه اپلیکیشن، زیر ساخت و تبلیغات، هزینههایی هستند که تیم طراحی اپلیکیشن برای سرمایه مورد تقاضای خود، در نظر گرفته است. بازار هدف این استارتاپ نیز زبان آموزان ناراضی از آموزشگاه زبان، افراد مشتاق به یادگیری زبان انگیسی با صرف وقت و هزینه کم و همچنین مدارس و مراکز آموزشی معرفی شد.