رویداد جذب سرمایه در حوزه علوم شناختی برگزار شد

رویداد جذب سرمایه در حوزه علوم شناختی، صبح امروز با حضور ۶ استارتاپ این حوزه، با همکاری ستاد علوم و فناوری‌های شناختی، در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد. ۲۵۰ کاربر، شامل سرمایه‌گذاران و مخاطبان رویداد از طریق پلتفرم اسکای‌روم بصورت آنلاین در برنامه حاضر شدند و استارتاپ‌ها به منظور جذب سرمایه به ارائه پرداختند.

به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از روابط عمومی کارن کراد، دکتر مصطفی بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره برگزاری رویداد دوشنبه‌های استارتاپی با هدف برقراری ارتباط میان تیم‌های استارتاپی و طرح‌های سرمایه‌پذیر و سرمایه‌گذاران فعال در حوزه اکوسیستم استارتاپی کشور، گفت: تا به حال ۱۰۸ تیم، طرح‌ها و ایده‌های خود را به سرمایه‌گذاران معرفی کرده‌اند که از میان ‌آن‌ها نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان تامین سرمایه انجام شده است که نرخ قابل قبولی را نشان می‌دهد.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نیز در ادامه با بیان طرح‌ها و برنامه‌های هم سرمایه‌گذاری صندوق در روند جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها، افزود: یکی از رویدادها و طرح‌های مشوق صندوق که در جهت تامین مالی استارتاپ‌ها، گردش منابع صندوق در کل چرخه عمر استارتاپ‌ها (حتی استارتاپ‌هایی که دانش بنیان نیستند) و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و ایجاد جذابیت در فرآیند جذب سرمایه؛ رویدادی تحت عنوان پیوند است که در هفته آینده رونمایی از آن انجام خواهد شد. در این رویداد، صندوق نوآوری و شکوفایی، طرح‌ها، ایده‌ها و هسته‌های نوآورانه‌ای را که در مراحل اولیه رشد هستند، شناسایی و با برنامه‌های توانمند سازی، آن‌ها را آماده عرضه طرح‌هایشان به سرمایه‌گذاران خواهیم کرد.

در ادامه رویداد دکتر علی نصرت، مدیر اجرایی ستاد علوم و فناوری‌های شناختی ضمن اشاره به رویکرد و نگرش ستاد، در توسعه علمی، زیرساخت‌های آزمایشگاهی و نیروی انسانی، افزود: ستاد علوم شناختی، رسالت‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها توسعه سرمایه شناختی جامعه ایران است که بر اساس تقسیم بندی صورت گرفته، حوزه‌های کودکان و نوجوانان (پرورش شناختی آن‌ها)، سالمندان (کمک به ارتقای بازتوانی شناختی) و آحاد عمومی جامعه (تقویت کارکردهای شناختی و بازتوانی آ‌ن‌ها) را شامل می‌شود. بر این اساس، رسالت کلی ستاد به سمت بازی‌های جدی کشیده شد که بازار جذابی را در سطح بین الملل و تقاضای خوبی در کشور ما دارد. به همین جهت، ستاد علوم و فناوری‌های شناختی، اقدام به حمایت از بنگاه‌ها و نهادهای مسئول در این حوزه و استعدادهایی که در این زمینه وجود دارند، کرده است تا بتواند از تقاضای به وجود آمده، در مسیر رشد و شکوفایی کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، گام‌ بر دارد.

دکتر نصرت در پایان نیز ضمن آرزوی موفقیت برای شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، افزود: امیدواریم با تمهیدات صورت گرفته از سوی ستاد به عنوان سیاست‌گذار این حوزه، شاهد رشد و ارتقای سرمایه شناختی جامعه ایران باشیم.

در ادامه این رویداد ۶ استارتاپ به ارائه طرح‌های خود پرداختند.

اولین تیم متقاضی سرمایه در حوزه علوم شناختی، «اسم‌شب» بود. محصول این مجموعه، اپلیکیشن حدس کلمات بود. مکانیزم بازی اسم شب در زمینه تقویت توانایی‌های شناختی، حافظه کاری، معنایی و دیداری و توجه پایدار و انتخابی طراحی شده است. از ویژگی‌های این اپلیکیشن، ایجاد سرگرمی همراه با کمک به مغز برای فعالیت در مسیر درست و ایجاد تمرکز است. سرمایه مورد تقاضای این تیم، ۸۰۰ میلیون تومان عنوان شد. بازار هدف این محصول نیز تمامی افراد علاقه‌مند به بازی‌های موبایلی اعم از کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و... هستند.

«راش» دومین تیم متقاضی سرمایه بود. خدمت اصلی این تیم در قالب اتاق فرار شناختی معرفی شد. این طرح، مولفه‌های شناختی نوجوانان را از طریق فعالیت‌های بازی ‌واره سازی شده در یک اتاق فرار، ارزیابی می‌کند و نهایتا در قالب یک کارنامه به خانواده‌اش ارائه می‌دهد تا بر اساس آن‌ بتوانند، مولفه‌های شناختی فرزند خود را بهبود داده و تقویت کنند. ویژگی‌ منحصر به فرد این محصول، کمک به والدین برای شناخت نقاط ضعف و قوت شناختی فرزندان‌ خود است. سرمایه مورد تقاضای این تیم ۴۷۰ میلیون تومان است و بازار هدف این محصول، والدین، کودکان و نوجوانان می‌باشد.

سومین تیم متقاضی سرمایه در این رویداد، «سیس نی‌نی» بود که محصول خود را پلتفرم ارائه خدمات و اطلاعات در رابطه با کودک و نوزاد به والدین معرفی کرد که خدمات مختلفی از جمله بازی و سرگرمی، تحلیل نقاشی کودکان، تامین وسایل سیسمونی، لوازم مادر و کودکان و... ارائه می‌دهد. سرمایه مورد تقاضای این طرح، ۳ میلیارد تومان بیان شد و بازار هدف این پلتفرم نیز، زنان باردار، مادران، کودکان عنوان شد.

«بهروی» چهارمین تیم متقاضی سرمایه در حوزه علوم شناختی بود. موضوع اصلی این استارتاپ طراحی بسته‌ای شامل ۵ بازی با هدف بهبود توجه و حافظه است که در هریک از این بازی‌ها اطلاعاتی ثبت شده است که می‌تواند روند پیشرفت کودک را نشان دهد. از ویژگی‌های این بازی، بهبود هفت حوزه از کارکردهای شناختی است. سرمایه مورد تقاضای این تیم ۱۵۰ میلیون تومان بیان شد و بازار هدف این محصول، کليه کودکان عادی و همچنین دارای نقص توجه است.

ایجاد بستری برای تبدیل رویا به واقعیت برای کودکان و نوجوانان با هدف توسعه‌ مهارت‌های اساسی و بنیادی از طریق، بازی، سرگرمی و آموزش، موضوع استارتاپ «فکرونه»، پنجمین تیم متقاضی سرمایه در حوزه علوم شناختی بود. از خدمات این استارتاپ، می‌توان به کتاب‌سازی آنلاین، عروسک‌سازی آنلاین و برگزاری جشنواره‌های مختلف عمومی و خصوصی اشاره کرد. سرمایه مورد تقاضای این طرح، ۲ میلیارد تومان عنوان شد که در بخش‌های توسعه و بازاریابی محصول هزینه خواهد شد. بازار هدف این محصول نیز کودکان، والدین، مدارس و ... هستند.

«ریاضی ستاره» ششمین تیم متقاضی سرمایه بود. محصول این تیم، پکیجی حاوی ابزارهایی است که به عنوان یک اسباب بازی شناخته می‌شود و بر اساس قواعد ریاضی طراحی شده‌اند. بر همین اساس، کودک حس می‌کند در حال بازی کردن است، اما برای انجام این بازی‌ها باید از قواعد ریاضی استفاده کند. ویژگی‌ منحصر به فرد این محصول، آسان نمودن روش‌های آموزش ریاضی به کوکان با استفاده از بازی واره سازی است. سرمایه مورد تقاضای این تیم ۴ میلیارد تومان است و بازار هدف این محصول، آموزشگاه‌های علمی و مدارس می‌باشد.

در پایان هر ارائه، برای پاسخ به سوالات سرمایه‌گذاران، پرسش و پاسخ برگزار شد و حضار بصورت حضوری و شرکت کنندگان آنلاین از طریق تایپ در پلتفرم اسکای‌روم به طرح سوالات‌شان از استارتاپ‌ها پرداختند.