رویداد دوشنبه استارتاپی در حوزه معدن و صنایع معدنی، برگزار شد

رویداد دوشنبه استارتاپی در حوزه معدن و صنایع معدنی، با حضور ۶ استارتاپ این حوزه برگزار شد.

به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از روابط عمومی کارن کراد، رویداد جذب سرمایه در حوزه معدن در قالب سه و سومین دوره از رویداد دوشنبه‌های استارتاپی، عصر امروز، ۲۶مهرماه با حضور ۶ استارتاپ این حوزه در محل دانشگاه تهران برگزار شد.

این رویداد به همت صندوق نوآوری و شکوفایی و با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی یونیدرو و توسط کارن کراد به صورت مجازی و حضوری برگزار گردید. هدف از برگزاری این رویداد، معرفی و ارائه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان در حوزه معدن و شناسایی استارتاپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر به منظور سرمایه‌گذاری جسورانه با مشارکت سایر سرمایه‌گذاران است.

بیش از ۵۱ کاربر، شامل سرمایه‌گذاران و مخاطبان رویداد از طریق پلتفرم اسکای‌روم به صورت آنلاین در برنامه حاضر شدند و استارتاپ‌ها به منظور جذب سرمایه به ارائه پرداختند.

دکتر نسرین صلح‌خواه، کارشناس توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی در ابتدای این برنامه، ضمن خوشامدگویی به حاضران در رویداد، به سخنرانی پیرامون عملکرد سلسله رویداد دوشنبه استارتاپی پرداخت و گفت: رویداد دوشنبه‌های استارتاپی از اردیبهشت سال ۹۸ آغاز به کار کرده است. تا به حال سه و دو دوره از این رویداد جذب سرمایه در حوزه‌های گوناگون برگزار شده است و رویداد امروز، سی‌وسومین دوره از دوشنبه های استارتاپی است. این رویداد تاکنون میزبان ۲۱۷ استارتاپ بوده است. مجموع سرمایه درخواستی این استارتاپ‌ها، ۹۲۵ میلیارد ومان بوده است.

او در ادامه گفت: تا به حال ۱۸ استارتاپ، موفق به جذب سرمایه شده‌اند و ۷۰ تیم در حال مذاکره هستند؛ به عبارت دیگر ۸% استارتاپ‌ها سرمایه جذب کرده‌اند و ۳۲% در حال انجام مذاکرات هستند.

دکتر صلح‌خواه در پایان گفت: صندوق در تلاش است تا بستر جذب سرمایه را برای تیم‌های استارتاپی مهیا کند تا این مسیر، هموار گردد. رویداد دوشنبه استارتاپی از مواردی‌ست که این هدف را محقق می‌کند.

در ادامه، جناب آقای کمالی، مدیر عامل شتابدهنده صدر فردا گفت: از صندوق نوآوری و شکوفایی بابت این رویداد ارزشمند و مفید و فعالیت‌هایشان پیرامون توانمندسازی هسته‌های نوآوری و فناور تشکر می‌کنم. در خصوص نوآوری‌های صنایع مادر، از جمله صنایع معدنی، فعالیت‌های کمی صورت گرفته است و ما نیازمند جبران این خلا هستیم.

او در ادامه گفت: به همین منظور ما در حال شناسایی شرکت‌های نوآوری و فناور این حوزه، شتابدهی و توانمدسازی و تقویت نقاط قوت آن‌ها هستیم تا بتوانیم مسیر توسعه و بلوغ را با آن‌ها طی کنیم.

جناب آقای کارشناس، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری تلاشگران، در ادامه افتتاحیه این رویداد ضمن تشکر از برگزاری رویداد گفت: در ارتباط با استارتاپ‌های حوزه معدن، باید ویژگی‌های ذاتی این حوزه را در نظر داشته باشیم. یکی از این موارد، نگاه‌ها و فعالیت‌های سنتی در حوزه معدن است. این نگاه سنتی، باعت سرکوب ایده‌های نوآورانه و در نتیجه تنگ شدن فضای فعالیت برای استارتاپ‌های این حوزه می‌گردد.

او در ادامه گفت: مورد دیگر، حجم سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه است. صنایع معدنی، نیازمند سرمایه‌های قابل‌توجه است. فعالان این حوزه باید با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها، به ارتقای اکوسیستم استارتاپی این حوزه بپردازند.

در ادامه ۶ تیم استارتاپی به ارائه طرح‌های نوآورانه و فناورانه خود پرداختند که به این شرح است:

ارائه اول: سیستم هوشمند و مدیریت یکپارچه تیوان ویژه دپارتمان‌های ایمنی و بهداشت

این تیم به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم اسکای‌روم در رویداد شرکت داشت. محصول این تیم عبارت است از طراحی و پیاده‌سازی سیستم مدیریت یکپارچه با قابلیت اشتراک اطلاعات درون سیستمی و استفاده و ایجاد نقش از  پایین‌ترین و بالاترین فرد در یک سازمان و رصد شفاف فرایندها  و اقداماتی که بر روی پرونده ایمنی هر پرسنل رخ می‌دهد.

بازار هدف این تیم عبارت است از:

-صنایع کوچک زیر ۵۰۰ پرسنل

- صنایع متوسط بین ۵۰۰ ال ۱۰۰۰ پرسنل

-صنایع بزگ بالای ۱۰۰۰ پرسنل

سرمایه مورد نیاز این تیم، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان است

ارائه دوم:  پایش رفتار دینامیکی محتویات درون آسیای نیمه‌خودشکن از طریق صدا (گوش الکترونیکی آسیای نیمه‌خودشکن)

این تیم نیز به صورت مجازی به ارائه طرح خود پرداخت. گوش الکتریکی در اثر ضربات داخل آسیا از طریق تبدیل سیگنال صوتی که شنیده می‌شود، یک خروجی سیگنال برای کاربر تولید می‌کند که باعث می‌شود تا خوراک ورودی به آسیا کنترل شود.

با به کار بردن سنسورهای صدای مناسب در آسیا در بیشتر مواقع کنترل فرآیند آسیا دست‌یافتنی است. صدای ناشی از آسیای خردایش شامل رنج فرکانس‌های پایه از ۱۰۰ تا ۱۰۰ هزار هرتز است.

مجموعه‌ی میکروفون‌های مقاوم به شرایط محیطی آسیا، این صدا را در نقطه برخورد گلوله به بدنه آسیا تشخیص می‌دهند.

این میکروفون/سنسور صدا سیگنال را به یک تقویت‌کننده/ مبدل منتقل می‌کند که دامنه در یک فرکانس انتخاب شده تقویت می‌گردد و سپس به یک ولتاژ مستقیم مناسب جهت استفاده اپراتور کارخانه تبدیل می‌گردد.

مشتریان هدف این تیم عبارت است از کلیه کارخانه‌های فرآوری که آسیای نیمه خودشکن یا بال میل داشته باشند؛ مثل کارخانه سیمان و کارخانه زغال سنگ، کارخانه‌های فرآوری مس، کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن و

این تیم، متقاضی سرمایه ۴۰۰ میلیون تومانی است.

ارائه سوم:  نرم‌افزار حسابرسی متالورژیکی تحت وب و خدمات فنی، مهندسی و مشاوره

این محصول یک سامانه تحت وب به همراه خدمات فنی، مهندسی و مشاوره‌ای است که در زمینه فرآوری مواد معدنی و بهبود فرآیند به مدیریت اصولی و اقتصادی کارخانه کمک می‌کند و گامی موثر در جهت استقرار معدنکاری دیجیتال محسوب می‌شود. ایده‌ این تیم برای حل مشکلات حسابرسی متالورژیکی به صورت یک بسته‌ی خدماتی شامل یک نرم‌افزار حسابرسی متالورژیکی تحت وب و خدمات فنی، مهندسی و مشاوره ذیل آن نرم‌افزار است.

این نرم‌افزار مشخصات تجهیزات و ساختار مدار کارخانه‌ی فراوری را دریافت می‌کند و براساس پروتکل‌های تعریف شده و روش‌های تحلیل گرافیکی و ماتریسی، محل نقاط بهینه‌ی نمونه‌برداری، وزن و تعداد نمونه‌های مورد نیاز را تعیین می‌کند.

گروه‌های هدف این محصول کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی فعال در سطح کشور به ویژه فلزات گرانبها (طلا، مس، نقره و...) است که محاسبات موازنه جرم در آن امری بسیار مهم تلقی می‌شود. بنابراین مشتری‌های کلیدی این محصول را به ترتیب اولویت به شرح زیر در نظر گرفته می‌شود:

• کارخانجات فرآوری طلا، نقره و عناصر گروه پلاتین

• کارخانجات فرآوری مس

• کارخانجات فرآوری آهن و سایر فلزات پایه (سرب، روی و ...)

سرمایه مورد نیاز این تیم، ۲میلیارد تومان است.

ارائه چهارم:  طراحی و ساخت ناخن‌های حفاری

محصول تیم دوم، ابزار حفاری فصل مشترک بین ماشین و زمین است. در حقیقت، این ابزار انرژی ماشین را به زمین منتقل می کنند. تیم تحقیقاتی حفاری مکانیزه در دانشگاه تربیت مدرس از سال ۱۳۹۴ کار بر روی طراحی و ساخت تیغه‌های برش را شروع کرده است و بعد از طراحی و ساخت اولین و تنها ماشین برش خطی سنگ در ایران، تاکنون موفق به ساخت تیغه‌های اسکنه‌ای و دیسکی (هر در مقیاس کوچک و آزمایشگاهی) و تیغه‌های نوک‌قلمی (ناخن‌های حفاری) در مقیاس واقعی شده است. این تیغه‌ها تاکنون بر روی حداقل ۱۰ نوع نمونه سنگ طبیعی از جمله زغال‌سنگ و چند نوع نمونه مصنوعی آزمایش شده است.

بازار هدف این استارتاپ عبارت است از همه شرکت‌های سازنده ماشین‌های حفاری و شرکت‌های پیمانکاری پروژه‌های معدنی و عمرانی که از این نوع ناخن‌ها برای تجهیزات و ماشین‌آلات حفاری استفاده می‌کنند.

سرمایه مورد نیاز این تیم، مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان است.

ارائه پنجم: طراحی و ساخت طاق‌شکن جریان سریع برای رفع مشکل پل بستن و یا پدیده سوراخ موش در سیلو‌ها و هاپرها

پدیده‌های سوراخ موش و یا پل بستن، دو پدیده فیزیکی هستند که در سیلو‌ها سبب کاهش و یا قطع جریان خروجی سیلو می‌گردد. در پدیده سوراخ موش، یک سوراخ سرتاسری در سیلو به وجود می‌آید و جریان مواد قطع می‌شود. در پدیده پل بستن نیز تشکیل پل بر روی مخروط سیلو، سبب قطع جریان می‌شود. با کمک طاق‌شکن، نیروی لازم جهت شکستن پل و یا حذف سوراخ‌موش ایجاد می‌شود. مولد سیال گازی پرفشار بر اساس اختلاف سطح بالا و پایین پیستون کار می‌کند و سیال گازی محبوس شده در محفظه پرفشار، در کسری از ثانیه تخلیه می‌گردد و بدین‌ترتیب، نیروی مورد نیاز تامین می‌شود.

نمونه‌ی اولیه این دستگاه (طاق شکن) با سایز D۱۰۰ و مخزن یک لیتری ساخته شده است. هوای پرفشار با فشار بین ۲۰ تا ۲۰۰ بار در مخزن ۱ لیتری محبوس می‌شود. پس از حدود سه ثانیه، عملیات تخلیه‌ی ناگهانی هوا در مدت ۵۰ میلی ثانیه روی می‌دهد و حدود ۹۰% از هوای مخزن تخلیه می‌شود. سپس شیر به صورت خودکار بسته می‌شود و مجددا مخزن طاق‌شکن توسط شیلنگ ورودی که به منبع هوای پرفشار ۲۰۰ بار متصل است، شارژ می‌شود تا در سیکل بعدی، بعد از ۳ ثانیه، شلیک بعدی صورت پذیرد. این دستگاه قادر است در هر ساعت ۱۲۰۰ پالس شلیک کند. فشار تخلیه‌ی هر شلیک، بسته به انتخاب کاربر و یا برنامه‌ریزی PLC، بین ۲۰ تا ۲۰۰ بار قابل تنظیم است. سیال گازی مورد استفاده، نیتروژن گازی است که در پالت‌های ۵۰۰ لیتری ذخیره می‌گردد.

مشتریان کلیدی این تیم عبارتند از:

۱) شرکت ملی مس

۲) شرکت معدنی چادرملو

۳) شرکت‌های فولادی

۴) شرکت‌های سیمانی

این تیم، متقاضی مبلغ ۱.۲ میلیارد تومان است.

ارائه ششم:  سامانه پایش عوامل محیط زیستی و زیان‌آور محیط کار

جهت اندازه‌گیری و پایش عوامل محیط زیستی و زیان‌آور محیط کار، استاندارد، دستورالعمل، شیوه‌نامه و بخش‌نامه‌های متعدد بین‌المللی، ملی و درون‌سازمانی تدوین شده ‌است. در حال حاضر این اطلاعات پایه‌ای (استاندارد و دستورالعمل)، بسیار گسترده و پیچیده است که با توجه به تنوع و فراوانی فاکتورها (زیستی و عوامل زیان‌آور) و نبود امکانات نرم‌افزاری، پایش‌ها (استراتژی نمونه‌برداری، ثبت و تحلیل داده‌ها، گزارشات و...) کاملاً تجربی، وابسته به فرد و به صورت دستی انجام می‌گیرد.

همچنین نظارت لحظه‌ای و آنلاین مدیران و سازمان‌های بالا دستی جهت پایش و تصمیم‌گیری‌های کلان صورت نمی‌گیرد. این سامانه با اهداف زیر طراحی و پیاده‌سازی شده است:

۱. گردآوری، یکپارچه‌سازی و به‌کارگیری استانداردهای موجود

۲. ایجاد فرآیندی مکانیزه و هوشمند جهت نمونه‌برداری، اندازه‌گیری و تحلیل

۳. ایجاد بستری جهت پایش آنلاین، لحظه‌ای و مداوم توسط مدیران و یا سازمان‌های ناظر سامانه نرم‌افزاری پایش عوامل محیط زیستی و زیان‌آور محیط کار

نوآوری این ایده، طراحی فرآیند و روش‎های کاری پایش عوامل محیط زیستی و زیان‌آور محیط کار است.

بازار هدف این تیم، عبارت است از کلیه صنایع، واحدهای اداری و صنعتی، آزمایشگاه‌های بهداشت حرفه‌ای و محیط زیستی.

سرمایه مورد نیاز این تیم، مبلغ ۱ میلیارد تومان است.

در پایان ارائه هر استارتاپ، جهت پاسخ به سوالات سرمایه‌گذاران، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و حضار به صورت حضوری و شرکت‌کنندگان آنلاین از طریق پلتفرم اسکای‌روم به طرح سوالات‌شان از استارتاپ‌ها پرداختند.