سالیراویرا، نخستین داروی ایرانی درمان کرونا رونمایی شد

با تلاش محققان شرکت دانش بنیان «میم دارو» به عنوان شرکت عضو پارک فناوری پردیس، «سالیراویرا» نخستین داروی ایرانی درمان بیماری کرونا با حضور مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از  روابط عمومی پارک فناوری پردیس، ویروس کرونا دارای 25 تا 27 پروتئین (بر حسب منابع مختلف علمی) است. این پروتئین‌ها به پروتئین‌های بدن انسان متصل می‌شوند و کنترل سلول را به دست می‌گیرند. ویروس از طریق هوا به راه‌های تنفسی و یا از طریق پارگی ناشی از زخم‌ها به خون وارد می‌شود. وقتی ویروس وارد می‌شود تعداد کمی دارد. پس از 3 روز تکثیر ویروس، فرد سالم به فرد مبتلا خواهدشد. پس از حدود سه روز دیگر علایم بیماری بروز داده می‌شود.

حالا محققان شرکت دانش بنیان داروسازی میم دارو موفق به تولید دارویی برای این بیماری شده اند که حالا در اختیار کادر درمان و عموم مردم قرار دارد.
این دارو در کارآزمایی بالینی نتایج بسیار قابل قبولی به دست آورده و می تواند راه امیدی برای کنترل بیماری کرونا باشد.

سالیراویرا در چهار فرم اسپری بینی، اسپری دهانی، قطره بخور و قرص خوراکی تولید شده است.

معرفی چهار فرم کاربردی داروی سالیراویرا

اسپری بینی سالیراویرا و قرص خوراکی، دو فرم معمول و متداول دارویی هستند و داروهای مختلفی به این فرم مشاهده می‌شوند. قرص از طریق سیستم گوارشی جذب و ایمنی خونی را ایجاد می کند و مانع ایجاد طوفان سایتوکاینی می شود، اسپری بینی ایمنی بخش های سینوسی و قسمتهایی که احتمال افزایش کانت ویروسی وجود دارد را پوشش دهد.

اسپری دهانی سالیراویرا یکی از فرم‌های استاندارد دارویی است که به صورت موضعی در ناحیه حلق اثر کرده و از این طریق باعث کاهش کانت وایرال ویروس کرونا در ناحیه حلقی می شود.

عضو چهارم که قهرمان بی ادعای سالیراویرا است، قطره بخور است. شرکت میم دارو سال‌هاست که بر بخور و رایحه درمانی (آروماتراپی) متمرکز بوده و حتی این شرکت در زیرمجموعه خود کلینیک تخصصی بخوردرمانی را داشته است.

ضرورت استفاده از ۴فرم داروی سالیراویرا

لازمه درمان با این دارو مصرف همزمان چهار فرم آن برای مدت حداقل 8 روز است و تنها با استفاده از یک فرم دارویی، نتیجه بهینه را از این دارو دریافت نخواهید کرد.

نتایج کارآزمایی بالینی انجام شده بر روی این دارو، نشان دهنده کاهش 50 درصدی طول درمان و بستری نشدن هیچ یک از افرادی بوده که در گروه درمان با سالیراویرا بوده اند.

استفاده از یک یا دو جزء سالیراویرا ممکن است تاثیرات مثبتی در درمان کرونا داشته باشد اما برای به دست آمدن نتایج مشابه با نتایج کارآزمایی بالینی، لازم است چهار جزء به صورت همزمان مصرف شود.

سالیراویرا موثر در پیشگیری از کرونا !

 یکی از نکات مهم داروی سالیراویرا پیشگیری از بیماری کرونا است. مصرف قرص سالیراویرا به صورت روزانه یا مصرف همزمان اسپری بینی و دهانی و یا مصرف روزانه بخور سالیراویرا می‌تواند موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری کرونا شود.

همچنین توصیه شده است که در زمان حضور در فضاهای پرخطر مانند مراکز پرجمعیت یا سیستم‌های حمل و نقل عمومی، قبل و بعد از قرارگیری در این شرایط از اسپری بینی و دهانی سالیراویرا استفاده شود. اسپری می‌تواند به صورت فیزیکی ویروس را پیش از ورود به سلول و درگیرکردن بدن مورد هدف قرار داده و غیرفعال کند.

داروی سالیراویرا اولین دارویی است که به عنوان یک اندیکاسیون چهار جزیی در جهان برای درمان بیماران کرونایی معرفی شده است.

مسیر تحقیق توسعه داروی سالیراویرا در تیم تحقیقات شرکت میم دارو با همکاری پزشکان متخصص عفونی بیمارستان امام خمینی طی شده است. تولید صنعتی داروی سالیراویرا در پارک فناوری پردیس صورت گرفته است.