شرایط ویژه برای متقاضیان ورود به مرکز رشد به مناسبت بیست سالگی پارک

محسن علی اکبریان می‌‌گوید به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس پارک فناوری پردیس رویدادهای متنوع و شرایط ویژه‌ای برای متقاضیان ورود به مرکز رشد فناوری نخبگان در نظر گرفته‌ایم که همزمان با هفته جهانی کارآفرینی اجرا شده و بعد از آن تا دهه فجر ادامه خواهد داشت.

بانگ اقتصاد،  محسن علی اکبریان، رییس مرکز رشد فناوری نخبگان پارک در رابطه با خدمات ویژه این مرکز به مناسبت بیست سالگی پارک گفت: برنامه ریزی لازم برای تکمیل زنجیره خدمات این مرکز انجام شده و امیدواریم امسال بخش هایی ازآن اجرایی شود. در نظر داریم زیرساخت های بیشتری برای پذیرش تیم ها در حوزه های مختلف ایجاد کنیم. این زیرساخت‌ها شامل ایجاد فضاهای کارگاهی، آزمایشگاهی و «اتاق تمیز» مورد نیاز متقاضیان در مجموعه مرکز رشد است.

به گفته علی اکبریان اکنون بیش از 50 شرکت نوپا در این مرکز مستقر هستند که در حوزه‌های مختلف فناوری، فعالیت‌های خوبی انجام می دهند و بخشی از آنها نیازهای آزمایشگاهی و کارگاهی دارند و مرکز رشد در نظر دارد به صورت گام به گام زیرساخت های مورد نیاز این شرکتها را فراهم کند.

او گفت: ایجاد «اتاق تمیز» برای تولیدات حوزه الکترونیک و تجهیزات پزشکی هم اکنون در مرحله طراحی قرار دارد و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. همچنین برای ایجاد کارگاه ساخت و تولید در حال رایزنی با یک مجموعه تخصصی برای ایجاد و بهره‌برداری هستیم. در رابطه با ایجاد فضای آزمایشگاهی نیز با برخی از شرکت‌های بزرگ پارک که دارای فضاهای آزمایشگاهی مناسبی هستند، مذاکراتی داشته ایم و امیدواریم بتوانیم با همکاری این شرکت ها یک آزمایشگاه مناسب نیز در مرکز رشد ایجاد کنیم تا بتوانیم به تیم های متقاضی در این زمینه خدمات مناسبی ارائه کنیم.

محسن علی اکبریان به برنامه های ویژه مرکز رشد به مناسبت بیست سالگی پارک فناوری پردیس اشاره کرد و گفت: برگزاری رویداد مشترک با دانشگاه‌های منطقه و شرق استان تهران در حوزه کارآموزی و استخدام، با هدف معرفی فرصت های جدیدی برای کارآموزان و افرادی که تمایل به فعالیت در حوزه فناوری و نوآوری دارند یکی از این برنامه ها است.

او ادامه داد: همچنین در هفته جهانی کارآفرینی، رویدادی با کمک شرکت ها و کارکنان فعال در آنها برگزار خواهد شد و مخاطب ما در آن جوانان و فرزندان کارکنان خواهند بود. در این رویداد ظرفیت ها و استعدادهای جدید برای کار در حوزه فناوری را شناسایی می کنیم و آنها را برای ورود به چرخه مرکز رشد آماده می کنیم.

علی اکبریان افزود: سومین برنامه ویژه ما به مناسبت بیست سالگی پارک جشنواره مرکز رشد است که همزمان با هفته جهانی کارآفرینی منتشر خواهد شد. در این جشنواره شرایط ویژه ای را برای پذیرش مخاطبین در نظر گرفته ایم. در این جشنواره علاقمندان می‌توانند با تخفیفات ویژه‌ای در دوره‌های آماده‌سازی فضای اشتراکی پارک (کوآپ) شرکت کنند و از فرصت فراهم شده برای حضور در مرکز رشد فناوری نخبگان استفاده کرده و طرح خودشان را ارائه کنند.

مسیر پر فراز و نشیب مرکز رشد پارک از ابتدا تا کنون

علی اکبریان در ادامه در رابطه با مسیر طی شده توسط مرکز رشد تاکنون گفت و بیان کرد: بعد از شکل‌گیری پارک فناوری پردیس در ابتدای دهه ۸۰، بخش های مختلفی در سال های گذشته به این مجموعه اضافه شد. یکی از این بخشها، مرکز رشد فناوری نخبگان بود که در سال ۸۷ و پس از دریافت مجوزهای لازم از وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایجاد شد.

رییس مرکز رشد فناوری نخبگان ادامه داد: ما به عنوان یک مرکز رشد عمومی فعالیت خود را آغاز کردیم؛ مرکز رشدی که عمدتاً در راستای ایجاد زمینه برای پذیرش شرکت ها در پارک بود. در سال‌های اول، فرآیندهای کاری، آیین نامه ها و دستورالعمل هایی که لازمه ایجاد مرکز رشد فناوری نخبگان بود، تصویب شد و این قوانین مبنای کار ما قرار گرفت.

او افزود: در ادوار مختلف تغییراتی در سیاست های پذیرش مرکز ‌رشد ایجاد شد که متناسب با اقتضائات پارک و منطقه بود. ما با توجه به فضایی که در حوزه فناوری کشور حاکم بود، معیارها و رویه های پذیرش‌مان را در سال های مختلف به روز‌آوری کردیم.

 توسعه خدمات مرکز رشد همزمان با توسعه فضای فیزیکی

رییس مرکز رشد فناوری نخبگان گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد، افزایش ظرفیت پذیرش مرکز رشد بود که با گسترش فضای فیزیکی صورت گرفت. در سال ۹۴ با بهره برداری از ساختمان جدید مرکز رشد فناوری نخبگان، ظرفیت پذیرش ما بیش از ۵ برابر افزایش یافت. با این افزایش ظرفیت حوزه‌های پذیرش نیز متنوع تر شده و تیم های بیشتری جذب شدند.

علی اکبریان به بهبود فرایندها، رویه‌ها و توسعه خدمات مشاوره‌ و منتورینگ طی این سالها اشاره کرد و افزود: در این زمینه دوره های آموزشی متعدد طراحی و برگزار شده و «میز خدمت» برای کمک به شرکتها در زمینه توسعه بازار، جذب سرمایه و موضوعات مشابه ارائه شده است.

فضای اشتراکی کوآپ، محفلی برای رشد ایده های کوچک اما آینده دار

علی اکبریان با اشاره به دوره های آماده سازیِ پیش از ورود به مرکز رشد، به ایجاد یک فضای کار اشتراکی کوچک در سال‌ 95 اشاره کرد و گفت: هدف از ایجاد این فضا و محتواهای طراحی شده، آن بود که تیم‌های متقاضی ورود به مرکز رشد آموزش‌های لازم را قبل از ورود به مرکز رشد ببینند، آموزش هایی که به تقویت ایده، تیم و انگیزه آنها کمک شایانی می‌کرد.

او ادامه داد: طراحی دوره های آموزشی پیش از مرکز رشد، در ابتدا یک برنامه آزمایشی بود که با اشکالاتی همراه بود اما در سال های گذشته با توسعه فضاهای کار اشتراکی، عملا این مفوم جای خودش را در زیست بوم نوآوری باز کرد و ما هم با توسعه این فضا در پارک به یک فضای کار اشتراکی مجهز و با محتواهای مناسب برای رشد تیم ها رسیدیم و در سال ۹9 آن را با نام «فضای کار اشتراکی کوآپ»، افتتاح کردیم.

علی اکبریان افزود: اثرات مثبت ایجاد این فضای اشتراکی و محتواهای غنی ای که ارائه می‌شود به وضوح در ارتقای کیفیت ورودی های جدید مرکز رشد دیده شد و این مدل به تجربه موفقی تبدیل شده است و دائما نیز با آسیب‌شناسی، سعی در بهبود برنامه های آن داریم.

به گفته علی اکبریان فضای کار اشتراکی کوآپ، ظرفیت پذیرش 100 تیم را دارد که تیم ها با پشت سر گذاشتن دوره هایی تحت عنوان «کمپ آماده‌سازی» ۲ تا ۳ ماهه، ظرفیت های لازم برای ورود به مرکز رشد را پیدا می کنند. این تیمها در کوآپ کم و کیف ایده خود را محک می‌زنند، تیم‌شان را آماده و تکمیل می کنند و خودشان را برای ورود به مرکز رشد، از لحاظ کسب و کاری مجهزتر می‌کنند. ما هم از بین تیم‌های متقاضی آنهایی که ظرفیت و پتانسیل های بالاتری برای ایجاد کسب و کار دارند را جذب می‌کنیم.