بانگ اقتصاد، در این پنل به تعریف هوشمندسازی پرداخته شد و در ادامه درباره موانع هوشمندسازی بانکها و زیرساختهای مورد نیاز برای این امر بحث شد.
در ایران حدودا ۴۰ بانک وجود دارد و هر بانک بهطور متوسط دارای ۵۰۰ شعبه است. قدم اول در هوشمندسازی شعب بانکها بحث زیرساخت است. بانکها به طور متوسط باید حداقل از ۳ کانکشن برای اتصال شعب به سرپرستیها و دیتاسنترهای خود داشته باشند و در صورت قطع هر یک از این کانکشنها باید به صورت دستی اقدام شود و ممکن است شبکه شعب از دسترس خارج شود.
اتصالات شعب یکی از معضلات اصلی و پایهای برای هوشمندسازی است. در این پنل به این موضوع پرداخته شد و راهکارهای پیشنهادی مانند استفاده از سیستمهای نوین sd wan یا wan هوشمند برای این موضوع مطرح و به بحث گذاشته شد.
سرویس sd wan یک شبکه از کانکشنهای مختلف را در بر دارد و سعی میکند بهصورت هوشمند اتصالات شعبه با سرپرستیها و مراکز داده را ثابت نگه داشته و بهصورت اتوماتیک روی اتصال پایدارتر سوییچ میکند همچنین این سرویس، از امنیت بالایی برخوردار است. در قدم اول برای هوشمندسازی باید روی اتصالات و انتقال داده بین شعب و مراکز داده تمرکز داشت و مبیننت سیستم SD WAN را بومیسازی کرده و در تستها امتیاز بالایی را دریافت کرده است. این سیستم به زودی در اخیار بانکها قرار میگیرد.
همکاری و همراهی اپراتوها و بانکها دیگر موضوعی بود که در این نشست صحبت شد. الزام بازنگری در استراتژی و کسبوکار بانکها باید به سمت سیستم بانکداری هوشمند پیش رود و یکی از الزامات این امر هوشمندسازی شعب است. همچنین همجواری اپراتورها در کوتاه مدت با راهکارهایی نظیر اتصال پایدار و در بلند مدت راهاندازی wan هوشمند یا استفاده از دیتاسنترها و زیرساختهای امنیتی اپراتور در بانکها میتواند هزینه شعب را تا حد قابل توجهی کاهش دهد و همکاری اپراتورها و بانکها میتواند راهگشای بانکداری هوشمند شود.