کد خبر: 473
دوشنبه , 15 آذر 1400 - 09:59
شعب هوشمند، آینده صنعت بانکداری

هفتمین نشست از سلسله نشست‌های هفتمین نمایشگاه تراکنش ایران، با عنوان «هوشمندسازی پیشرفته بانک‌ها، روندها و موانع» در روز چهارشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۰ در مرکز فابا و با حضور علی عباس نژاد، متخصص امنیت سایبری و مدیرعامل گروه کهکشان، ناصر مرادی مدیرکل بازاریابی فروش سازمانی شرکت ارتباطات مبین‌نت، جهان جابری معاون عملیات شرکت ارتباطات مبین‌نت، احسان باقری رییس اداره بانک‌داری شرکتی بانک اقتصاد نوین برگزار شد.

بانگ اقتصاد، در این پنل به تعریف هوشمندسازی پرداخته شد و در ادامه درباره موانع هوشمندسازی بانک‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای این امر بحث شد.

در ایران حدودا ۴۰ بانک وجود دارد و هر بانک به‌طور متوسط دارای ۵۰۰ شعبه است. قدم اول در هوشمندسازی شعب بانک‌ها بحث زیرساخت است. بانک‌ها به طور متوسط باید حداقل از ۳ کانکشن برای اتصال شعب به سرپرستی‌ها و دیتاسنترهای خود داشته باشند و در صورت قطع هر یک از این کانکشن‌ها باید به صورت دستی اقدام شود و ممکن است شبکه شعب از دسترس خارج شود.

اتصالات شعب یکی از معضلات اصلی و پایه‌ای برای هوشمندسازی است. در این پنل به این موضوع پرداخته شد و راهکارهای پیشنهادی مانند استفاده از سیستم‌های نوین sd wan یا wan هوشمند برای این موضوع مطرح و به بحث گذاشته شد.

سرویس sd wan یک شبکه از کانکشن‌های مختلف را در بر دارد و سعی می‌کند به‌صورت هوشمند اتصالات شعبه با سرپرستی‌ها و مراکز داده را ثابت نگه داشته و به‌صورت اتوماتیک روی اتصال پایدارتر سوییچ می‌کند همچنین این سرویس، از امنیت بالایی برخوردار است. در قدم اول برای هوشمند‌سازی باید روی اتصالات و انتقال داده بین شعب و مراکز داده تمرکز داشت و مبین‌نت سیستم SD WAN را بومی‌سازی کرده و در تست‌ها امتیاز بالایی را دریافت کرده است. این سیستم به زودی در اخیار بانک‌ها قرار می‌گیرد.

همکاری و همراهی اپراتوها و بانک‌ها دیگر موضوعی بود که در این نشست صحبت شد. الزام بازنگری در استراتژی و کسب‌وکار بانک‌ها باید به سمت سیستم بانکداری هوشمند پیش رود و یکی از الزامات این امر هوشمندسازی شعب است. همچنین همجواری اپراتورها در کوتاه مدت با راهکارهایی نظیر اتصال پایدار و در بلند مدت راه‌اندازی wan هوشمند یا استفاده از دیتاسنترها و زیرساخت‌های امنیتی اپراتور در بانک‌ها می‌تواند هزینه شعب را تا حد قابل توجهی کاهش دهد و همکاری اپراتورها و بانک‌ها می‌تواند راهگشای بانکداری هوشمند شود.