کد خبر: 27
يكشنبه , 30 شهریور 1399 - 15:33
ضرورت بازتاب اقدامات نظام بانکی در رسانه‌ها

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش‌های نظام بانکی در اقتصاد کشور گفت: عملکرد بانک‌ها طی چند سال گذشته قابل قبول و سازنده بوده است، این درحالی است که تحت تاثیر عوامل خارج از اراده آنها همواره با مشکلاتی هم دست به گریبان بوده‌اند. وی از مدیران عامل بانک‌ها خواست اقدامات مثبت نظام بانکی را هرچه بیشتر برای مردم تبیین کنند.

بانگ اقتصاد، عبدالناصر همتی در جلسه دوره‌ای خود با مدیران عامل بانکها ضمن تقدیر از عملکرد شبکه بانکی در مقوله‌های کنترل نقدینگی، بازار بین بانکی، پرداخت تسهیلات مبارزه با کرونا، قرض‌الحسنه ازدواج جوانان و خصوصا بخشهای پیشران و صنایع کوچک و متوسط، بر لزوم تداوم انسجام و حمیت در همه ارکان اقتصادی کشور برای مواجهه موفقیت‌آمیز با شرایط جنگ اقتصادی تاکید کرد.  

 عبدالناصر همتی به وضعیت نرخ ارز در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: آمریکا تمام تلاش خود را در این روزها به خرج داده است و نهایت جنگ روانی و فشار آنها، همین شرایطی است که این روزها شاهد هستیم.

 وی ضمن اشاره به اخبار ناشی از گشایش‌های ارزی گفت: در حوزه بین‌المللی رایزنی‌های ما در بعضی کشورها در آستانه ثمردهی است و از طرف دیگر میزان صادرات نفت و فرآورده‌های آن بهتر و روند بازگشت ارز صادرکنندگان سرعت گرفته که هرسه این عوامل تاثیرات مثبتی خواهند داشت؛ بر همین مبنا از بانک‌ها هم می‌خواهیم به انتقال و در دسترس قرار دادن منابع ارزی برای نیازهای تعریف شده ادامه دهند.

رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد : آنچه نظام بانکی در شرایط مبارزه با کرونا انجام داد یک اقدام تحسین‌برانگیز بود که توانستند درهمان ابتدای شیوع کرونا ۲۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار خانوارهای یارانه‌بگیر قرار دهند و همین امر قدردانی رئیس جمهوری را به دنبال داشت.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن برحذر داشتن بانک‌ها از رشد بی‌محابای ترازنامه‌ افزود: بانک‌ها باید به‌گونه‌ای عمل کنند که رشد ترازنامه‌‌شان را متناسب با وضعیت ترازنامه و ریسک بانک تنظیم کنند و به بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی کمک ‌کنند.

همتی با اشاره به عملکرد بانک‌ها در خصوص تسهیلات تکلیفی خرید تضمینی گندم گفت: بانک‌ها تاکنون ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این زمینه پرداخت کرده‌ا‌ند که تا رسیدن به نقطه هدف و پایان این تکلیف، راه زیادی باقی نمانده است.

 وی تصریح کرد : شبکه بانکی در یک ماه و نیم اخیر برای تسهیلات کرونایی واحدهای کسب و کار اقدامات خوبی انجام داده‌اند و ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند و لازم است در مقوله تسهیلات ودیعه مسکن نیز آن بخش از کار که به عهده شبکه بانکی است از جمله روند بررسی پرونده‌ها را تسریع بخشند و شرایط پرداخت این سرفصل تسهیلات را منطبق با ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا با سرعت بیشتری به پیش ببرند.

رئیس کل بانک مرکزی بر لزوم توجه بیشتر شبکه بانکی به طرح گواهی اعتبار مولد (گام) تاکید کرد و افزود: این طرح از جمله طرح‌هایی است که متناسب با شعار سال و جهش تولید می‌تواند از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط حمایت‌های جدی کند و بر همین اساس ضرورت دارد بانک‌ها بیش از گذشته به آن بپردازند. وی گفت: شرایط پیوستن بانکهای خصوصی به طرح گام را به زودی فراهم می‌کنیم.

دراین جلسه مدیران بانکها ضمن طرح مسائل و مشکلات خود پیشنهادهایی برای پیشبرد امور بانکی ارائه کردند.