ضرورت تشخیص و درمان به‌هنگام بیماری‌های مردان

از مهمترین بیماری‌های مردان بزرگی خوش‌خیم پروستات، سرطان پروستات، سنگ‌های کلیه و مثانه، سرطان بیضه، ناباروری، ناتوانی جنسی، واریکوسل، عفونت‌های ادراری، سرطان کلیه و غیره بوده که لازم است در هفته سلامت مردان توضیحی کلی و مختصر درباره این موارد داده شود.

به گزارش سرویس سلامت بانگ اقتصاد، دکتر علیرضا رضایی، جراح کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان، درخصوص پروستات و تهدیدهای آن گفت: یکی از بیماری‌های شایع در مردان، بزرگی پروستات بوده که این امر منجر به علائم ادراری، خون در ادرار، عفونت‌های ادراری و گاها سنگ مثانه و نارسایی کلیه، پایین آمدن کیفیت زندگی، بی‌اختیاری ادرار و حتی مرگ می‌شود و به همین خاطر لازم است آقایان به محض دیدن علائم ادراری به پزشک ارولوژیست مراجعه و از عواقب خطرناک بیماری جلوگیری گردد.

وی افزود: در موارد خفیف بیماری با درمان‌های دارویی مشکل بیمار حل خواهد شد ولی اگر بیمار دچار عفونت‌های مکرر ادراری، سنگ مثانه، ادرار خونین، نارسایی کلیه، عدم توانایی در دفع ادرار و نیاز به سونداژ و عدم پاسخ به درمان دارویی باشد باید تحت درمان جراحی قرار گیرد.

رضایی در ادامه عنوان کرد: لازم است تمام آقایان از سن 50 سالگی سالیانه یک بار آزمایش PsA داشته باشند و تحت ویزیت متخصص ارولوژی قرار گیرند تا تشخیص زودرس سرطان پروستات برای آنها داده شود. البته این امر برای افراد با سابقه خانوادگی سرطان پروستات باید از 40 سالگی صورت گیرد.

در ضمن برای تشخیص زودرس سرطان مثانه لازم است آقایان و خانم‌ها بصورت مکرر آزمایش ادرار و سونوگرافی و گاها سیستوسکوپی (دیدن داخل مثانه با دوربین) توسط ارولوژیست قرار گیرند و همچنین برای تشخیص زودرس سرطان کلیه نیز آزمایش ادرار و سونوگرافی و ویزیت ارولوژیست ضروری است.

این جراحی کلیه و مجاری ادراری افزود: برای تشخیص زودرس سرطان بیضه (یکی از سرطان‌های شایع در مردان جوان می‌باشد) لازم است آقایان بصورت مکرر بیضه خود را معاینه کرده و در صورت یافتن هر نوع توده یا یافته غیرطبیعی دیگر جهت بررسی کامل به ارولوژیست مراجعه کنند.

نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که جهت پیشگیری از تمامی تومورها از مصرف سیگار، الکل، مواد مخدر، پرهیز نموده و رژیم غذایی کم چرب، کم پروتئین و پر از غلات و میوه‌جات را در دستور مصرف قرار دهند و از نظر فیزیکی با تحرک مناسب از چاقی جلوگیری کرده و مصرف مایعات را در رژیم غذایی داشته باشند.
همچنین، یکی از بیماری‌های شایع ارولوژی ایجاد سنگ‌های کلیه است که گاها بدون علامت بوده و تا زمانی که بیمار دچار نارسایی کلیه نشود بیمار هیچگونه علامتی از خود نشان نمی دهد و لازم است افراد برای پیشگیری از سنگ کلیه به اندازه کافی آب بنوشند (روزی حداقل ده تا ١٢ لیوان آب)، تحرک مناسب داشته باشند و در مصرف نمک ، گوشت قرمز و چربی زیاده روی نکرده و از مصرف نوشابه‌های گازدار و مشروبات الکلی جلوگیری کرده و حتما بصورت دوره‌ای جهت ویزیت به متخصص ارولوژی مراجعه فرمایند.

وی درخصوص نامگذاری هفته سلامت مردان گفت: هر سال در اسفند ماه ما شاهد برگزاری هفته سلامت مردان هستیم که در کل دنیا از سالیان قبل وجود داشته است ولی در ایران چند سالی است که در حال برگزاری بوده و علت نامگذاری این هفته به نام سلامت مردان تاکید بر سلامت عمومی آقایان و توجه به بیماری‌های مختص به مردان بوده و اینکه آقایان به بیماری‌های ناشناخته خود آگاه بوده و با مراجعه به موقع از وخیم شدن بیماری جلوگیری کنند.

این جراح کلیه و مجاری ادراری درباره ناباروری در مردان و علل ناتوانی جنسی آقایان نیز گفت: ناتوانی جنسی در سال‌های اخیر در میان آقایان بشدت شایع شده است که این امر گاها باعث اختلافات خانوادگی می‌شود و علل مختلفی از جمله علل هورمونی، عروقی، عصبی، دارویی، جراحی، ضربه و تصادف و علل روانی دارد که عمدتا به خاطر مسائل روحی روانی بوده ولی از جمله علل غیر روحی و روانی  می‌توان به بیماری دیابت، فشار خون، کم کاری و پرکاری تیروئید، بیماری‎های پروستات، داروها و غیره اشاره کرد.

وی یکی دیگر از مشکلات عمده آقایان را ناباروری دانست و گفت: بیماری ناباروری یکی از بیماری‌هایی است که لازم است آقایان جهت تشخیص زودرس آن به پزشک متخصص ارولوژی جهت معاینه و انجام آزمایشات کامل مراجعه کنند.

همچنین، ناباروری می‌تواند علل مختلفی از جمله واریکوسل ، اختلالات هورمونی، اختلالات ژنتیک، مسائل عفونی، تومورهای بیضه، مصرف داروها، اختلالات مادرزادی، ضربه و تصادف، جراحی‌های قبلی، مصرف سیگار، الکل، مواد مخدر داشته باشد که انشالا در جلسات بعدی درمورد آن توضیح خواهیم داد.
دکتر رضایی در پایان به عوارض ویروس کرونا و جنبه‌های روانی ناشی از این ویروس و مصرف بی‌رویه برخی داروها و مکمل‌ها در این دوران اشاره کرد و گفت: عارضه ناباروری و ناتوانی جنسی بر بیمارانی که در این دوران به کرونای شدید دچار شده‌اند مشهود است.

گفتنی است؛ دکتر علیرضا رضایی، جراح کلیه و مجاری ادراری، ناباروری، فلوشیب فوق تخصصی ناباروری مردان و آی وی اف(آندرولوژی) پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع دکترای عمومی در سال ١٣٨٠ و دریافت مدرک تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دوره تخصصی در زمینه ناباوری در مرکز ناباروری رویان را گذراند.
دکتر رضایی از سال ١٣٨٨ عضو انجمن ارولوژی ایران و از سال ١٣٩٨ عضو انجمن ناباروری ایران بوده، همچنین از سال ٢٠٠٨ به عضویت در انجمن ارولوژی اروپا و جهان درآمد و رتبه اول دوره پزشکی دانشگاه علوم پزشکی را کسب کرد.

از سوابق و دستاوردهای دکتر رضایی می‌توان به مواردی نظیر نفر اول دوره پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان فارغ التحصیل سال ١٣٨٠ ، رتبه سوم بورد ارولوژی کشوری در سال ۱۳۸۸، دستیار ممتاز و نمونه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال‌های ١٣٨۵ و ١٣٨٨، عضو افتخاری انجمن حمایت از معلولین کشور، شرکت در کنگره ارولوژی اروپا در کشور ترکیه در سال ١٣٨۶، ریاست بیمارستان امام خمینی سقز در سال‌های ۱۳۹۳ و۱۳۹۴، رییس هیات انتظامی نظام پزشکی سقز در دو دوره متوالی از سال ١٣٩٢ تابحال، رییس هیات پزشکی ورزشی از سال ۱۳۹۳ تاکنون، پزشک نمونه کشوری در سال ۱۳۹۴، موسس انجمن بیماری‌های سرطانی از سال ۱۳۹۷ تاکنون، رییس هیات مدیره انجمن بیماری‌های سرطانی سقز، تالیف کتب درمان مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات و درمان اوژانس های مغز و اعصاب، دوره تکمیلی جراحی کف لگن و بی اختیاری ادراری از آلمان، اولین عمل جراحی پیوند مجرا در استان کردستان توسط دکتر رضایی، اولین عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی و رادیکال سیستکتومی در شهرستان سقز توسط دکتر علیرضا رضایی، اولین عمل جراحی بوکال گرافت مجرای ادراری در استان کردستان توسط دکتر رضایی، راه‌اندازی اولین مرکز یورودینامیک ( نوار مثانه ) در استان کردستان، انجام بیش از هزار عمل جراحی اسلینگ و انواع جراحی بی اختیاری ادراری در استان کردستان، انجام اولین بیوپسی پروستات ( نمونه برداری پروستات ) با گاید سونوگرافی در شهرستان سقز، انجام بیش از ده هزار عمل جراحی ارولوژی و راه‌اندازی اقدامات کامل ارولوژی در منطقه کردستان و سقز و پذیرش بیماران زیاد از کردستان عراق، اولین پیوند مجرای ادرار با استفاده از مخاط دهان در استان کردستان در شهر سقز اشاره کرد.

همچنین ارائه خدمات کاملا رایگان برای افراد بی‌بضاعت در شهرستان‌ها و تهران، همکاری با خانه‌های سلامت مناطق 22گانه و شهرداری‌ها از جمله فعالیت‌های دکتر رضایی در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی به حساب می‌آید.

انتهای پیام/