عدم توجه به نظرات علمی و کارشناسی درباره برجام

یک استاد دانشگاه و نویسنده کتاب «اقتصاد مقاومتی و برجام» از عدم توجه به نظرات علمی و کارشناسانه درباره برجام و مشکلات پس از آن انتقاد کرد.

به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از اقتصاد پویا، پروفسور محمد شریف ملک‌زاده با بیان این مطلب افزود: در کتاب «اقتصاد مقاومتی و برجام» که شش سال پیش به رشته نگارش درآوردم به چهار موضوع مهم درباره برجام پرداختم که متاسفانه در دولت گذشته به آنها توجه نشد.

نویسنده کتاب «اقتصاد مقاومتی و برجام» خاطرنشان کرد: اولین موضوعی که در این کتاب به آن پرداخته و پیش‌بینی نمودم ، افزایش مستمر قیمت مسکن و اجاره‌بها پس از توافق‌نامه برجام بود که متاسفانه این پیش‌بینی کاملاً درست از آب درآمد و محقق شد.

ملک‌زاده ادامه داد: دومین موضوعی که در کتاب نسبت به آن هشدار دادم بالارفتن قیمت ارز پس از برجام بود که حتی می‌تواند منجر به یک جنگ ارزی در کشور شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه اظهار داشت: دیپلماسی سومین حوزه‌ای بود که در کتاب «اقتصاد مقاومتی و برجام» بر آن متمرکز شدم و توصیه کردم با توجه به ارتباطاتی که در زمینه اقتصادی با امارات داریم و روابط ناسالم و پنهانی این کشور با رژیم صهیونیستی ، بهتر است ارتباط خود را با این همسایه جنوبی کم کنیم. همچنین پیش‌بینی میشد که در آینده‌ای نزدیک امارات و رژیم صهیونیستی تفاهم کرده و وارد یک رابطه سیاسی علنی شوند که این اتفاق هم افتاد.

ملک‌زاده درباره چهارمین موضوع محوری در کتاب «اقتصاد مقاومتی و برجام» نیز توضیح داد: یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح در این کتاب بحث دیپلماسی غذا و امنیت غذایی پس از برجام بود. در آن‌جا پیشنهاد نمودم‌ تا وزارت جهاد کشاورزی در دولت گذشته یکی از برنامه‌های اصلی خود را بر امنیت غذایی به خصوص در حوزه حبوبات، پروتئین و دانه‌های روغنی متمرکز کند که متاسفانه به این توصیه نیز از سوی وزیر جهاد کشاورزی و سایر دولتمردان وقت توجهی نشد.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر در پایان اظهار امیدواری کرد که دولت سیزدهم برای عبور از بحران‌ها، بهبود وضع اقتصادی کشور و تامین معیشت مردم به موضوعات مهم مطرح شده در کتاب «اقتصاد مقاومتی و برجام» توجه ویژه‌ای داشته باشد.

گفتنی است، علاقمندان می‌توانند برای تهیه و دسترسی به کتاب «اقتصاد مقاومتی و برجام» به سایت specialintresttourism.ir مراجعه کنند. همچنین گزارش تصویری این خبر به آدرس www.aparat.com/v/JPFWH در دسترس است.

انتهای پیام/