فراخوان جشنواره ملی خاطره نویسی «راویان سلامت» منتشر شد

فراخوان جشنواره ملی خاطره نویسی «راویان سلامت» باهدف مستندسازی و گردآوری خاطرات عموم شهروندان کشور در دوران اپیدمی کرونا منتشر شد.

بانگ اقتصاد به نقل از صبای سلامت،  روایت‌گری امری مهم و تاثیر گذار برای ثبت وقایع به همان شکلی است که اتفاق افتاده‌اند. در دورانی که رسانه‌های متعدد و بی‌شماری در فضای حقیقی و مجازی، دست به انعکاس اخبار، وقایع، اتفاقات و حوادث گوناگون با اهداف مشخص شده می‌زنند، روایت‌گری در زمان خود اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند.

نکته مهمی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خویش در جمع پرستاران و تعدادی از اعضای خانواده‌های شهدای مدافع سلامت در تاریخ ۲۱ آذر ماه جاری در بیان ضرورت روایت حقیقیِ این‌گونه به آن اشاره می‌کنند که:«اگر این کار نشود که در موارد متعدد نشده است، دشمن روایت تحریف‌آمیز و دروغ خود را در افکار عمومی جاری، و با عوض کردن جای ظالم و مظلوم، اقدامات مستمر ظالمانه خود را توجیه می‌کند».

به دنبال شیوع ویروس کرونا طی دو سال گذشته در کشور عزیزمان ایران، مسئولان، کادر درمان، پزشکان، پرستاران، دانشجویان، دستیاران، بهیاران، بسیج مردمی، بسیج محلات، سپاه پاسداران و ارتش در سخت‌ترین شرایط و با وجود امواج سهمگین تحریم، تلاش کردند که در میانه بار سنگین اقتصادی ایجاد شده، بر مشکلات دارویی، نبود ملزومات بهداشتی، کمبود سرم و ونتیلاتور و ساخت واکسن فائق آیند.

در این مسیر اگر چه تعداد زیادی از عزیزانمان در کادر درمان به مقام شهادت نائل آمدند و بسیاری از این مردمان دوست‌داشتنی به کام مرگ کشیده شدند، اما لحظات بی‌نظیر و دقایق زیبایی از ایثار، مهربانی، همراهی، همزبانی و عشق رقم خورد که ثبت و روایت این لحظات امری مهم و ضروری است.

بر این اساس نخستین جشنواره خاطره‌نویسی ملی «راویان سلامت» تلاش دارد تا شرایطی برای روایت‌گری‌های ناب شما عزیزان که در این دوران ممکن است عضوی از کادر درمان و یا بیمار کرونایی بستری شده در مراکز درمانی و یا دانشجوی عزیزی بوده باشید که در این مدت مجاهدانه در صف ابتدایی مبارزه با این بیماری قرار داشته، فراهم سازد.

اهداف برگزاری

معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بنا دارد تا جلوه‌های درخشان ارزش‌های انسانی، اخلاقی، فرهنگی و معنوی را در دوران همه‌گیری ویروس کرونا در قالب ثبت خاطرات و تاریخ شفاهی گردآوری کند.

به همین منظور مفدا با تکیه بر این کلان‌ارزش‌ها و با هدف امیدآفرینی و آگاهی‌بخشی، این خاطرات را به صورت گسترده و بدون محدودیت معرفی و منتشر خواهد کرد. علاقمندان در طول این جشنواره می‌توانند خاطرات تلخ و شیرین خود از نحوه مواجهه با این بیماری فراگیر و فائق شدن بر مشکلات این ویروس را ثبت و روایت کنند.

بخش‌های جشنواره

جشنواره ملی خاطره‌نویسی «راویان سلامت» شامل دو دسته برنامه در «بخش‌ خاطره‌نویسی» و «بخش‌ تاریخ شفاهی» است تا بتواند پرتو گسترده‌ای بر مشکلات شیوع کرونا و تاثیرات فراوان آن بر مسائل فرهنگی، اقتصادی، علمی، آموزشی و اجتماعی بیاندازد.

بخش‌ خاطره‌نویسی

این جشنواره هیچ گونه محدودیتی برای شرکت کنندگان ندارد و از تمامی آحاد جامعه دعوت به مشارکت شده تا بتوانند خاطرات‌شان را با نام و عنوان خودشان به صورت مکتوب درج کنند.

بخش‌های خاطره‌نویسی جشنواره ملی «راویان سلامت» شامل بخش‌های زیر است:

۱-خاطرات مردم و مراجعان در مراکز درمانی و بهداشتی

۲- نمایش ایثار و مجاهدت‌های مدافعین سلامت

۳-خاطرات کادر درمان در مراکز درمانی و بهداشتی

۴-خاطرات افراد در خط مقدم مقابله با کرونا

۵-خاطرات افراد از فعالیت‌های جهادی، پیشگیرانه و اطلاع‌رسانی در زمینه مقابله با کرونا

۶-خاطرات کادر نظام سلامت در دوران بیماری

۷-موضوعات آزاد از نحوه مواجهه با ویروس کرونا و مقابله با آن

بخش‌ تاریخ شفاهی

عموم شهروندان سراسر کشور در سطح کادر درمان، بیماران کرونایی، مراجعان به مراکز درمانی، مدیران، اساتید، کارمندان و دانشجویان می‌توانند تجربیات خود در دوران بیماری، مراجعه یا حضور در مراکز درمانی، خاطرات بیماران از کادر درمان و حضور در خط مقدم مقابله با کرونا را به صورت تصویری و در قالب‌های تصویری یا مصاحبه‌محور را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. تاریخ شفاهی باید بر اساس اصول ژورنالیستی و در قالب مصاحبه‌های جذاب ارائه شو

‌مقرّرات عمومی جشنواره

-جشنواره خاطره‌نویسی ملی «راویان سلامت» محدویت سنی جهت مشارکت ندارد.

-افراد می‌توانند به خاطرات و تاریخ شفاهی مکتوب یا تصویری خود عکس‌ها، فایل‌ها و مستندات خود را اضافه کنند. طبیعتا این ضمائم به جذابیت و ارزش موضوع اضافه خواهد کرد.

-محدودیتی در جهت تعداد کلمات برای ثبت خاطرات وجود ندارد، اما بهره‌گیری از اصول درست نویسی مورد تاکید است.

– در صورتی که متن مکتوب خاطرات کمتر از  ۷۵۰ کلمه باشد در باکس مورد نظر در صفحه ثبت اثر قرار داده شود و در صورت بیشتر بودن تعداد کلمات باید آن را در قالب فایل ورد (WORD) پیوست کرد.

-آثار ارزیابی و ارسال شده به سایر جشنواره‌ها و پویش‌های مقابله با کرونا پذیرفته می‌شود.

– فایل ویدئوها باید با حجم حداکثر ۱۵۰ مگابایت در سایت جشنواره بارگذاری شود.

-جشنواره به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود اما از میان مشارکت‌کنندگان در بخش‌های خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی تقدیر شده و جوایزی به آن‌ها اهدا می‌شود.

– از آن‌جا که شرایط همه‌گیری و ادامه یافتن شیوع ویروس کرونا قابل پیش‌بینی نیست، جشنواره بدون محدویت زمانی و در ایام شیوع کرونا به صورت مستمر برگزار می‌شود و از برگزیدگان جشنواره در طول سال تقدیر می‌شود.

-دبیرخانه مجاز به استفاده از آثار ارسالی در بخش‌های مختلف رسانه‌ای جشنواره (کتاب، نشریه روزانه، تیزر، فضای مجازی و سایر رسانه‌ها) خواهد بود.

متقاضیان شرکت در جشنواره خاطره‌نویسی ملی «راویان سلامت» می‌توانند از طریق مراجعه به سایت رسمی جشنواره به آدرس  https://www.mefda.ir/news/۲۶۲۰۰۸  ، نسبت به عضویت، ثبت‌نام، تکمیل فرم شرکت در جشنواره و بارگذاری نمونه‌های آثار خود، مطابق مقررات فراخوان اقدام کنند. علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه به شماره تماس‌های ۰۲۱-۸۱۴۵۵۵۴۹و ۸۱۴۵۵۷۲۷ تماس برقرار کنند. همچنین کانال خبری با آیدی https://t.me/mefda و صفحه اینستاگرامی آن به نشانیhttps://www.instagram.com/mefda.ir برای انتشار اخبار  و رویدادهای جشنواره در دسترس علاقمندان قرار دارد.

برای ورود به سامانه جشنواره ملی خاطره نویسی «راویان سلامت» اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/