فروغ فرخزادبانوی شاعره الهام بخش یا قانون شکن؟!

دوشنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۳۴۵ یک روز برفی در تهران مطابق کتاب شهر آشوب به قلم مریم جعفری فروغ فرخزاد آن روز پیش از تصادف طی دیداری با مادرش به شوخی گفت:شاید یک روز دوشنبه برفی مثل امروز من بمیرم مرگ شاید اصلا چیز عجیبی نیست!

به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از گیل فام،  وقتی خبر تصادف فروغ را به مادرش دادند مادرش داد میزد:دخترم میمیره آخه امروز دوشنبه هست!
فروغ فرخزاد بانوی شاعره نوپردازی که حتی در عصر فعلی نیز منتقدان بسیاری دارد. وچه بسیار منتقدانی که معتقدند فروغ اصلا شاعر نبوده!
اما در مقابل چنین منتقدانی طرفداران بسیازی نیز به چشم میخورد که معتقدند فروغ نمونه یک زن طغیانگر و الهام بخش بوده که خلاف جهت آب شنا کرده است و باعث جسارت بخشی حتی مردان بسیاری نیز شده بود تا چرسد زنانی که از استبداد مردانی نظیر پدر،برادر و همسر رنج میبردند.
فروغ فرخزاد از خود شخصیتی آزاده، جسور،طغیانگر و در عین حال احساساتی و شکننده به تصویر کشیده از آثار فروغ فرخزاد میتوان از ۵ کتاب شعر وی با عناوین اسیر، دیوار، تولدی دیگر و ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد نام برد.
وی همچنین در آثار مستندی همچون مستند خواستگاری، فیلم آب و گرما، مستند این خانه سیاه است که به نحوه زندگی جذامی ها پرداخته بود(فیلمی مشترک از فروغ فرخزاد و ابراهیم گلستان)و فیلم خشت و آینه همکاری داشته.
در سال ۱۳۸۱ ناصر صفاریان سه فیلم مستند با نام های جام جان، اوج موج و سرد سبز درباره زندگی فروغ فرخزاد تولید کرده و در این مستندات با افرادی همچون توران وزیری تبار(مادر فروغ)پوران فرخزاد(خواهر فروغ) امیر مسعود فرخزاد(برادر فروغ)کاوه گلستان(فرزند ابراهیم گلستان) پرویز شاپور همسر سابق فروغ و افرادی دیگر مصاحبه شد.
نکته جالبی که کاوه گلستان فرزند ابراهیم گلستان (عاشق فروغ) گفت این بود که :پدرم با نرگ فروغ مرد!
فروغ فرخزاد یکبار با پرویز شاپور که از بستگان مادری وی بود ازدواج کرد که حاصل این ازدواج پسری بنام کامیار بود که این ازدواج منجر به طلاق گردید و سپس فروغ در سن ۲۴ سالگی با ابراهیم گلستان آشنا شد که ابراهیم متاهل بوده این دو عاشق یکدیگر شدند و طبق مستندات ابراهیم و همسرش رابطه بسیار سردی حتی پیش از فروغ با یکدیگر داشتند و با ورود فروغ به زندگی ابراهیم صفحه جدید و پرچالشی در زندگی همه آنها باز شد و به تدریج همسر ابراهیم گلستان(فخری گلستان) نیز حضور فروغ را در زندگی شان پذیرفت اما این دو هیچوقت باهم ازدواج نکردند.

فروغ اصلا دوست نداشت که گلستان از همسر و فرزندانش جدا شود بسیاری از افراد فروغ را محکوم به حضور در زندگی مردی متاهل و گلستان را محکوم به خیانت کردند (که البته من نیز به شخصه با این حضور بشدت مخالف میباشم)اما وقتی به درون زندگی این دو میرویم در میابیم که گلستان و همسرش از آنجایی ک دخترعمو و پسرعمو بودند گویا مطابق رسومات قدیمی این دو را به هم ناف بری کرده بودند و پشت این ازدواج هرگز عشق دوطرفه ای نبوده و فروغ نیزبه دلیل احساس تنهایی و افسردگی که داشت پذیرای یک عشق واقعی بوده که از بد ماجرا این عشق از سمت یک مرد متاهل برای وی رقم خورد.
درمورد خانواده فروغ باید گفت که خواهر بزرگ فروغ یعنی پوران فرخزاد در نهم دی ماه ۹۵ در اثر ایست قلبی درگذشت او نزدیک ترین خواهر فروغ بوده و درست مانند برادرش فریدون فروغ را درک میکرد فریدون فرخزاد که برادر تاثیر گذار فروغ بوده در سال ۱۳۷۱ در آلمان ترور شد رابطه فروغ و فریدون بسیار صمیمی بوده دکتر امیرمسعود فرخزاد و گلیوریا فرخزاد دیگر خواهر و برادر فروغ بوده اند که اطلاعات بخصوصی از آنها در دست نیست.
فروغ فرخزاد از همسر اولش یعنی پرویز شاهپور فقط یک فرزند بنام کامیار دارد که در سال ۱۳۹۷ در اثر ایست قلبی در گذشت همینطور فروغ حضانت پسری بنام حسین منصوری را بعهده گرفته بود که لازم به ذکر است حسین فرزند یک فرد جذامی بوده که طی ساخت مستند این خانه سیاه است با وی آشنا گشت و حضانت او را بعهده گرفت.

انتهای پیام/