نگاهی به چند شاخص عملیاتی در بیمه آسماری

شرکت بیمه آسماری با تلاش همه کارکنان، شرایط مطلوبی را تجربه می کند. این شرکت اکنون در ابعاد مختلف به یک سازمان کاملا حرفه‌ای تبدیل شده است و این را به گواه اطلاعات و آمار موجود می توان مشاهده کرد.

بانگ اقتصاد، بیمه آسماری در حوزه سرمایه گذاری روند متفاوتی را در پیش گرفته است. به عنوان مثال این شرکت در حوزه بورس فعالیت ندارد، چون حتی در زمان رشد شاخص‌ نیز بسیاری از کارشناسان نسبت به حبابی بودن آن هشدار می دادند. ترجیح شرکت بیمه آسماری این است که در حوزه‌های امن فعالیت مالی داشته باشد، از این رو منابع شرکت بیشتر در قالب دارایی‌های ثابت، املاک، سپرده، اوراق و … متمرکز است.

بخش عمده پرتفوی بیمه آسماری از حوزه بیمه‌های درمان است و حوزه بیمه‌های درمان به پشتوانه نقدشونده سریع نیاز دارد.

متأسفانه شاید تعدادی از شرکت‌های بیمه پرداخت خسارت بیمه‌گذاران را با تأخیر انجام می دهند تا از رسوب پول برای مواردی مانند سرمایه‌گذاری در بورس استفاده کنند، اما استراتژی بیمه آسماری این است که به تعهدات خود در لحظه پاسخ دهد، بنابراین چون نمی‌توان تخمین زد که خسارات حوزه بیمه‌های درمان به چه میزان نقدینگی نیاز دارد و از طرفی امکان به تعویق انداختن پرداخت ها وجود ندارد، لذا ترجیح می‌دهیم سرمایه‌گذاری‌های امن و با سرعت نقدشوندگی بسیار بالا داشته باشیم.

به طور کلی بیمه آسماری ترجیح می‌دهد حتی یک روز هم ایفای تعهدش را به تأخیر نیندازد و از سوی دیگر در حوزه‌های پر ریسک هم ورود نکند.

شرکت بیمه آسماری جزو معدود شرکت‌هایی است که از حوزه عملیات بیمه‌گری، سود تحصیل کرده است. بیش از 80 درصد سود این شرکت در سال 98، سود حاصل از عملیات بیمه‌گری است و این عدد در شرایطی حاصل شده که سود عملیات بیمه‌گری در کشور به طور کلی کاهش دارد.

مطالبات شرکت نیز در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد و مطالبات سررسید نشده شرکت بیمه آسماری طبق عرف بازار است. حجم مطالبات سررسیدشده نیز کمتر از سه درصد پرتفوی شرکت است و در نهایت مطالبات لاوصول و مشکوک‌الوصول هم در شرکت وجود ندارد.

بیمه آسماری در سال جاری افزایش سرمایه را در دستور کار دارد و امیدواریم با طی مراحل قانونی، این موضوع هر چه سریعتر به نتیجه برسد.

پرتفوی شرکت در سال ۹۸ نسبت به سال قبل آن تقریبا دو برابر شد، در حالی که نسبت خسارت کاهش قابل توجهی داشت. سود شرکت هم در مقایسه با سال ۹۷ بیش از سه برابر شد و امیدوارم این روند برای سال ۹۹ هم به خوبی ادامه پیدا کند.

نگارنده : علیرضا یزدان دوست