کد خبر: 514
سه شنبه , 30 آذر 1400 - 16:04
نگران‌کننده‌ترین بخش بودجه سال ۱۴۰۱

بودجه سال ۱۴۰۱ دارای چالش‌های کاهش چشمگیر شفافیت، افزایش غیرمتعارف مالیات‌ستانی بدون تمرکز و توجه بایسته به فعالیت‌های غیرمولد است.

بانگ اقتصاد به نقل از تیترنیوز، بودجه سال ۱۴۰۱ در حالی توسط دولت سیزدهم به مجلس ارائه شده که براساس اظهارات مقامات دولت این بودجه با فرض ادامه تحریم‌های ایران نوشته شده است. این در حالی است که فعالیت‌های دولت رئیسی برای برداشته شدن تحریم‌ها به حداکثر خود رسیده و علاوه براینکه تیم مذاکره کننده دولت در وین در حال مذاکره با قدرت‌های جهانی است وزیر امور خارجه و رئیس جمهور نیز سطح روابط خارجی خود را پیرامون برداشته شدن تحریم‌ها افزایش داده اند. دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی ایران را ۸ درصد در نظر گرفته و ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده است. در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مالیات واردات سیگار افزایش و معافیت مالیاتی موسسات آموزشی کنکور حذف شده است. از سوی دیگر، خودرو‌های گران‌تر از یک‌میلیارد تومان مشمول مالیات پلکانی خواهند شد. همچنین براساس برنامه تعریف‌شده در سیما، هزینه دستمزد هر یک ساعت تولید برنامه حدود یک‌میلیارد تومان خواهد بود که از بودجه عمومی دولت تامین خواهد شد.

رئیسی و اعضای دولتش به خوبی به این نکته آگاهی دارند که در شرایطی که اقتصاد کشور تحت تأثیر تحریم‌ها قرار دارد و روابط تجاری ایران با کشور‌های دیگر به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده، در کوتاه مدت نمی‌تواند به اهداف خود برسد. این در حالی است که باید فرض بگیریم همه برنامه‌های اقتصادی دولت رئیسی در داخل کشور به نتیجه برسد که با توجه به موانع جدی، دور از ذهن به نظر می‌رسد. رئیسی در شرایطی قرار گرفته که اگر برخلاف شعار‌های انتخاباتی خود عمل کند و پایگاه اجتماعی وی ریزش کند عملأ به یک دولت بدون پشتوانه تبدیل می‌شود که با مطالبات حداکثری جامعه مواجه است. با این وجود رئیسی بیش از هر کسی به نتیجه مذاکرات وین چشم دوخته است. رئیسی قصد دارد دستآورد‌های مذاکرات هسته‌ای را به بودجه سال آینده تزریق کند تا بتواند به اهداف خود در بودجه دست پیدا کند. براساس بودجه سال ۱۴۰۱ ایران قرار است روزانه یک میلیون و دویست هزار بشکه به قیمت ۶۰ دلار بفروشد. این در حالی است که اگر تحریم‌های ایران برداشته شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تحریم‌های نفتی است این احتمال وجود دارد که میزان فروش نفت ایران به دو میلیون و پانصد هزار بشکه در روز نیز برسد.

انتهای پیام/