کد خبر: 899
سه شنبه , 11 مرداد 1401 - 15:48
چینووا مکمل زنجیره استارتاپی کشور

استارتاپ استودیوی "چینووا" مکمل زنجیره استارتاپی کشور، نام خود Chainova را از ترکیب دو کلمه Chain به معنی زنجیره و Nova به معنی ستاره جدید گرفته است تا هم فعالیت در حوزه بلاک‌چین (زنجیره بلوک) را نشان دهد و هم بر تعهد خود مبنی بر ساخت زنجیروار ستاره‌های جدید در زیست‌بوم کارآفرینی و استارتاپی ایران تاکید کند.

به گزارش بانگ اقتصاد، نشست خبری با موضوع معرفی اهداف و برنامه‌های استارتاپ استودیو چینووا با حضور دکتر حامد ساجدی مدیرعامل شرکت شناسا و رئیس هیات مدیره چینووا، مهندس مصطفی نقی‌پورفر موسس و عضو هیات مدیره چینووا، دکتر محمدرضا قدوسی مدیرعامل و عضو هیات مدیره چینووا و سایر اعضای هیات مدیره با حضور نمایندگانی از انجمن بلاک‌چین و انجمن فین‌تک ایران در جمع شماری از اصحاب رسانه روز دوشنبه دهم مرداد ماه ۱۴۰۱ در محل کافه سینرژی برگزار شد.

شناسا، نهاد نوآور در زیست‌بوم کارآفرینی ایران

در ابتدای این نشست، دکتر ساجدی، ضمن خیر مقدم به حاضرین، تاریخچه مختصری از شکل‌گیری شناسا ارایه داد.

وی گفت: شناسا با بیش از ١٠ سال فعالیت مستمر در زیست‌بوم کارآفرینی کشور، در ابتدا خود را تنها یک سرمایه‌گذار می‌دیده است، حال آنکه به مرور این نگرش تغییر کرده و در حال حاضر این شرکت به عنوان نهاد نوآور گروه مالی پاسارگاد فعالیت می‌کند. بدین ترتیب شناسا خود را متعهد به نوآوری در توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و استارتاپی کشور دانسته و آغاز کننده جریان‌های نوین برای تکمیل زنجیره ارزش خود خواهد بود. در این راستا ایشان ضمن اشاره به وجود بازوهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر، شتابدهی و تامین مالی جمعی در سبد خدمات قابل ارایه شناسا به زیست‌بوم کارآفرینی ایران، از تکمیل این زنجیره با تاسیس خدمت‌رسانی جدیدی در قالب مدل استارتاپ استودیو خبر داد.

ساجدی درباره شکل‌گیری ایده چینووا افزود: تجربه یک دهه فعالیت، شناسا را به این نتیجه رسانده که بسنده کردن به ایده‌های بیرونی کافی به نظر نمی‌رسد و می‌توان در قالب مدل استارتاپ استودیو، ایده‌های خلاقانه‌ای را در درون مجموعه پرورش داد. به همین منظور استارتاپ استودیوی چینووا با تمرکز بر حوزه بلاک‌چین شکل گرفت تا فتح بابی در مجموعه شناسا بوده و بتوان از این مدل در سایر حوزه‌ها نیز استفاده کرد.

مدل استارتاپ استودیو

مدل کار استارتاپ استودیوها و نرخ موفقیت بالای آنها در ساخت استارتاپ‌های موفق باعث شده در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به این سبک از مجموعه‌های توسعه زیست‌بوم کارآفرینی گردد. استارتاپ استودیوها با گرد هم‌آوردن کارآفرینان و متخصصان در یک حوزه خاص و با تمرکز بر روی آن حوزه شکل می‌گیرند تا بتوانند با بهره‌گیری از تخصص افراد در آن حوزه‌، نرخ موفقیت ساخت استارتاپ‌های جدید را افزایش دهند. تمرکز بر حوزه خاص، پشتیبانی با متخصصان و کارآفرینان با تجربه و استفاده از ایده‌های اعتبارسنجی شده، اصلی‌ترین دلایل موفقیت مدل استارتاپ استودیوها به عنوان کارخانه‌های تولید استارتاپ به حساب می‌آیند.

مراحل کار در چینووا، تضمینی برای موفقیت

در ادامه مراسم دکتر قدوسی درخصوص مدل کار استارتاپ استودیو چینووا توضیحاتی ارایه داد.

وی گفت: در استارتاپ استودیو چینووا مدل ۵ مرحله‌ای طراحی شده تا ساخت استارتاپ‌های موفق را بیش از پیش ممکن سازد. گام نخست "ایده‌پردازی" نام دارد. مرحله‌ای که در آن جرقه‌های ناگهانی و مشکلات روزمره طی فرآیندی به ایده‌های خلاقانه تبدیل می‌شوند. گام بعدی "انتخاب ایده" نام دارد و در طی آن از بین انبوه ایده‌های تدوین شده در چینووا، خلاقانه‌ترین‌ها، جذاب‌ترین‌ها و ممکن‌ترین‌ها انتخاب می‌گردند تا وارد گام بعدی شوند. گام سوم با عنوان "اعتبارسنجی" جایی است که کارآفرینان بیرونی به چینووا ملحق می‌شوند تا ایده‌های انتخاب شده را اعتبارسنجی کنند. ایده‌هایی که از گام سوم عبور کرده و وارد گام بعدی یعنی "ساخت استارتاپ" می‌شوند، مبنای تاسیس استارتاپ‌های جدید درون چینووا خواهند بود. در این مرحله منابع مالی مورد نیاز برای ساخت استارتاپ، جذب نیروهای مورد نیاز و رسیدن به اهداف تعیین شده برای گام چهارم، در اختیار مدیرعامل استارتاپ قرار می‌گیرد. در صورتی که استارتاپ‌های ساخته شده در گام چهارم بتوانند موفق عمل کرده و به اهداف مشخص شده برسند، وارد آخرین گام یعنی "رشد" شده و با جدا شدن از چینووا به شرکتی مستقل تبدیل می‌شوند. چینووا تا زمان خروج از این شرکت‌ها، به عنوان یکی از هم‌بنیان‌گذاران در کنار آنها خواهد بود

استارتاپ‌های فعلی چینووا

دکتر قدوسی اضافه کرد: در حال حاضر در چینووا 6 استارتاپ شکل گرفته که تیم‌های مختلف در چینووا با قدرت بر روی ساخت آنها کار می‌کنند.

این استارتاپ‌ها که همگی در ارایه راهکار خود متکی بر فناوری بلاک‌چین هستند با نام‌های نهایی نشده هوادار (پلتفرم هواداری برای بهبود رابطه باشگاه و هوادارانش)، کیمیا (پرداخت رمزارزی)، تاخت (تبادل رمزارزها در قالب صرافی‌ غیرمتمرکز)، فارچین (تامین مالی زنجیره تامین)، زروان (ثبت لحظات خاص و معامله آنها در قالب NFT) و ملاک (سرمایه‌گذاری خُرد در املاک) را شامل می‌شود.

تریگ‌آپ، شتاب‌دهنده شناسا، همراه چینووا

در ادامه این نشست خبری، مهندس سیدحمیدرضا علوی، مدیرعامل شتاب‌دهنده تریگ‌آپ، دیگر زیرمجموعه شناسا، در مورد این مجموعه و نحوه همکاری آن با چینووا افزود: از سال ٩٣ تاکنون ۵٠ تیم را در شتاب‌دهنده تریگ‌آپ پذیرش شده‌اند که ۶٠ درصد آنها موفق بوده و ادامه حیات دارند که نتیجه صبر اعضای تیم و تحمل سختی‌هاست. در سال ٩۶ شتاب‌دهنده تریگ‌آپ به طور کامل ارزش‌گذاری و سهام آن توسط مجموعه شناسا از فناپ خریداری شد که این موضوع به تسریع امور و چابکی تریگ‌آپ انجامید.

وی افزود: تریگ‌آپ که بدون شک یکی از قدیمی‌ترین شتاب‌دهنده‌های کشور بوده و اولین شتاب‌دهنده‌ای است که توانسته در این عرصه به خارج از کشور صادرات انجام دهد، در مواردی که استارتاپ‌های حوزه بلاک‌چین نیاز به شتاب‌دهی داشته باشند با همراهی چینووا خدمات شتاب‌دهی را به آنها ارائه خواهد کرد.

استارتاپ استودیو، مکمل سایر مدل‌های موجود

در پایان، مهندس نقی‌پورفر عضو هیات مدیره چینووا گفت: استارتاپ استودیو مکمل ابزارهای حوزه نوآوری بوده، رقیب هیچ بخشی به شمار نیامده و شکل‌گیری آن به تکمیل زنجیره استارتاپی کشور کمک خواهد کرد.

نقی‌پورفر در مورد یکی از نقاط قوت استارتاپ استودیو گفت: در استارتاپ استودیو به دلیل اینکه ایده‌ها در درون مجموعه شکل می‌گیرند، بر روی مسائل و مشکلات واقعی موجود کار می‌شود در حالی‌که بعضا می‌بینیم به دلیل موفقیت یک استارتاپ، موجی ایجاد شده و بسیاری از فعالان زیست‌بوم کارآفرینی کشور به سمت ساخت یک نمونه مشابه آن استارتاپ می‌روند. به عنوان شاهدی بر این مدعا، وی از تعداد زیاد صرافی‌های رمزارز در ایران که هر روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود یاد کرد.

 

 

دعوت چینووا از فعالان حوزه کارآفرینی

گفتنی است؛ مجموعه چینووا از فعالان زیست‌بوم کارآفرینی کشور دعوت می‌کند که برای ساختن استارتاپ‌های موفق به عنوان ستاره‌های جدیدی در آسمان کارآفرینی ایران با چینووا همراه شوند. صاحبان ایده‌های خلاقانه در حوزه بلاک‌چین، کارآفرینان و افرادی از سازمان‌های بزرگ که تصور می‌کنند مشکلات سازمانی‌شان را می‌توانند با راهکاری بلاک‌چینی مرتفع کنند، می‌توانند از طریق وب‌سایت چینووا به آدرس www.chainova.netبا این مجموعه تماس بگیرند.

انتهای پیام/