کد خبر: 658
پنجشنبه , 07 بهمن 1400 - 16:29
کلیات نحوه تشکیل تشکل‌های صنفی تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تصویب کلیات نحوه تشکیل تشکل های صنفی، ادامه بررسی آن را دو شوری کردند.

به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از دبنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۶ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مورد طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی و تخصصی با تصویب کلیات و دو شوری شدن آن با ۱۷۰ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

روح‌اله نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراها با اشاره به حضور کارشناسان در نشست کمیسیون برای تصویب طرح مذکور، گفت: طبق قانون تشکل های صنفی برای بررسی و دریافت مجوز مشابه تشکل های سیاسی دیده می شد، با توجه به خلاء قانونی موجود برای ساماندهی اصناف صنفی این طرح در نظر گرفته شد، باید گفت در قانون اصناف بحث تنظیم روابط اصناف با حاکمیت مطرح است در حالی که در این قانون نحوه مطالبه گری اصناف مورد بررسی قرار می گیرد.

سیدکاظم دلخوش اباتری با استناد به موادی از آئین نامه داخلی مجلس، گفت: در وظایف کمیسیون امور داخلی کشور مواردی چون سیاست داخلی، شوراها، شهرداری ها و ثبت اموال آمده است. این در حالی است که در کمیسیون اقتصادی باید به موارد مرتبط با اصناف پرداخته شود از این رو از هیات رئیسه می خواهیم طرح مذکور را دو شوری کنند تا در کمیسیون اقتصادی نیز مباحث بررسی شود.

غلامرضا نوری قزلجه در مخالفت با کلیات طرح مذکور، بیان کرد: اشکالات اساسی به مصوبه کمیسیون امور داخلی کشور برای ساماندهی اصناف وجود دارد به نحوی که باعث جا به جایی نظام های موجود می شود، همچنین در این طرح سطوح شهرستانی دیده نشده است و با تعیین شرایطی برای عضویت در تشکل ها شرایطی متناسب با کاندیداتوری نمایندگی در نظر گرفته شده است.

نماینده بستان آباد در مجلس ادامه داد: مواردی چون التزام عملی به قانون اساسی، حداقل سن ۲۵ سال و مدرک حداقل دیپلم در واقع سخت گیری به عضویت افراد عادی برای حضور در صنف های مطالبه گری است.

وی تاکید کرد: همچنین شاهد همپوشانی با قوانینی چون اتاق اصناف، اتاق تعاون، نظام مهندسی و موارد دیگر داریم، از سوی دیگر در تبصره ای تاکید شده است ظرف مدت یک سال تمام تشکل های موجود خود را با موارد ذکر شده منطبق کنند.

فاطمه مقصودی با موافقت با کلیات طرح ساماندهی تشکل های صنفی، گفت: با قاعده مند کردن و ساماندهی تشکل های صنفی می توان بستری برای رفع مشکلات آن ها فراهم کرد، در کشورهای غربی اصناف به صورت جدی و نظام مند فعالیت می کنند اما در ایران به دلیل نبودن قاعده خاصی شاهد به هم ریختگی هستیم. اگر تعریف خاصی از تشکل های صنفی داشته باشیم می توانند به طور مشخص به کمک جامعه بیایند.

علی نیک زادثمرین بیان کرد: با توجه به اینکه اکثریت اعضای هیات رئیسه مجلس موافقت کرده اند با تصویب کلیات طرح مذکور رسیدگی به آن دو شوری می شود.

محمدصالح جوکار در دفاع از مصوبه کمیسیون شوراها بیان کرد: با اصلاح قانون احزاب عملا انجمن های صنفی و تخصصی در قانون دیده نشده اند و حدود ۶۰۰ انجمن صنفی در صف اخذ مجوز قرار گرفته اند اما چون ساز و کاری برای آن ها دیده نشده است امکان صدور مجوز برای آن ها وجود ندارد. این طرح نگاه سیاسی ندارد بلکه اهداف آن صرفا مطالبه گری است.

انتهای پیام/