کمبود 4000 اتوبوس در کلانشهر تهران/ نیاز تاکسیرانی به نوسازی و بازسازی

شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه اتوبوسرانی حداقل ۴۰۰۰ اتوبوس کم داریم گفت: به شکلی که میزان اتوبوس‌های موجود ما یک سوم نیاز شهر تهران است در حوزه تاکسیرانی هم نیازمند نوسازی و بازسازی هستیم.

*سوده فتح آبادی؛ بانگ اقتصاد، علیرضا زاکانی شهردار تهران همزمان با ۲۶ آذرماه روز حمل و نقل در تشریح آنچه که مقرر شده در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی تهران رخ دهد، اظهار داشت: توجه مدیریت شهری در دوره جدید تقویت حمل و نقل عمومی است و تلاش خواهد شد در همه سطوح حمل و نقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تاکسی این تقویت انجام شود.
وی افزود: باید بتوانیم در حوزه بازسازی و نوسازی مترو، اتوبوس و تاکسی داشته باشیم تا با بهره‌گیری ازظرفیت‌ها سقف خدمتی خود را ارتقاء دهیم و شرایط بسیار بدی که امروز با آن مواجه هستیم را جبران کنیم.

کمبود۱۷۰۰ واگن مترو و ۴۰۰۰ اتوبوس در پایتخت

زاکانی ادامه داد: امروز در ۷ خط مترویی که از آن بهره برداری می‌کنیم کمبود حدود ۱۷۰۰ واگن داریم و در حوزه اتوبوسرانی نیز حداقل ۴۰۰۰ اتوبوس کم داریم به شکلی که میزان اتوبوس های موجود ما یک سوم نیاز شهر تهران است. در حوزه تاکسیرانی هم نیازمند نوسازی و بازسازی هستیم.

وی تاکید کرد: آنچه که همت مدیریت شهری است این خواهد بود که ان‌شاءالله تا عید نوروز بتوانیم از طریق نوسازی و بازسازی، نزدیک به ۱۰۰۰ اتوبوس را وارد چرخه خدمت کنیم. در حوزه تاکسیرانی هدف گذاری روی نوسازی ۱۰ هزار دستگاه بود که باتوجه به گرانی قیمت خودرو و شرایطی که ایجاد شده تلاش خواهیم کرد تعهدات خود را به شکل مطلوب علی رغم این شرایط محیا کنیم، گرچه همه این کار دست شهرداری تهران نیست.

بستن قرارداد با تولیدکنندگان داخلی برای تامین ۱۰۵ واگن مترو

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود درباره تأمین واگن های مترو نیز گفت: درحال حاضر به حمدالله مقدمات بازگشایی LC برای ۶۳۰ واگن مترو فراهم شده و در آینده نزدیک قرارداد ۱۰۵ واگن با مجموعه تولیدکنندگان داخلی را خواهیم بست. به این ترتیب در حال افزایش ظرفیت‌ها هستیم.

وی ادامه داد: این میراثی است که امروز به دست ما رسیده است؛ لذا باید داشته‌های آن را حفظ کنیم هرچند که داشته‌های آن بسیار کمتر از نیاز جامعه است؛ بر همین اساس باید به سرعت بخش حمل و نقل را توسعه دهیم و این برنامه را داریم که تا عید نوروز یک توسعه اولیه داشته باشیم و از سال بعد بتوانیم توسعه جدی تری در بخش اتوبوسرانی، تاکسی و تامین واگن مترو داشته باشیم.