گردآوری مجموعه‌ای از سرورهای گرافیکی قدرتمند در ایران GPU / ایران GPU محصول منتخب شرکت‌های پارک فاوا شد

سرویس سکوی پردازش ابری گرافیکی شرکت گرین وب با نام ایران GPU، یکی از چهار سرویس برگزیده‌ای بود که در مراسم رونمایی از محصولات شرکت‌های فناور پارک فاوا با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ روز یکشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰ به عنوان محصول برگزیده معرفی شد.

بانگ اقتصاد، فارم پردازش گرافیکی (GPU Farm) مجموعه ای از سرورهای گرافیکی قدرتمند است که منابع را برای انجام محاسبات در حداقل زمان اختصاص می دهد.

"نرگس محمدی نژاد" هم‌بنیانگذار ایران GPU و کارشناس ارشد مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه خوارزمی درخصوص انگیزه ساخت این محصول گفت: امروزه پیشرفت تکنولوژی، افزایش حجم دیتا در همه زمینه‌ها و پیدایش مسئله بیگ دیتا، همینطور استفاده از هوش مصنوعی و فراگیر شدن آن در زمینه‌های مختلف جامعه انسانی، سبب شد که ما برای استفاده از این علم در زندگی خود نیازمند ایجاد یک زیرساخت قوی باشیم.

وی افزود: برای پاسخ‌دهی به این نیاز و ایجاد زیرساخت قوی ایده ایران GPU شکل گرفت. زیرساخت‌های قوی ایران GPU به خودی خود سخت‌افزار گران قیمتی را شامل می‌شود و ما برای اینکه بتوانیم این سرویس را برای همه کاربران و مشتریان خود دسترس‌پذیر و امکان تهیه آن را فراهم گردانیم سراغ خلق این ایده رفتیم و در این راستا توانستیم اولین سیستم پردازش ابری گرافیکی را در کشور پایه‌گذاری کنیم.

محمدی نژاد در ادامه گفت: در ایران GPU محصولات مختلفی برای سرویس‌های گرافیکی داریم که از آن جمله می‌توان به مواردی همچون پلتفرم پردازش گرافیکی ابری، ماشین‌های مجازی و سایر موارد که رفته رفته به سرویس‌های ما اضافه خواهند شد اشاره کرد و می‌توان گفت در زمینه سیستم پردازش ابری گرافیکی به عنوان اولین شرکتی که توانسته است این سرویس را برای کاربران ارائه دهد به شمار می‌آییم و به همین دلیل کاربران ما دغدغه‌ و مشکلات قبلی را در این پلتفرم تجربه نخواهند کرد.

هم‌بنیانگذار ایران GPU افزود: ما توانستیم محصولات خود را توسعه و متناسب با نیاز جامعه خود به مشتریان ارائه دهیم و چالش‌های افراد در زمینه استفاده از سرویس‌های خارجی نظیر تحریم‌ها، دسترس‌پذیر نبودن امکانات پلتفرم‌ها، محدودیت در انتخاب سخت‌افزار و محدودیت زمانی در استفاده از سرویس‌های خارجی را برطرف کرده و در قالب یک پلتفرم بومی در اختیار کاربران داخلی قرار دهیم.

وی درخصوص بهره‌گیری از نیروی انسانی در مجموعه ایران GPU گفت: در ابتدا این ایده را با 4 نفر کلید زدیم ولی هم‌اکنون همراستا با طرح‌های توسعه‌ای شرکت این تعداد افزایش یافته و بنابراین سعی در افزایش تعداد نیروهای متخصص با تحصیلات آکادمیک هستیم. همچنین، در زمینه برنامه توسعه محصولات یکی از اهداف ما این است که برای همه کاربران از همه فیلدهای مختلف را کاستومایز کرده و در اختیار مشتریان قرار دهیم.

محمدی نژاد درخصوص شرکت در الکامپ ١۴٠٠ نیز گفت: برای الکامپ سال جاری، قصد حضور پررنگ و معرفی محصولات خود و ارائه و معرفی سرویس‌های ویژه را به مشتریان داریم. در راستای مسئولیت اجتماعی نیز ایران GPU توانسته است در بهار ١۴٠٠ در کنار کتابخانه ملی  و در کنار رویداد لیبتک2، زیرساخت پردازش گرافیکی ابری شرکت‌کنندگان را در زمستان و بهار فراهم گرداند. همینطور در حال حاضر در راستای مسئولیت اجتماعی در حال شرکت در رویدادهای دیگر هستیم و توانسته‌ایم این بستر را در اختیار سایر افراد و شرکت‌ها قرار دهیم.

گفتنی است؛ فارم پردازش گرافیکی (GPU Farm) مجموعه‌ای از سرورهای گرافیکی قدرتمند است که منابع را برای انجام محاسبات در حداقل زمان اختصاص می‌دهد. این محصول سرعت رندرینگ، آموزش شبکه‌های عصبی، پردازش تصاویر و کلان داده‌ها و همچنین بسیاری از محاسبات علمی دیگر هوش مصنوعی دردانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، شرکت‌ها، شتابدهنده‌ها ، استارتاپ‌های حوزه هوش مصنوعی را تسریع بخشیده و با استفاده از فارم‌ پردازش گرافیکی کارها با حداقل زمان ممکن و با قیمت‌های مقرون به‌صرفه انجام خواهد شد.

علاقمندان به این سرویس می‌توانند به سایت https://irangpu.com/ مراجعه کرده و یا با ایمیل info@irangpu.com ارتباط برقرار نمایند.