گوش‌های رگولاتور برای شنیدن صدای تحول خواهی بسته است

سالن همایش‌های کتابخانه ملی روز نوزدهم دی ماه میزبان دومین رویداد آینده کسب و کارهای بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال بود. این رویداد به همت کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برگزار شد و شامل سه سخنرانی و چهار پنل تخصصی بود. در یکی از پنل‌های برگزارشده نمایندگانی از سوی حاکمیت نیز حضور داشتند و انتقادات و مشکلات فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری را شنیده و وعده‌هایی مبنی بر تغییر وضعیت به خصوص درمورد اینترنت و همچنین رگولاتوری رمزارز دادند.

به گزارش بانگ اقتصاد، اولین سخنران رویداد 9 ژانویه، علیرضا زجاجی، مدیرعامل بنیاد «سور» بود که به ارائه توضیحاتی در مورد امیدها و چالش‌های توسعه بلاکچین در آینده پرداخت. به باور او، پیاده‌سازی قرارداد‌های هوشمند در توسعه صنعت بلاکچین در بخش‌های مختلف می‌تواند بسیار کمک‌‌کننده باشد.

او در ادامه با اشاره به چالش‌های بلاکچین در کشور، مقیاس‌پذیری و سرعت اجرا، قانون‌گذاری و اعمال حاکمیت، حفظ محرمانگی اطلاعات، یادگیری و انطباق افراد، رقابت با سیستم‌های در حال کار و استانداردسازی قرارداد هوشمند را از چالش‌های اصلی بلاکچین برای آینده دانست.

چالش بعدی از نظر او قانون‌گذاری و اعمال حاکمیت است. به گفته زجاجی، این‌که بتوانیم سند یک خانه، زمین، اتومبیل و… را به‌صورت NFT دربیاوریم، یعنی توانسته‌ایم بخشی از مشکلات در این زمینه را به‌راحتی حل کنیم، اما در این مورد حکومت‌ها هستند که باید اسناد به‌صورت NFT را بپذیرند و با پیاده‌سازی قانون، امکان توسعه در این بخش را فراهم آورند و از دست انبار بایگانی‌ها نیز خلاص شوند.

نقش آموزش در توسعه اکوسیستم رمزارزی

در ادامه این همایش پنل «نقش آموزش، شبکه‌سازی و فرهنگ‌سازی در توسعه اکوسیستم‌های رمزارزی» برگزار شد.ضیاء صدر، مدرس و ترویج‌گر بیت‌کوین و بلاکچین نیز معتقد است طبقات آموزش برای کاربران متفاوت است و برای همین وجود متولی آموزش ضروری نیست. او گفت: «از روز اولی که به حوزه آموزش قدم گذاشتم، تعداد سرمایه‌گذاران بیشتر شده و این موضوع نشان می‌دهد آموزش تأثیر خود را داشته است.» به اعتقاد صدر، این‌طور نیست که موضوع آموزش در ایران ضعیف باشد، اما همراه با پیشرفت جامعه، کلاهبرداران و سارقان هم راهکارهای جدیدی پیدا می‌کنند.

اعلام ورشکستگی صرافی بزرگ اف‌تی‌ایکس؛مهم‌ترین اتفاق سال میلادی

دومین پنل از دومین رویداد نهم ژانویه با محوریت «بلاکچین و وب ۳؛ همه تحولات سال ۲۰۲۲» با حضور زهیر سیفعلی مدیرعامل اکسیر، جواد بهره مدیرعامل مکس‌دیجیتال، مصطفی قمری مدیرعامل بینوست، محمد قاسمی مدیرعامل مزدکس، هاجر سیفی‌نژاد مدیرعامل آرتانیوم و سید بردیا احمدنیا مدیرعامل والکس با مدیریت رضا جمیلی سردبیر هفته‌نامه «کارنگ» برگزار شد.

هاجر سعیدی‌نژاد، مدیرعامل «آرتانیوم» در این پنل عنوان کرد: «هرچند امسال سال خرسی داشتیم و اتفاقات بدی برای صرافی‌ها رخ داد، اما واقعیت این است که در بحث وب ۳ اتفاق بدی رخ نداد؛ چراکه شاهد بودیم در سال ۲۰۲۲ حدود چهار میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت گرفت و ۳۴۸ استارتاپ در این زمینه توانستند سرمایه جذب کنند و بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه NFT بوده است.»

جواد بهره، رئیس هیئت‌مدیره «بیت‌مکس» نیز درباره نقاط مثبت و منفی سال ۲۰۲۲ گفت: «۲۰۲۲ سالی پر از فرازونشیب برای بازار رمزارز بود. اعلام ورشکستگی صرافی بزرگ اف‌تی‌ایکس از جمله مهم‌ترین اتفاقات تأثیرگذار بر این صنعت بود و از دیگر اتفاقات، سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری شرکت‌ها در سال ۲۰۲۲ بود که این سرمایه‌گذاری تقریباً مشابه سال قبل بود و نشان داد شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بازار خوش‌بین هستند.»

او ادامه داد: «سرمایه‌گذاری شرکت‌ها یک ساختار دارد و مشتریان بازار رمزارز باید این ساختار را شناسایی کنند و براساس آن عمل کنند.»

محدودیت‌های رگولاتور کاربران را به سمت بازار سیاه می‌برد

پنل سوم به بررسی «فراز و فرودهای رگولاتوری رمزارز در ایران» اختصاص داشت و میهمانان این پنل در خصوص مواجهه رگولاتور با اکوسیستم رمزارز صحبت کردند. در این پنل، علی جهانی هم‌بنیان‌گذار بیت‌پین، محمد حکیمی مدیرعامل رمزینکس، سعید عبادتی مدیرعامل اکسبیتو و محمدمهدی باریده، هم‌بنیان‌گذار پی‌پینگ حضور داشتند.

علی جهانی، هم‌بنیانگذار «بیت‌پین» مهمترین اتفاق سال گذشته میلادی در ایران را محدودیت سقف واریز و برداشت از طریق صرافی‌های رمزارز عنوان کرد و گفت:‌ «جدیدترین و مهم‌ترین اتفاقی که اخیراً افتاد، بحث محدودیت سقف واریز با هر کد ملی به میزان ۲۵ میلیون تومان و سقف برداشت تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در صرافی‌های رمزارز بود که باعث شد فعالیت برای صرافی‌ها و همچنین مردم سخت‌تر و محدودتر شود.»

به باور او این محدودیت باعث شده پول به جای وارد شدن به صرافی‌های قانونی حوزه رمزارز، به بازار غیرقانونی و سیاه برود و یک بازار زیرزمینی در این زمینه شکل بگیرد و از فضای رگوله‌شدن فاصله بگیریم.

در ادامه مدیرعامل رمزینکس با اشاره به دیدگاه‌های رگولاتور در زمینه رمزارز توضیح داد: «هر زمانی که نرخ ارز جابه‌جا می‌شود، ما با تغییراتی مواجه هستیم. زمانی بازار آتی سکه بسته شد، زمانی سقف خرید را کاهش دادند و زمانی گفتند صدور چک در وجه حامل ممنوع است. بانک مرکزی باغبانی است که از ۱۰۰ درخت کاشته‌شده توسط آن ۸۰ درخت آن خشک شده است. حالا اگر می‌خواهیم این درخت‌ها هم خشک شوند، باید در برابر همین شکل از درخت‌کاری بانک مرکزی تسلیم شویم.»

کسب و کارهای آنلاین در آماج حملات

مینا والی، مدیرعامل «راه‌کار» به توضیح عملکرد کارخانه راه‌کار پرداخت و صحبت‌های خود را با جمله‌ای از یووال نوح هراوی آغاز کرد و گفت: ««خطاب به منقرض‌شدگان، گم‌گشتگان و فراموش‌شدگان؛ هر آنچه مجموع شود، مقدر است که فروپاشد.» این جمله هراوی شاید توضیح‌دهنده وضعیت موجود باشد و ما در کارخانه راه‌کار تلاش می‌کنیم فاصله میان پیدایش و فروپاشی را بیشتر کنیم؛ کمااینکه افراد زیادی همچون سم بنکمن فراید، مدیرعامل اف‌تی‌ایکس روزی چنین نقشی را دنیای نوآوری ایفا کردند و از اوج تا فرود او فاصله زیادی نبود.»

او ادامه داد: «زمانی که می‌خواهیم راجع به کسب‌وکارها صحبت کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه راجع به جامعه صحبت کنیم. اکنون ما در روزهایی زیست می‌کنیم که جامعه ما خواهان تحول و دگرگونی است و در چنین فضایی کسب‌و‌کارهای ما متهم می‌شوند به اینکه حافظ وضع موجود هستند؛ در حالی که کسب‌وکارهای آنلاین ما اتفاقاً به لحاظ ماهیتی نماینده تحول و دگرگونی در دنیای نوآوری و زندگی روزمره هستند. دو موضوع جدی برای ما انگ‌زدایی از اکوسیستم و تعریف درست اکوسیستم با حاکمیت است.»

می‌خواهند فضا خاکستری بماند

آخرین پنل این همایش تحت عنوان «آخرین الزمات حقوقی و قانونی رمزارز و بلاکچین» نمایندگانی از حاکمیت و نمایندگانی از بخش خصوصی حضور داشتند و این پنل بر سر اختلاف نظرات این دو بخش محلی برای بحث و جدل شد. امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس اعلام کرد که پلیس فتا به تازگی الزماتی را برای بخش رمز‌ارز تدوین کرده تا خطرات فضای رمزارز را کنترل کند، این درحالی است که این الزامات تاکنون توسط فعالان رمزارز رعایت شده و تکراری است.

در این پنل حسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هم از باقری اصل، جانشین رئیس کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال خواست که گزارش‌های اقتصاد دیجیتال را نیز در اختیار بخش خصوصی بگذارند تا آنها بدانند دولت برای بخش خصوصی چه تصمیمی می‌گیرد.

همچنین هاشمی در این پنل از وضعیت اقتصاد دیجیتال به دلیل محدودیت اینترنت انتقاد کرد و از نمایندگان حاکمیتی در این رویداد خواست تا به این شرایط رسیدگی کنند چرا که وضعیت کسب‌وکارها با ادامه این شرایط به بحران رسیده است.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال در این پنل اعلام کرد که پیش‌نویس هر قانون‌گذاری در حوزه رمزارز باید توسط فعالان این بخش صورت بگیرد، چرا که آنها از همه بهتر می‌دانند در این بخش چه اتفاقی می‌افتد. او گفت: «اگر در زمینه قانون‌گذاری دوستان به ما کمک نکنند شرایط می‌شود مانند طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی که صدای همه ما را درآورد.»

کارگروه اقتصاد دیجیتال گزارش های خود را عمومی منتشر کند

حسن هاشمی، رئیس سازمان نام صفنی رایانه‌ای کشور در این پنل اعلام کرد که نهادهای تصمیم‌گیر از بانک مرکزی گرفته تا وزارت اقتصاد می‌خواهند این حوزه در فضای خاکستری باقی بماند. او تاکید کرد که در این حوزه به جای نگاه رگولاتوری و حمایتی تنها نگاه حکمرانی وجود دارد.

او در این مورد گفت: «مشکل ما در نوع نگاه است. در سال ۱۳۹۷ شورای عالی فضای مجازی تکلیفی را به بانک مرکزی داد که بروند و برای این حوزه مقررات‌گذاری کنند. تا این لحظه این اتفاق نیفتاده و حالا این حوزه بیش از ۵ میلیون کاربر دارد در واقع بازار بدون قانون شکل گرفته است و تازه دوستان می‌خواهند برای این بخش مقررات‌گذاری کنند.»

به گفته او در این حوزه تضاد منافع بین بانک مرکزی و برخی صرافی‌های رمزارزی وجود دارد و همین امر باعث شده که مقررات‌گذاری در این حوزه طولانی شود.

هاشمی خواست که مقررات‌گذاری در این بخش تا زمان قانون‌گذاری رسمی به خود بخش سپرده شود. او در این مورد گفت: «نمی‌توان با حضور متولیان بی‌شمار برای این بخش مقررات‌گذاری کرد. اقتصاد این بازار با ۵ میلیون کاربر به کمک بخش خصوصی شکل گرفته است، پس بهتر است به بخش خصوصی اجازه دهید این حوزه را مقررات‌گذاری کند تا در نهایت قانون‌گذاری که قرار است تصویب شود به اجرا دربیاید.» به باور او باید نگاه کلان حمایتی از بخش خصوصی وجود داشته باشد تا چرخ توسعه در این حوزه حرکت کند.

بخش خصوصی وظیفه‌ای در تدوین پیش‌نویس برای این حوزه ندارد

در ادامه پنل مهدی شریعتمدار، رئیس سابق هیئت‌ مدیره انجمن فین‌تک ایران، مصوبه اول هیئت وزیران با موضوع ماینینگ و رمزارز در سال ۱۳۹۸ را هوشمندانه‌ترین و بهترین اتفاق در این صنعت عنوان کرد. شریعتمدار معتقد است این مصوبه هم سمت بخش خصوصی بود و هم از سمت بخش دولتی بود، بدون این مصوبه اکوسیستم از بین می‌رفت.

او در ادامه بیان کرد علی‌رغم اینکه تنظیم‌گری خوبی نداشتیم از سلامت اکوسیستم برخوردار بوده‌ایم.

هفته گذشته دوره جدید انتخابات انجمن فین‌تک برگزار شد او اعلام کرد که عدم درک صحیح و آینده مسائل در این مدت بزرگ‌ترین دغدغه بوده است: «بخش خصوصی و دولتی تعریف یکسانی از مسائل ندارند، به طور مثال اقتصاد دیجیتال به دو تقسیم شده و تعریف این دو بخش از یک مفهوم مثل اقتصاد دیجیتال یکسانی ندارند.

شریعتمدار با اشاره به اهمیت رقابت آزاد نیز گفت: «از سال‌های گذشته پیام‌رسان‌هایی داشتیم که در فضای رقابت آزاد فعالیت می‌کردند؛ اما نسخه داخلی به‌مرور حذف شد و رگولاتور تصمیم بر حذف آنها گرفت. اقدامات این‌چنینی اصالت بازار را از بین می‌برد حتی امروز شاهد این هستیم که صنعت فین‌تک هم دولتی شده است.»

به گفته او، در مجموع با تمام اتفاق‌هایی که افتاد بخش خصوصی تلاش خودش کرد؛ اما به پیش‌نویس کمک نکرد البته باید توجه داشت که وظیفه بخش خصوصی توسعه است و وظیفه‌ای در این خصوص ندارد. از نگاه رئیس سابق هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک، از نقاطی که مرتبط با تنظیم‌گری نبود الزامات صادر شد.

شریعتمدار همچنین در راستای صحبت‌های توانگر درباره آمیتیس گفت: «همراهی اقتصاد دیجیتال و مجلس در موضوع آمیتیس بی‌نظیر بود، خروجی مذاکرات بخش خصوی با رگولاتوری است و اقدامات مثبت این کارگروه نتیجه این گفت‌گو است.»

او در پایان صحبت‌هایش با تشکر از راه‌کار اظهار کرد که تنطیم‌گری این حوزه نیاز به فیدبک بخش خصوصی است، حتی اگر بارها به روز رسانی شود.

استفاده از سندباکس برای تنظیم‌گری حوزه رمزارز

حسین خسروپور، نماینده مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری از دیگر حاضران این پنل اعلام کرده که یکی از ابزارهایی که می‌تواند حوزه رمزارز را مقررات‌گذاری کند استفاده از سندباکس است.

او درباره سندباکس گفت: «در حوزه رمزارزها باید به چهار موضوع توجه شود که این موضوعات شامل استخراج رمزارز، تبادل، نگهداشت و خدمات پرداخت‌ها است. در دنیا یک تغییر رویکردی در رگولیشن در حوزه‌ها رمزارزها صورت گرفته است.»

او با تاکید بر اینکه باید دنبال نظام تنظیم‌گری ایستا نباشیم، بیان کرد: «اکثرا رویکردها برای تنظیم‌گری رمزارزها این است که یک قانون ثابت برای یک مدت طولانی تدوین شود. یکی از استراتژی‌ها در دنیا برای رمزارزها، مجوز محوری است که اگر رویکرد مجوز محوری باشد، نمی‌توان راه به جایی برد.

خسروپور افزود: «به جای رویکرد مجوز محور در حوزه رمزارز باید به سمت ثبت محور شدن مبتنی بر مشاهده و ارزیابی اکوسیستم حرکت کرد. همچنین، باید بین رویکرد اصل محوری و قاعده محوری در این حوزه تفکیک ایجاد کرد.»

او ادامه داد: «برای خود تنظیم‌گری در حوزه رمزارز باید بتوان یک چارچوب تنظیم کرد. یکی از ابزارهای در دنیا برای نظارت و تنظیم‌گری در حوزه رمزارز، سندباکس است.»

خسروپور درباره آخرین وضعیت سندباکس‌ها در دولت گفت: «سندباکسی که در وزارت اقتصاد مورد بررسی قرار می‌گرفت، در فضای تست قرار دارد. مجوزهای سندباکس‌ مربوط به بازار سرمایه و رمزارز و پرداخت‌یارها نهایی شده است.»

نماینده مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت در ادامه بیان کرد: «سندباکس یکی از راهکارها برای تنظیم‌گری در حوزه رمزارز است و دولت باید در حوزه رمزارز حکمرانی حضور داشته باشد و زیرساختی ایجاد کند که مبتنی بر آن قاعده‌گذاری کند.»

انتهای پیام/