۲۲ نفر مصدوم در حادثه خط متروی کرج-تهران/ علت حادثه مترو قطع سیستم کنترل اتوماتیک قطار

ساعت ۷:۱۰ امروز قطار شهری کرج-تهران دچار حادثه شد. باتوجه به وقوع این حادثه امکان مسافرگیری از کرج به سمت تهران و برعکس تا اطلاع ثانوی وجود ندارد. مسافرانی که قصد عزیمت به تهران را دارند می‌توانند در ایستگاه وردآورد پیاده شوند و از طریق اتوبوس‌های مستقر تا صادقیه ادامه مسیر دهند.

بانگ اقتصاد به نقل از تیتر نیوز، صبح امروز مترو خط کرج تهران از ریل خارج شد. خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است.

 
به گفته قائم‌ مقام بهره برداری متروی تهران، ساعت ۷:۰۵ صبح امروز ۲ قطار در ایستگاه چیتگر با یکدیگر برخورد کردند اما علت حادثه هنوز مشخص نیست و تیم‌های فنی هم‌اکنون در حال بررسی حادثه و عوامل امدادی نیز در حال جداسازی واگن‌ها هستند.در حال جداسازی واگن‌ها هستیم
 
قائم مقام عملیات شرکت مترو تهران گفت: هم اکنون در حال جداسازی واگن‌های آسیب دیده از یکدیگر و آزاد کردن خط هستیم.
 
آزادی گفت: علت حادثه پس از بررسی‌های اولیه اعلام می‌شود.
 
یک نفر بدحال است
 
خالدی سخنگوی اورژانس کشور درخصوص این حادثه گفت: ٢٢ نفر از مسافرین مترو آسیب دیده‌اند که یکی از آنها بدحال است. ۱۵ آمبولانس نیز در محل مستقر هستند و اورژانس هوایی در حالت آماده باش است.
 
تعطیلی متروی کرج-تهران
 
روابط عمومی سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج  هم اعلام کرد: ساعت ۷:۱۰ امروز قطار شهری کرج-تهران دچار حادثه شد. باتوجه به وقوع این حادثه امکان مسافرگیری از کرج به سمت تهران و برعکس تا اطلاع ثانوی وجود ندارد. مسافرانی که قصد عزیمت به تهران را دارند می‌توانند در ایستگاه وردآورد پیاده شوند و از طریق اتوبوس‌های مستقر تا صادقیه ادامه مسیر دهند.
 
نحوه برخورد دو قطار مترو تهران ـ کرج اعلام شد
 
قائم مقام عملیات شرکت بهره‌برداری مترو تهران در خصوص جزییات حادثه صبح امروز برخورد دو رام قطار در ایستگاه چیتگر گفت: اتفاقی که در ایستگاه چیتگر رخ داده است برخورد قطار تندرو با قطار کندرو بوده است که قطار کندرو در مسیر قطار تندرو آمده است.
 
وی در مورد چرایی بروز این حادثه اظهار کرد: علت حادثه در دست بررسی است اما هنوز گزارش اولیه آماده نشده و به محض آماده شدن اعلام عمومی خواهیم کرد.
 
آزادی اضافه کرد: قطار کندرو در همه ایستگاه‌ها توقف می‌کنند اما قطار تندرو تنها در سه ایستگاه توقف دارد و سریع عبور می‌کند که در حادثه صبح امروز در مسیر تندرو، قطار کندرو وارد شده و از بغل برخورد می‌کنند.
 
قائم مقام عملیات شرکت بهره‌برداری مترو تهران اضافه کرد: در حال حاضر همکاران من دو واگن و یک لوکوموتیو سالم از یک قطار و شش واگن و یک لوکوموتیو سالم از یک قطار دیگر جدا کردند و مابقی واگن‌ها درگیر هستند که باید جداسازی شوند.
 
وی با بیان این که در حال حاضر کارشناسان فنی در حال جداسازی واگن‌ها هستند، تصریح کرد: واگن‌ها که جدا شوند روی ریل می‌آیند و به نظر می‌رسد سه تا چهار ساعت آینده خط باز می‌شود.
قطع شدن سیستم ATP علت حادثه بود
مهدی شایسته اصل، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران درباره علت حادثه گفت: بررسی اولیه ما حاکی از آن است که سیستم ATP (سیستم کنترل اتوماتیک قطار) قطع شده است. اما در حال حاضر با اتاق فرمان مان در حال بررسی موضوع هستیم تا ببینیم سیستم ATP به چه علت قطع شده است.
او ادامه داد: بحث فنی و تخصصی است و تا زمانی که موضوع مشخص نشود، نمی‌توان علت دقیق را اطلاع رسانی کرد.
مدیرعامل مترو تهران افزود: ATP سیستمی است که به صورت خودکار زمانی که دو قطار از کنار یکدیگر عبور می‌کنند، سیستم را قفل می‌کند و حتی اگر راهبر هم بخواهد جلو بیاید، این امکان را به او نمی‌دهد.
شایسته اصل می‌گوید سیستم ATP (سیستم کنترل اتوماتیک قطار) دچار مشکل شده است، اما فعلا نمی‌توان گفت که اختلالی در کار بوده است؛ بنابراین ما باید علت این مشکل را بیابیم.
عامل انسانی یا مسئله فنی؛ هنوز مشخص نیست
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: موضوع باید به شکل دقیق بررسی شود و نمی‌توان به فوریت در مورد آن قضاوت کرد. اما به هر حال اتفاق غیر قابل قبولی است. مترو سیستم بسیار امنی است و اصولا نباید چنین حوادثی را ما شاهد باشیم.
او ادامه داد: امروز در تماس با همکاران مان در مترو تهران خواسته شد با تیم کارشناسی مسئله را بررسی کنند و بعد از بررسی دقیق علت دقیق حادثه را اطلاع رسانی خواهیم کرد. امروز هم در کمیسیون عمران مقرر شد که تیمی برای پیگیری موضوع در کنار دوستان مان در شهرداری و مترو تهران حضور پیدا کنند. اما اطمینان می‌دهیم که از حقوق مردم صیانت خواهیم کرد و این سری اتفاقات نباید در متروی تهران تکرار شود.
تشکری هاشمی اضافه کرد: علت حادثه چه ناشی از عامل انسانی، چه ناشی از مسائل فنی باشد حتما به شکل دقیق بررسی خواهد شد و به اطلاع مردم می‌رسد.
انتهای پیام/